1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Przestrzeń dla dziecka: przedszkole marzeń

Mieć w przedszkolu nie tylko wyżywienie i opiekę, ale także piękną przestrzeń do zabawy i relaksu... Czy takie marzenie da się spełnić w polskich realiach?


Odpowiednie urządzenie przestrzeni dziecka - kolorystyka pomieszczeń, wielkość mebli, rodzaj zabawek - ma bardzo duży wpływ na jego rozwój. Powinni mieć to na względzie zarówno rodzice urządzający pokój malucha, jak i architekci projektujący przedszkola.

NA WZÓR SKANDYNAWII

Na świecie projektowaniem budynków dla maluchów zajmują się najlepsi architekci. Widać to szczególnie w Skandynawii, gdzie przykłada się bardzo dużą wagę do tego, by dzieci od najmłodszych lat otaczało dobre wzornictwo. Przykłady modelowych rozwiązań można znaleźć także w Polsce. Na przykład w Chróścicach koło Opola, gdzie powstało przedszkole (publiczne!), zaprojektowane przez Pracownię Architektoniczną PORT Marcina Kolanusa i Józefa Franczoka. Zajrzyjmy do środka: sala dla najmłodszych pomalowana w kolory ziemi ma pobudzać zmysł dotyku i równowagi, sala dla średniaków nawiązuje do budzących się zainteresowań przyrodą, a pokój starszaków, pełen schowków i tajemniczych tuneli, ma zachęcać dzieci do kreatywnej zabawy. We wszystkich salach są małe toalety, żeby dzieci nie musiały pielgrzymować do łazienki całą grupą, a okna sięgają aż do podłogi, aby nawet maluchy mogły podziwiać widoki. W pomalowanej na czarno-biało jadalni narysowano sylwetki zwierząt, co pomaga w ćwiczeniach wizualnych skojarzeń.

WAŻNA PRZESTRZEŃ

Choć takich przedszkoli jak w Chróścicach nie znajdziemy w każdym polskim mieście czy miasteczku, przy planowaniu przestrzeni dla dzieci obowiązują w Polsce konkretne normy. Dotyczą na przykład powierzchni sal. Na każde dziecko muszą przypadać 2 m2, jeśli przebywa ono w nim do pięciu godzin, i 2,5 m2 - jeśli spędza tam więcej czasu - wyjaśnia Aleksandra Ksokowska- -Robak, psycholożka dziecięca z Pracownii Psychoterapii i Rozwoju Osobistego Humani.

- Jak pokazują badania, zbyt mała sala w stosunku do liczby dzieci może wywoływać w nich pobudzenie, a nawet agresję. Jednak na to, czy dziecko będzie czuło się w przedszkolu dobrze i swobodnie, wpływa nie tylko metraż, ale także przyjazna dziecku aranżacja przestrzeni - taka, która zachęca je do samodzielności i twórczości, daje możliwość współdziałania i dobrej zabawy oraz - co ważne - odosobnienia, gdy maluch zmęczy się nadmiarem wrażeń - dodaje.

SFERY I ZAKAMARKI

Jedną z najważniejszych kwestii przy projektowaniu wnętrz dla dzieci jest wyznaczanie stref do różnych rodzajów aktywności - zabawy, nauki, jedzenia i wypoczynku.

- W aranżowaniu optymalnej przestrzeni dla dzieci bardzo istotne jest to, aby zabawki i materiały edukacyjne były w zasięgu dziecka, trzeba umieścić je tak, aby mogło po nie sięgnąć samodzielnie - mówi Aleksandra Ksokowska-Robak. - Taka aranżacja sprzyja nauce samodzielności i zdobywaniu nowych doświadczeń.

- W pokojach i salach dla dzieci istotne są miejsca stanowiące naturalną zachętę do zabawy, jak na przykład elementy, na które można się wspiąć lub je obejść, z zakamarkami i tunelami, gdzie można się schować - mówi Marta Garczyńska, nauczycielka, animatorka zajęć dla dzieci.

Choć organizowanie kryjówek dla dzieci w przedszkolnych salach może budzić zdziwienie, a nawet sprzeciw zarówno rodziców, jak i przedszkolanek, takie miejsca mają dla komfortu maluchów ogromne znaczenie.

- Dzieci potrzebują miejsca, w którym mogą się na chwilę schować i odizolować. Może to być kącik oddzielony zasłonką, domek z materaca albo miejsce z poduchami i pufami - dodaje Aleksandra Ksokowska-Robak.

BIEL CZY TĘCZA?

Oprócz odpowiedniej powierzchni w urządzaniu przestrzeni dla maluchów trzeba też pamiętać o znaczeniu kolorów. Jedne działają relaksująco (biel, zieleń, błękit i fiolet), inne stymulująco (czerwień, pomarańcz i żółć). Z tej wiedzy korzystają projektanci na świecie. W Skandynawii w budynkach przedszkolnych dominują stonowane kolory, proste formy i naturalne materiały, a na przykład przedszkole we włoskim mieście Ponzano, dzieło hiszpańskiego architekta Alberto Campo Baezy, jest śnieżnobiałe, bo - zdaniem autora - niewinność i czystość bieli najlepiej pasuje do dzieci. W tym przedszkolu dziedzińce wykonano z naturalnych materiałów - kamienia, drewna, piasku i trawy.

- W Polsce w wielu placówkach dla najmłodszych, też stosuje się naturalne materiały, a rolę zabawek spełniają pojemniki z piaskiem lub fasolą, bowiem, wbrew pozorom, zainteresowanie dzieci nie budzi tylko to, co kolorowe i pstre - mówi Aleksandra Ksokowska-Robak.

MALUCHY TO LUBIĄ!

Kiedy Fundacja Młodej Kultury Hopsiup Project ruszała z przedsięwzięciem "Przedszkole!", którego celem było zaaranżowanie przestrzeni w jednym z przedszkoli na warszawskim Żoliborzu, zaprosiła do konsultacji najmłodszych. Okazało się, że dla maluchów przedszkole to głównie miejsce, w którym się bawią, a największą atrakcją są w nim ciemne korytarze, zakamarki, piwnice, schody i zjeżdżalnie.

Więcej o: