Narodziny gwiazdy - mała modelka z zespołem Downa reklamuje kostiumy kąpielowe

10-miesięczna Valentina Guerrero debiutuje w roli modelki, prezentując kostiumy kąpielowe w nowej kampanii reklamowej projektantki Dolores Cortés. ?Ludzie z zespołem Downa są piękni? - mówi Cortés.

Świat mody od czasu do czasu potrafi pozytywnie zaskakiwać. Tak właśnie stało się w tym przypadku: twarzą najnowszej kolekcji strojów kąpielowych Dolores Cortés, znanej hiszpańskiej projektantki, została 10-miesięczna dziewczynka z zespołem Downa. Jej uśmiechnięta buzia zdobi okładkę amerykańskiego katalogu firmy, a mała mieszkanka Miami (USA) wydaje się stworzona do błysku fleszy! Dziewczynka nazywa się Valentina Guerrero i dzielnie zadebiutowała również na pokazie mody Miami Swim Fashion Week, pokonując wybieg w ramionach samej projektantki.

Amerykańskie firmy przecierają szlaki

Valentina to pierwsze dziecko z zespołem Downa, które zostało twarzą prestiżowej marki odzieżowej, ale nie pierwsze, które weszło do świata mody w charakterze modela. Niedawno amerykańskie firmy Nordstrom i Target zatrudniły w roli modela sześciolatka, Ryana Langstona. Rodzice chłopca opowiadali w telewizji, że ich syn od trzech lat bierze udział w castingach i uwielbia występować przed kamerami. Zdjęcia Ryana spotkały się z przychylnymi reakcjami, zwłaszcza ze strony rodziców dzieci cierpiących na zespół Downa.

Ojciec jednego z nich napisał na swoim blogu entuzjastyczną notkę, w której wyraził zachwyt, że oto jakaś firma nie tylko wybiera dziecko do swojego katalogu, ale nie robi wokół tego żadnego szumu, nie prezentuje stanowiska typu: "Patrzcie, jacy jesteśmy fajni!" - "To mi się podoba. (..) Target w ten sposób powiedział, że ludzie, którzy rodzą się z zespołem Downa zasługują na to, żeby traktowano ich tak samo, jak każdego innego człowieka na tej planecie"." - napisał tata Noah.

Córka dziennikarki zachwyciła projektantkę

Z tego samego założenia wyszła Dolores Cortés, która mówi: "Ludzie z zespołem Downa są tak samo piękni jak inni i zasługują na takie same szanse. Jestem zachwycona, że Valentina jest naszą modelką". Firma Dolores Cortés Kids USA przekaże 10 procent swoich dochodów ze sprzedaży kolekcji reklamowanej przez dziewczynkę organizacji zrzeszającej osoby z zespołem Downa i ich rodziców (Down Syndrome Association of Miami).

Rodzice Valentiny, dziennikarka i producentka telewizyjna Ceceliz Elizalde oraz jej partner, Juan Fernando, postanowili, że zamiast skupiać się na trudach związanych z opieką nad córką, będą prezentować inspirujące wydarzenia ze swojego codziennego życia. Gdy otrzymali od Dolores Cortés propozycję pracy dla córki, ucieszyli się: "Byłam zachwycona głównie dlatego, że fakt wykorzystania Valentiny w katalogu to jasny przekaz akceptacji: wszystkie dzieci zasługują na takie same możliwości, bez względu na ich fizyczne, ekonomiczne, społeczne, rasowe czy medyczne uwarunkowania" - powiedziała Ceceliz organizacji Down Syndrome Association of Miami.

Operacje plastyczne by poprawić standard życia?

Postawa rodziców Valentiny i Ryana stoi w rażącej sprzeczności z wyborem, którego dla swojej córki dokonało małżeństwo Brytyjczyków z Londynu. Kim i David Bussey poddali swoją pięcioletnią córkę trzem operacjom plastycznym, żeby zmniejszyć widoczne oznaki zespołu Downa. "Żyjemy w społeczeństwie, w którym ocenia się ludzi po wyglądzie" - powiedziała mama dziewczynki. "To społeczeństwo nie zmieni się nagle więc to Georgia musi się dopasować do niego, a nie ono do niej". Postawa państwa Bussey została ostro skrytykowana przez opinię publiczną, okazało się jednak, że nie oni jedni podjęli tak radykalne działania, żeby ukoić swój strach przed odrzuceniem dziecka przez otoczenie.

"Bycie innym jest po prostu normalne"

Ciekawą inicjatywą była akcja włoskiego oddziału agencji reklamowej Saatchi & Saatchi - z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa (21 marca) przygotowała ona zakrojoną na szeroką skalę kampanię społeczną, w której na jeden dzień zamieniono bohaterów znanych reklam telewizyjnych osobami z zespołem Downa. Spoty emitowała telewizja, obejrzało je 18 milionów widzów. Wśród marek, których reklamy zostały zmienione na potrzeby kampanii znalazły się m.in. Pampers, Illy i Toyota. "Podmieniono" również ważnych gości włoskich programów telewizyjnych. Projekt, znany pod nazwą "Integration Day" (Dzień Integracji), został doceniony na 59. Międyznarodowym Festiwalu Reklamy w Cannes - otrzymał w sumie osiem nagród: siedem Złotych i jednego Brązowego Lwa. został nagrodzony aż siedmioma Złotymi Lwami i jednym Brązowym Lwem na 59 Międzynarodowym Festiwalu Reklamy w Cannes. Slogan towarzyszący akcji brzmiał: "Being different is just normal" ("Bycie innym jest po prostu normalne").

Szczęśliwie przykład płynący z kampanii Saatchi & Saatchi oraz Dolores Cortés pokazuje, że rodzice małej Georgii Bussy nie mają racji. Coraz wyraźniej widać, że społeczeństwo może i - co ważniejsze - chce dopasować się do dzieci żyjących z zespołem Downa. Historie Valentiny Guerrero, Ryana Langstona i Natalii Goleniowski (pięciolatki z Londynu, która wystąpiła w reklamach Frugi i Jo Jo Maman Bebe, firm odzieżowych dla dzieci) pokazują, że społeczeństwo zmienia się i akceptuje różnorodność. Piękny uśmiech Valentiny Guerrero witał z plakatów uczestników Miami Swim Fashion Week, a sama dziewczynka wydawała się szczęśliwa, spoglądając z ramion projektantki na zgromadzonych gości.

Więcej o:
Copyright © Agora SA