1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Montessori - na czym polega ta metoda nauczania? Jakie niesie ze sobą korzyści?

Metoda Montessori to system wychowawczy opracowany przez włoską lekarkę i psychologa - Marię Montessori. Na czym polega metoda Montessori i jakie są jej założenia? Czy warto wysłać dziecko placówki funkcjonującej według jej zasad?

Kim była Maria Montessori?

Maria Montessori była włoskim lekarzem, pedagogiem, antropologiem i psychologiem. Urodziła się w 1870 roku, zmarła w 1952. Pięćdziesiąt lat swojego życia poświęciła pracy z dziećmi różnych narodowości, ras, o różnej kondycji fizycznej i umysłowej i różnorodnym statusie materialnym. Ze swoich badań, obserwacji i doświadczeń wysnuła odkrywcze wnioski, które okazały się wręcz rewolucyjne.

W początkowych latach lekarka pracowała z upośledzonymi dziećmi w Domu Dziecięcym. Właśnie tam zaczęła wykorzystywać swoje metody i szybko zauważyła, że są one znacznie efektywniejsze od tradycyjnego systemu nauki. Zadowolona z efektów i przekonana co do słuszności takich metod, zaczęła je po jakimś czasie stosować także w pracy ze zdrowymi dziećmi.

Metoda Montessori

Jedną z kluczowych zasad metody Montessori jest przyjęcie, że dzieci się od siebie różnią i w związku z tym powinny mieć możliwość rozwijania się w oparciu o indywidualnie dopasowany plan rozwoju. Dzięki doborowi odpowiednich do jednostki metod, zapewnia się dziecku lepszy, efektywniejszy i szybszy rozwój. Wydaje się to naturalne i oczywiste? A jednak w rzadko której szkole można znaleźć indywidualne podejście do dzieci.

Aby lepiej poznać metodę nauczania wprowadzoną przez Marię Montessori, dobrze jest zapoznać się z charakterystyką zasad pedagogicznych. Oto najważniejsze zasady pedagogiki:

  • Swobodny wybór

To jedno z głównych założeń Marii Montessori, które zakłada samodzielny wybór zajęć. W ramach danego środowiska dziecko dokonuje wyboru przedmiotu działań, stopień trudności, tempo i czas uczenia się. Swoboda dotyczy również wyboru potencjalnego partnera. Nauczyciel nie narzuca niczego uczniowi, a jego zadaniem jest przygotowania otoczenia, środowiska, w którym dziecko będzie się edukować w taki sposób, by oferowało ono możliwość rozwoju i zapewniało jego wszechstronność.

  • Zasada swobodnego wyboru materiału

W otoczeniu dziecka, w sali przedszkolnej, materiały edukacyjne powinny być łatwo dostępne -  na wciągniecie ręki. Dziecko ma mieć możliwość sięgnięcia po daną rzecz w każdym momencie, w którym chce rozpocząć z nią pracę.

  • Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy

Dziecko może samodzielnie wybrać miejsce do pracy - oczywiście przy zachowaniu zdrowego rozsądku i możliwości, jakie oferuje dana przestrzeń. Nie ma obowiązku przyłączenia się do zajęć odbywających się w grupie, jeśli dziecko zajmuje się czymś innym, ważnym i pasjonującym.

  • Zasada swobodnego wyboru czasu pracy

Dziecko może elastycznie zarządzać swoim czasem - wykonuje pracę w dowolnie przez siebie wybranym momencie.

  • Zasada swobodnego wyboru formy pracy

Lekcję podstawową nauczyciel przeprowadza indywidualnie z każdym dzieckiem. Odbywa się ona w ciszy, spokoju i skupieniu. Dziecko wie, jakich może oczekiwać warunków do pracy, że może poprosić o pomoc, ale nikt nie będzie mu tej pomocy narzucał.

  • Zasada porządku

Każda rzecz w obrębie szkoły, przedszkola czy klasy ma swoje miejsce. Jeśli dziecko przeniesie jakiś przedmiot, to po zakończeniu pracy musi odłożyć je na właściwe miejsce.

  • Zasada ograniczenia

Zgodnie z pedagogiką Montessori, dzieci mają dużą swobodę, ale nie mogą robić tego, co chcą. W każdej placówce Montessori obowiązują określone zasady, dotyczące każdej sfery. Metoda Montessori nie jest metodą bezstresową, za to jest metodą bezrepresyjną - według niej maluchy robią to, co je interesuje i jednocześnie nie ingerują w działanie innych.

  • Zasada własnego działania i powtarzania

Według tej zasady dziecko rozwija się zgodnie z programem, który wyznaczają jego zainteresowania, potrzeby, możliwości intelektualne i fizyczne. Jeśli dziecko ma którymś etapie potrzebę wykonania ponownie jakieś czynności, to ma ono takie prawo.

Przedszkole Montessori              

Pierwsze przedszkole Marii Montessori we Włoszech zostało otwarte w roku 1907 i nazwane "Casa dei Bambini", W Polsce pierwsza tego typu placówka powstała w Lublinie. Niespełna 30 lat temu, w 1994 roku, w Łodzi zostało założone Polskie Stowarzyszenie Montessori, zajmujące się rozpowszechnianiem i promocją metod nauczania Marii Montessori, prowadzeniem szkoleń i edukowania grona pedagogicznego, a także nawiązywaniem kontaktów z innymi państwami. Na stronie internetowej Stowarzyszenia można znaleźć wykaz placówek, które działają w oparciu o metody Montessori. Jeśli chcemy mieć pewność że dane przedszkole stosuje ten sposób nauczania, można zapoznać się programem pracy w przedszkolu.

W przedszkolu Montessori dziecko ma swobodę w zarządzaniu swoim czasem pracy, może samodzielnie wybrać to, nad czym będzie pracowało, w którym momencie podejmie działanie, ile czasu chce poświęcić danej czynności. Od niego zależy, czy chce działać samodzielnie, czy w grupie. Mimo dużej swobody nie ma jednak samowolki - wszystko realizowane jest według obowiązującego porządku i wytycznych ustalanych przez daną placówkę.

Więcej o: