1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

Dzieci z in vitro, dzieci z mi這軼i

Ka盥y ma prawo do 篡cia, ale ka盥y ma te prawo do bycia pocz皻ym z mi這軼i, do bycia chcianym, oczekiwanym, upragnionym - m闚i


Katarzyna Wi郾iewska: Co by pani doradzi豉 ma鹵e雟twu praktykuj帷ych katolik闚, kt鏎zy nie mog mie dzieci i rozwa瘸j metod zap這dnienia in vitro? S造sz te g這s biskup闚, 瞠 in vitro to niegodziwo嗆.

Anna Karo-Ostrowska: Nie wiem, nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. To decyzja, któr ka盥e ma鹵e雟two czy para musi podj望 samodzielnie. Ale dobrze rozumiem sam problem i ogromne pragnienie urodzenia dziecka. Tu jest jaki paradoks: 鈍iadome rodzicielstwo - a zatem to, co dla Ko軼io豉 jest tak wa積e, dojrzewa szczególnie silnie, gdy w ma鹵e雟twie pojawia si problem bezp這dno軼i.

- A jednocze郾ie stanowisko Ko軼io豉 jest kategorycznie negatywne od 1956 r., kiedy Pius XII po raz pierwszy wypowiedzia si na temat regulacji narodzin i jakichkolwiek pr鏏 pocz璚ia poza organizmem matki, a do dzisiaj, do kategorycznego listu biskup闚. Nie zapominajmy tak瞠 o pos豉niu zawartym w "Mi這軼i i odpowiedzialno軼i" Karola Wojty造. To wielki dylemat, kt鏎y ka盥y cz這wiek staj帷y przed takim problemem musi rozstrzygn望 we w豉snym sumieniu, 瘸dne rady na nic si tu nie przydadz.

Reakcja Ko軼io豉 by豉 na miejscu? Halina Bortnowska po li軼ie Rady Episkopatu ds. Rodziny napisa豉, 瞠 oczekiwa豉by od biskup闚 wi璚ej troski duszpasterskiej. Spotka豉m si z g這sami wielu katolik闚, 瞠 ten list by skandaliczny. Np. zdanie, 瞠 dzieci z in vitro 篡j kosztem swoich braci i si鏀tr.

- Te uwa瘸m, 瞠 tak ostre s康y nie powinny si pojawia, zw豉szcza 瞠 mamy do czynienia z dramatem niemo磧iwo軼i dania 篡cia tak bardzo upragnionego. Z drugiej strony rozumiem trosk Ko軼io豉 o spos鏏 powstawania cz這wieka. Ko軼i馧 ma prawo obawia si o los zarodk闚. Nie mo積a uciec od podstawowego pytania, kt鏎e ma charakter etyczny, a wr璚z metafizyczny o to, czy zamro穎ne zarodki s niszczone, czy obumieraj.

Matka dw鎩ki dzieci pocz皻ych dzi瘯i in vitro w wywiadzie dla "Gazety" wyzna豉, 瞠 po li軼ie biskup闚 stwierdzi豉, 瞠 to nie jest ju jej Ko軼i馧. Nie obawia si pani, 瞠 ten l瘯 Ko軼io豉 sprawi, 瞠 si w tej sprawie zamkn掖 na dialog?

- Rozumiem bardzo dobrze t kobiet. Nie chodzi o to, 瞠by wydawa wyroki, ale pr鏏owa wej嗆 w do鈍iadczenie i stara si rozumie, a nie s康zi.

Problem etyczny nadliczbowych zarodk闚 mo積a rozwi您a, istnieje mo磧iwo嗆 przeprowadzania in vitro bez ich tworzenia. Czy w闚czas pani zdaniem Ko軼i馧 powinien "pob這gos豉wi" in vitro?

- Ten problem trzeba rozwi您a nie tylko etycznie. Konieczne s 軼is貫 regulacje prawne, kt鏎e b璠 dawa poczucie jak najwi瘯szej ochrony 篡ciu, kt鏎e si poczyna.

Je郵i takie regulacje b璠, mo瞠 stanowisko Ko軼io豉 zacznie si powoli zmienia. Katolicy 篡j w dramatycznym napi璚iu mi璠zy naturalnym planowaniem rodziny, bezp這dno軼i a jednocze郾ie aborcj i antykoncepcj. A istot sprawy jest ochrona 篡cia, kt鏎emu powinna towarzyszy mi這嗆. To tu w豉郾ie podstawowy problem, kt鏎y omijamy na r騜ne sposoby.

Jaki?

- M闚i si oddzielnie o dziecku, kt鏎e ma prawo do 篡cia, albo o matce, kt鏎a ma prawo do swoich decyzji. O ojcu - co jest do嗆 nienormalne - prawie wcale nie m闚imy. Takie sztuczne rozdzielanie powoduje ci庵貫 nieporozumienia zamiast pr鏏y dotarcia do istoty problemu, do tajemnicy 篡cia. Bo przecie powstanie nowego cz這wieka jest dramatem mi這軼i ludzkiej i boskiej.

A co pani s康zi o argumencie Ko軼io豉 w豉郾ie dotykaj帷ym problemu mi這軼i, relacji: 瞠 dzieci powinny by owocem aktu ma鹵e雟kiego. Zdaniem biskup闚 w przypadku in vitro tak nie jest.

- Nie ka盥y akt ma鹵e雟ki jest 鈍iadomym aktem pragnienia pocz璚ia nowego 篡cia. S te akty wymuszane, r闚nie w ma鹵e雟twie, cz瘰to zdarzaj si tak zwane wpadki. 砰cie seksualne m這dego pokolenia jest nieuporz康kowane i tylko bardzo 鈍iadomi chrze軼ijanie podporz康kowuj je etyce chrze軼ija雟kiej i nauczaniu Ko軼io豉 na ten temat. Seks we wsp馧czesnej kulturze jest coraz bardziej oddzielony od do鈍iadczenia mi這軼i i ma鹵e雟twa. Tu otwiera si wielkie pole do debaty dla teolog闚, filozof闚 o pocz璚iu cz這wieka, o mi這軼i m篹czyzny i kobiety. Czy mi這嗆 bezp這dna jest mniej warto軼iowa ni przypadkowy akt, w wyniku kt鏎ego rodzi si nowe 篡cie? Z pewno軼i nie.

Trzeba mie na uwadze nauk Ko軼io豉, ale te bacznie si przygl康a temu, co dzieje si we wsp馧czesnej kulturze. Nie mo積a od tego abstrahowa. II Sob鏎 Watyka雟ki zwraca szczeg鏊n uwag na znaki czasu, musimy bacznie 郵edzi i ws逝chiwa si w to, co niesie 鈍iat i jego ci庵造 bieg do przodu - we wszystkich aspektach i wymiarach.

Podczas debaty w siedzibie Episkopatu ks. prof. Andrzej Szostek, etyk, stwierdzi, 瞠 w metodzie in vitro cz這wiek jest traktowany jako element leczenia cz這wieka, a to przecie autonomiczna osoba. I Ko軼ió sugeruje parom bezp這dnym adopcj.

- Dzieci przeznaczone do adopcji urodzi造 si co prawda z aktu kobiety i m篹czyzny, ale przecie najcz窷ciej by造 niechciane, skoro je porzucono. Adopcja jest wspania造m rozwi您aniem, niepor闚nanie lepszym ni jakikolwiek dom dziecka - mi璠zy dzie熤i a ich przybranymi rodzicami tworz si g喚bokie relacje. Ale czy uprawnione jest twierdzenie, 瞠 w przypadku in vitro pragnienie dziecka jest egoistyczne, a w przypadku adopcji - nie? W ka盥ej z tych spraw chodzi o tworz帷e si mi璠zy lud幟i relacje.

Tu chodzi o relacj mi這軼i, a nie relacje prawa czy obowi您ku. Ka盥y ma prawo do 篡cia, ale ka盥y ma te prawo do bycia pocz皻ym z mi這軼i, do bycia chcianym, oczekiwanym, upragnionym. Nie mamy prawa ingerowa w zamys造 Pana Boga, lecz wydaje si, 瞠 mamy obowi您ek stwarza ludzkiemu 篡ciu jak najpe軟iejsze mo磧iwo軼i 篡cia w akceptacji, mi這軼i, bo tylko one daj szans pe軟ego rozwoju cz這wiekowi.

Powinna by refundacja in vitro z bud瞠tu pa雟twa?

Nie wiem. S逝瘺a zdrowia w Polsce jest w fatalnej sytuacji. Je郵i nast徙i poprawa i podstawowe potrzeby spo貫czne w zakresie ochrony zdrowia zostan zaspokojone, to by mo瞠 tak.

Wraca temat ustawy antyaborcyjnej. Co pani s康zi o pomy郵e RPO, 瞠by zaskar篡 do Trybuna逝 przepis o aborcji ze wzgl璠u na stan zdrowia kobiety?

- Nie wiadomo, dlaczego akurat teraz rzecznik zdecydowa si na taki krok. Wzdragam si przed nieustannym podejmowaniem tematu aborcji w dyskusjach politycznych. Jedni broni matki, drudzy broni dziecka, a nikt nie broni matki, dziecka i ojca jednocze郾ie. Tymczasem aborcja to wierzcho貫k g鏎y lodowej.

To prawda, ale jaka ustawa musi by. Powinna zosta zaostrzona lub zliberalizowana czy zosta w obecnym kszta販ie?

- Obecna ustawa jest dobra, kompromisowa. Powsta豉 wskutek d逝giej, pe軟ej napi耩 dyskusji. Trzeba j zostawi w spokoju i skupi si na promowaniu tajemnicy 篡cia i zwi您k闚 rodzinnych. Nie widz merytorycznego powodu, 瞠by zmienia ustaw.

Jednak w praktyce ta ustawa to fikcja. Kwitnie podziemie aborcyjne, na czarnym rynku s dost瘼ne r騜ne 鈔odki, bywa 瞠 bardzo niebezpieczne dla kobiety. A lekarze nie wykonuj aborcji nawet wtedy gdy powinni: Alicja Tysi帷.

- Wiem, 瞠 nie jest z tym dobrze. Nieraz lekarze nie chc dokonywa aborcji wbrew swoim przekonaniom etycznym czy religijnym. Jeste鄉y w Unii Europejskiej, w innych krajach ustawa jest bardziej liberalna.

To znaczy, 瞠 kobiety powinny robi aborcj za granic?

- Je瞠li dana sytuacja ewidentnie kwalifikuje si do usuni璚ia ci捫y, to powinno si to zrobi w godziwych warunkach w Polsce. W przypadku pani Alicji Tysi帷 przebiega這 to w dramatyczny spos鏏, ale my郵, 瞠 powoli b璠zie si to zmienia. Ta dyskusja, m璚z帷a dla wszystkich stron, u鈍iadamia jednak powag problemu i pomaga kobietom i parom podejmowa 鈍iadome decyzje.

Czy w og鏊e pa雟two 鈍ieckie powinno w kwestiach ustawy aborcyjnej i in vitro sugerowa si g這sem Ko軼io豉 katolickiego bardziej ni innych grup spo貫cznych? Przecie nie tylko katolicy 篡j w Polsce, a wierni Ko軼io豉 nie musz korzysta z mo磧iwo軼i, jakie daje pa雟two, je郵i jest to sprzeczne z ich sumieniem.

Ko軼i馧 odgrywa w Polsce bardzo szczeg鏊n rol. Rol pozytywn - nie w wymiarze w豉dzy, ale kszta速owania ludzkich sumie. I to dobrze, 瞠 pa雟two liczy si z Ko軼io貫m. L瘯 Ko軼io豉 jest g喚boko humanistyczny, bo jest to obawa o to, co si dzieje z ludzkim 篡ciem w niekonwencjonalnych i pozanaturalnych metodach zap豉dniania.

Anna Karo-Ostrowska - filozofka i publicystka, redaktorka miesi璚znika "Wi篥". Wspó透a這篡cielka i cz這nkini rady programowej Instytutu My郵i Józefa Tischnera w Krakowie. Wyda豉 m.in. "Dramat spotkania cz這wieka z Bogiem i z drugim w my郵i Karola Wojty造 - Jana Paw豉 II" (1993)

Wi璚ej o: