1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Po czym poznać wybitne dziecko?

Zdolności bywają różne, ale psychologowie twierdzą, że przyszły pisarz, wynalazca, profesor czy pianista są do siebie pod pewnymi względami podobni. Zdolne dziecko cechuje zwykle:
* Nadzwyczajna aktywność połączona z nadwrażliwością na bodźce - już jako niemowlę dziecko może spać znacznie krócej, niż to przewidują poradniki.

* Ciekawość i dociekliwość - objawia się zaglądaniem w przeróżne zakamarki, bezustannym zadawaniem pytań („Co to?”, „ Dlaczego?”, „Po co?").

* Umiejętność koncentracji - dziecko potrafi się skupić na jednej czynności przez dłuższy czas, nie rozprasza go hałas ani inne bodźce zewnętrzne.

* Bogata wyobraźnia - trzy-, czterolatek powołuje do życia zmyślonych przyjaciół, miewa zaskakujące skojarzenia („Ta plama przypomina ciocię Krysię”) i wpada na nietypowe rozwiązania („Z flamastrów zrobię mojej lalce nogi”).

* Poczucie humoru (często abstrakcyjne!) - dziecko może zaśmiewać się z czegoś, co rówieśników kompletnie nie porusza; lubi też bawić się słowem, z upodobaniem wymyśla neologizmy, czasem zaskakująco trafne.

* Dobra pamięć - wystarczy coś raz powiedzieć, a dziecko już to zapamięta; przedszkolak może też twierdzić, że przypomina sobie różne rzeczy z czasów niemowlęctwa!

* Łatwość rozumienia zasad i reguł - nie tylko usłyszanych, ale i sprawdzonych na własnej skórze („Jak przekręci się kurek przy prysznicu, woda leci na głowę”).

* Wrażliwość i otwartość na problemy innych („A czy psy nie marzną w łapki, jak chodzą bez butów po śniegu?”), postrzeganie spraw z różnych punktów widzenia („Ta łopatka jest dla mnie w sam raz, ale dla ciebie pewnie będzie za mała”).

* Szerokie zainteresowania - często połączone z zamiłowaniem do kolekcjonowania (także nietypowego, stąd liczne zbiory patyków, niebieskich misiów, śrubek, skuwek od długopisów, gładkich kamieni itd.).

* Skłonność do perfekcjonizmu („Wiem, jak to powinno wyglądać, więc muszę zrobić dokładnie tak!”).

Więcej o: