1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nie zmuszaj do jedzenia!

Przemoc wobec dzieci kojarzy się najczęściej z biciem. Czy wiecie, że może być nią również karmienie?
Posyłając dziecko do żłobka lub przedszkola, mamy nadzieję, że maluch miło i ciekawie spędzi czas w bezpiecznym, przyjaznym miejscu. Będzie się fajnie bawić, stanie się bardziej dojrzały i samodzielny. Mamy także mnóstwo obaw. Przecież powierzamy nasze dziecko obcym ludziom! Martwimy się, czy nie będzie tęsknić, płakać za nami, czy będzie "zaopiekowane"?

Wielu rodzicom sen z powiek spędza też kwestia jedzenia. Jedni martwią się, czy dziecko będzie jadło, inni - czy będzie się najadało, jeszcze inni - czy to, co będzie jadło, jest smaczne, zdrowe i ładnie podane.

NIEBEZPIECZNA TROSKA

Co było na obiad? Zjadłeś całe drugie danie? A surówkę? Takimi pytaniami zarzucają dzieci rodzice, dziadkowie, nianie odbierający je z przedszkola. Czasem w drzwiach pojawia się również nauczycielka i przekazuje opiekunom "hiobowe wieści": Franek nie zjadł dziś zupy, Tosia marudzi przy obiedzie. I wynika to nie tylko z troski o pełen brzuch malucha, ale również z obawy przed zarzutami, które niejednokrotnie padają z ust rodziców: przecież płacimy za posiłki, dziecko powinno wszystko zjeść.

Rola nauczycielek w przedszkolach jest bardzo trudna. Muszą balansować pomiędzy oczekiwaniami rodziców a potrzebami dzieci.

A dziecko, tak jak każdy człowiek, czasem ma większy, a czasem mniejszy apetyt. Woli ryż od ziemniaków, kotlet od ryby, a marchewka smakuje mu bardziej niż surówka z pora. Ma po prostu swoje upodobania, które trzeba uszanować. Ale czy na pewno umiemy to robić? To pytanie nie tylko do rodziców, ale również do nauczycielek w przedszkolu. Czasami warto je zadać.

WAGA JEDZENIA

Wydawałoby się, że jedzenie to nic innego, jak zaspokojenie głodu i pragnienia. A jednak, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z dziećmi, chodzi również o coś dużo ważniejszego. To, co dzieje się w trakcie jedzenie, a przede wszystkim karmienia dziecka przez panią w przedszkolu czy rodzica, może stać się poważnym naruszeniem jego granic. Znacznie poważniejszym niż agresywne słowa czy nawet uderzenie, które już od pewnego czasu nie mieszczą się w standardzie wychowywania dzieci.

Doświadczenie kilkulatka, który musi wepchnąć do buzi coś, czego tam nie chce włożyć, a potem jeszcze to przełknąć, można porównać wręcz do przemocy seksualnej, która w podobny sposób narusza granice ciała małego człowieka.

Walka o każdy kęs powoduje, że dziecko zaczyna postrzegać relację z dorosłym nie jako bezpieczną i przyjemną, ale jako próbę sił.

Karmione na siłę dziecko przestaje odczuwać głód. Posiłek nie jest już sposobem na zaspokojenie jego potrzeb fizjologicznych, lecz staje się sposobem walki o własną autonomię. Trwa swoista próba sił między dzieckiem a dorosłym, a wzajemne relacje są źródłem napięcia i stresu.

PRAWA DZIECKA OD KUCHNI

•  Te zachowania dziecka są naturalne:

Każde, nawet małe, dziecko ma określone upodobania smakowe i zapachowe. Ma też swoje preferencje związane z konsystencją jedzenia.

Dzieci intuicyjnie mogą unikać tych pokarmów, które im z różnych przyczyn nie służą.

Jeżeli dziecko przeżywa stres lub źle się czuje, może jeść mniej. To naturalna ochrona organizmu przed problemami z trawieniem i przyswajaniem pokarmów.

•  Zasady, których warto przestrzegać w domu:

Pozwól dziecku decydować, ile ma zjeść. Zdrowy maluch najlepiej wie, ile jedzenia potrzebuje, by się nasycić. Zadaniem rodziców i opiekunów jest zapewnienie mu dostępu do zdrowych i urozmaiconych produktów.

Ucz malucha, że jedzenie służy zaspokajaniu głodu. Ważne, by dziecko rozumiało, że w tej sprawie nie chodzi o robienie przyjemności dorosłym.

Unikaj zbyt częstych rozmów na temat zdrowego odżywiania. Takie rozmowy niepotrzebnie koncentrują uwagę dziecka na tej sferze życia i mogą sugerować, że dziecko nie jest zdolne wybierać tego, co mu służy.

Podawaj dziecku zdrowe, pożywne, wartościowe i urozmaicone produkty, dając mu możliwość wyboru spośród kilku możliwości.

Podawaj proste, nieprzetworzone i niezmieszane jedzenie, z którego dziecko może komponować własne zestawy (np. pokrojone warzywa na talerzyku zamiast sałatki lub warzyw na kanapkach, twarożek i szczypiorek osobno, a nie - wymieszane).

Pozwalaj dziecku na udział w przygotowywaniu posiłków, wybieraniu ich, podawaniu do stołu. Im większa samodzielność, tym większa chęć do jedzenia.

•  To warto robić w przedszkolu:

Umożliwić dzieciom samodzielne nakładanie posiłków na talerze w ilości, jaka im odpowiada, lub nakładać im porcje, o jakie poproszą. Lepiej kilka razy dokładać, niż nałożyć tyle, że dziecko nie zje.

Unikać posiłków zapychaczy: słodzonych deserków, gęstych soków, kanapek z czekoladą.

Hodować zioła i kiełki.

Spożywać posiłki wspólnie z dziećmi, dbając o miłą atmosferę.

Pozwolić dzieciom na prowadzenie cichych rozmów przy stole i jedzenie we własnym tempie.

Do przegryzania proponować dzieciom owoce i orzechy.

•  Takie zachowania wobec dziecka to już przemoc:

Wywieranie presji na dziecko, żeby jadło to, czego nie chce jeść (wszyscy muszą zjeść zupę, zjedz całe mięso, musisz spróbować...), lub jadło, kiedy czuje się już najedzone (nie można zostawiać nic na talerzu, jeszcze jedna kanapka...).

Nakłanianie dzieci do jedzenia poprzez: - zawstydzanie (grzeczne dzieci zjadają wszystko z talerza); - straszenie (będziesz tu siedział, aż zjesz); - oferowanie nagrody (tylko dzieci, które zjedzą, będą mogły się bawić, dostaną deser...).

Udzielanie dzieciom takiej pomocy przy jedzeniu, która narusza ich granice. Niedopuszczalne jest: - wpychanie łyżki do buzi i przytrzymywanie przy tym dziecka; - dokarmianie dziecka, żeby jadło szybciej i więcej, niż może zjeść; lepiej, kiedy dziecko je samo rękami, niż gdy dorosły mu "pomaga"; - wzbudzanie poczucia winy i zawstydzanie (pani się tak napracowała, rodzice płacą za twoje jedzonko, jaka mała dzidzia, mamusia będzie smutna...).

ZDROWY PRZEDSZKOLAK

Kampania na rzecz naturalnej diety w przedszkolu

Celem projektu Zdrowy Przedszkolak jest poprawa jakości odżywiania dzieci w przedszkolach i poszerzenie świadomości w zakresie naturalnego odżywiania.

Jeśli chcecie dołączyć do projektu:

•  czytajcie artykuły na temat naturalnego odżywiania na stronie projektu (zdrowyprzedszkolak.org);

•  podajcie dalej wiadomość o naszej akcji, wykorzystując wszystkie możliwości internetu (e-mail, blog, www, forum, portal społecznościowy);

•  wydrukujcie ten tekst i przekażcie dalej (pokażcie go znajomym rodzicom, dyrektorom i nauczycielom przedszkoli, ekologicznym rolnikom...);

•  jeśli macie dziecko w przedszkolu - porozmawiajcie z jego wychowawcami i zaproście ich do udziału w projekcie;

•  jeżeli macie pomysł i możliwość wsparcia projektu Zdrowy Przedszkolak (np. macie dostęp do drukarni i możecie zasponsorować wydruk materiałów informacyjnych), napiszcie do nas.

W ramach projektu umożliwiamy:

•  przygotowanie materiałów informacyjnych, edukacyjnych;

•  przygotowanie modelowych jadłospisów dla dzieci przedszkolnych;

•  warsztaty na temat naturalnego odżywiania dzieci w przedszkolu;

•  współpracę placówek przedszkolnych z podmiotami zajmującymi się produkcją i dystrybucją produktów uzyskanych w oparciu o ekologiczne procesy, w zgodzie z naturą.

Więcej o projekcie www.zdrowyprzedszkolak.org

Więcej o: