1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Przedszkolna grupa mieszana

Trzylatek uczy się szybciej, podpatrując pięciolatka, niż słuchając poleceń opiekunki. Starszaki zaś wiele zyskują, wcielając się w role nauczycieli. Ale czy w przedszkolu grupy mieszane wiekowo to tylko korzyści?
Zamiast starszaków, średniaków i maluchów - jedna grupa dla dzieci w różnym wieku. Zwolennicy takiego rozwiązania przekonują, że wiek kalendarzowy ma mniejsze znaczenie niż rozwojowy, a dzieci w takiej sytuacji mogą się bardzo dużo od siebie nauczyć. Sceptycy zapytają: tylko czy pięciolatek potrzebuje leżakowania? Prawda, jak zwykle, leży pośrodku.

Korzyść mimo woli

Specjaliści podkreślają, że uwaga mimowolna, czyli podpatrywanie zachowań innych, przynosi bardzo pozytywne rezultaty. W przedszkolach, w których są grupy mieszane wiekowo, widać to już pierwszego dnia nowego roku szkolnego.

Zamiast zbiorowego szlochu, są nieliczne popłakiwania. Większość starszych przedszkolaków stres ma już za sobą, a ich spokój udziela się maluchom. - W tym wieku dzieciom łatwiej przychodzi naśladowanie starszaków niż słuchanie rad opiekunek - mówi Małgorzata Freulich, mama trzyipółletniej Zuzy, która od ubiegłego roku chodzi do warszawskiego przedszkola Słonecznik. To miejsce prowadzone według metody Montessori. Grupy mieszane wiekowo to jedno z jej założeń. Umysł pięciolatka - jak przekonywała włoska lekarka, której imieniem nazwano całą metodę pedagogiczną - jest bardzo bliski umysłowi trzylatka, a pomiędzy dziećmi nawiązuje się nić porozumienia, jaką rzadko można stworzyć między dorosłymi i dziećmi. Dzięki temu młodsze dzieci z łatwością przejmują od starszych to, co my, dorośli, musielibyśmy im mozolnie tłumaczyć. Dzieci w różnym wieku pomagają sobie nawzajem i jest to dla nich naturalne. Starsze uczą młodsze mówić, asekurują przy wygibasach, a młodsze patrzą na to, co robią starsze, i proszą je o wyjaśnienie.

Tyle teoria. Jak to wygląda w praktyce? Zwykle część aktywności - np. poranne ćwiczenia, posiłki, spacery - prowadzona jest wspólnie. Zajęcia programowe odbywają się w grupach, a młodsze dzieci mogą robić to, co starsze, jeśli mają na to ochotę.

- Na naszych zajęciach pt. "Gimnastyka umysłu" nawet roczne dzieci włączały się w naukę czytania - mówi Karolina Butkowska, właścicielka żłobka "Myszka" w Szczecinie, a wcześniej także klubu malucha.

Młodsze i starsze dzieci razem uczestniczą także w przedszkolnych obowiązkach.

- Dyżury okołoobiednie są dwuosobowe i zawsze składają się z jednego malucha i jednego starszaka. Kiedy starsze dziecko nakrywa do stołu, młodsze podpatruje i w miarę możliwości pomaga - opowiada Małgorzata Freulich.

Jak w rodzinie wielodzietnej

Zalet takiego rozwiązania jest znacznie więcej. Dzieci z roku na rok zmieniają pozycję w zespole, co lepiej przygotowuje je do życia. W grupach mieszanych rywalizację zastępuje współpraca, starsze dzieci uczą się akceptować "niedoskonałości" maluchów i udzielać im pomocy, a młodsze inspirują się dokonaniami starszych. - W jednorodnych grupach nieporadne dziecko jest często wyśmiewane, nazywane gapą. W grupach mieszanych wiekowo zamiast śmiechu pojawia się odruch pomocy. To naprawdę budujące patrzeć, jak starsze dzieci pomagają maluchom zapinać guziki - mówi Danuta Skorubska, przedszkolanka w publicznym przedszkolu nr 8 w Lesznie. Grupy mieszane wiekowo działają tam od pięciu lat. Uruchamia się też schemat "starszego brata" - cztero-i pięciolatki są zmotywowane do prawidłowego zachowania, poprawnego formułowania zdań, dawania dobrego przykładu. I, co nie bez znaczenia, rodzeństwo, kuzynostwo czy dzieci z sąsiedztwa mogą trafić do jednej grupy, przez co łatwiej im się zaaklimatyzować. Takie przedszkola często z boku wyglądają jak rodzina wielodzietna.

Organizacja i kompetencje

Grupy mieszane wiekowo to także olbrzymie wyzwanie. Dzieci w różnym wieku mają różne potrzeby - młodsze potrzebują dłuższych spacerów, drzemki, dłużej jedzą, myją zęby, ubierają się, a starsze muszą realizować program przygotowujący je do szkoły. - Moja córka jest bardzo drobna, więc miałabym obawy, gdyby była w jednej grupie z pięciolatkami. Poza tym w takich warunkach trudniej się uczyć, zwłaszcza jeśli całą grupą zajmuje się jeden opiekun - mówi Magdalena Staszkiewicz, mama dwuipółletniej Mai. Te obawy podzielają także zwolennicy grup mieszanych, w niektórych przedszkolach prowadzonych tą metodą najstarsza grupa ma zajęcia osobno. - Metoda Montessori stwarza dzieciom fantastyczne możliwości rozwoju, ale konieczne jest spełnienie kilku warunków. Ważne jest otoczenie, logicznie uporządkowana przestrzeń, odpowiednie materiały dydaktyczne i wykwalifikowana kadra, która nie jest autorytarna. Grupy zróżnicowane wiekowo wymagają od opiekunów większych kompetencji i ogromnej znajomości dzieci - mówi Małgorzata Stankiewicz-Klimka, dyrektorka Bambini, prywatnego przedszkola Montessori w Poznaniu.

Odpowiedzialność procentuje

Na początku tok rozumowania rodziców jest najczęściej taki: świetnie, podpatrując starsze dzieci, mój maluch będzie się szybciej rozwijał. Optyka zmienia się jednak w kolejnych latach: dlaczego mój pięciolatek ma się tarzać po dywanie z trzylatkami? - Myślę, że starsze dzieci korzystają na kontaktach z maluchami bardziej niż się wydaje. Mają odpowiedzialne zadanie, wchodzą w rolę nauczyciela, co jest dla nich naprawdę rozwijające - mówi Małgorzata Freulich. Czasem starsze dzieci rzeczywiście zaczynają przy maluchach, jak mówią rodzice, "dziecinnieć". - Nawet jeśli rzeczywiście tak jest, nie uważam, żeby było to coś złego. Poza tym często jest dokładnie odwrotnie - kiedy maluch upuści smoczek, to starsze dziecko podnosi go i oddaje bez wahania, choć jeszcze kilka tygodni temu wiele pracy włożyliśmy, żeby oduczyć je ssania jego własnego smoczka - mówi Karolina Butkowska. To procentuje także w przyszłości. - Rozmawiałam niedawno z mamą jednego z naszych przedszkolaków, który - wraz z czworgiem innych dzieci z Bambini - trafił do prywatnej szkoły podstawowej. Cała klasa miała spore problemy z agresywnym chłopcem, na tyle poważne, że rodzice interweniowali u dyrekcji, prosząc o usunięcie chłopca ze szkoły. Proszę sobie wyobrazić, że "nasze" dzieci, sześciolatki, poszły do dyrektora z pytaniem, jak mogłyby pomóc temu chłopcu - opowiada Małgorzata Stankiewicz-Klimka. Zdecydowana większość przedszkoli prowadzonych według metody M. Montessori to placówki prywatne. W Słoneczniku miesięczne opłaty wynoszą 1400 zł bez wyżywienia. Można już jednak znaleźć w Polsce, między innymi w Łodzi, publiczne przedszkola tego typu. Niekiedy mieszane wiekowo grupy działają także w "zwykłych" przedszkolach, ale lepiej upewnić się, czy to metoda wychowawcza, czy raczej kompletowanie grupy z "dostępnych" roczników.

Joanna Sapletta-Lewandowska, psycholog dziecięcy: Potencjał grupy

Zdecydowaną zaletą grup mieszanych wiekowo w przedszkolach jest fakt, że dzieci uczą się od siebie nawzajem. Przekazują sobie wiedzę, dzielą się swoimi pomysłami, uczą się wyrażania emocji, a także radzenia sobie z nimi. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla małych dzieci, ponieważ sprzyja samodzielności i przyspiesza rozwój intelektualny. Dzieci starsze mogą sprawdzić się w roli opiekunów, co buduje ich poczucie wartości, kompetencji i wyzwala empatię. W takim wypadku trzeba jednak dobrać odpowiednie metody edukacyjne i wychowawcze oraz zadbać o właściwe proporcje między dziećmi młodszymi i starszymi. W źle dobranej grupie mogą wystąpić zachowania regresywne, trudności w komunikacji między dziećmi, a do tego chaos, który dezorganizuje wszystkim pracę.

***

Metoda Montessori

System wychowawczy wymyślony przez włoską lekarkę Marię Montessori, który pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka, z mocnym akcentem na działanie i dążenie do samodzielności. Bardzo istotne jest harmonijne otoczenie. Dzieci mają do dyspozycji specjalny zestaw pomocy dydaktycznych, m.in. do ćwiczeń praktycznych, sensorycznych i edukacji kosmicznej. Pomoce naukowe są w jednym egzemplarzu na grupę, dzieci przekazują je sobie, co pomaga w rozwoju kompetencji społecznych. Rozwój dziecka jest wnikliwie obserwowany, a opiekun notuje swoje spostrzeżenia na specjalnej karcie.



Więcej o: