1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak rzucić palenie

Myślicie o dziecku? To ostatnia chwila, żeby rzucić palenie. Ale prawdę mówiąc każda chwila jest dobra, żeby wyzwolić się z nałogu
Na początek dobra wiadomość: podobno rodzicom najłatwiej rzucić palenie, ponieważ mają motywację silniejszą niż inni - zdrowie własnego dziecka. Zwłaszcza przyszłe mamy potrafią zmobilizować wszystkie siły, by stworzyć oczekiwanemu maluchowi bezpieczne lokum na dziewięć miesięcy. Dlatego nasze rady kierujemy wprost do nich. Ale mamy nadzieję, że młody ojciec, świadomy szkodliwych skutków biernego palenia, weźmie z nich to, co odnosi się także do niego.

1. Znajdź powód

Warto sobie pomóc w szukaniu mocnych argumentów. Co prawda wszyscy wiedzą, że "palenie zabija", ale niewielu się nad tym zastanawia. Dlatego porozmawiaj z lekarzem i poczytaj o konsekwencjach tego nałogu - także o skutkach biernego palenia.

Zanim wyznaczysz sobie ów "dzień zero", zastanów się poważnie, dlaczego chcesz rzucić palenie. A potem weź kartkę, spisz wszystkie powody i powieś to w widocznym miejscu. W chwilach zwątpienia, lektura tej kartki będzie bardzo pomocna.

2. Wybierz dzień

Czy zastanawiałaś się kiedyś, w jakich sytuacjach najczęściej sięgasz po papierosa? Jeśli nie, zrób to teraz. Wnikliwa analiza pomoże unikać takich sytuacji. Jeżeli w paleniu szukasz leku na codzienny stres, pomyśl, co jeszcze cię uspokaja i wybierz raczej to drugie.

Teraz możesz już startować - wybierz dzień, w którym rzucisz palenie. Uprzedź rodzinę i tych, z którymi pracujesz. To ważne, by wiedzieli, że w trakcie walki z nałogiem będziesz bardziej nerwowa. Jeśli w twoim otoczeniu ktoś pali, poproś, by nie robił tego przy tobie ani nie częstował cię papierosem. A najważniejsze jest wsparcie partnera - jego doping i wiara w ciebie. Powiedz mu o tym. Pomyślcie wspólnie, jak mógłby ci pomóc, gdy dopadnie cię głód nikotynowy, a on będzie akurat przy tobie - może zrobi ci relaksacyjny masaż albo wyjdziecie razem na spacer? I choć sprawa jest poważna, popatrz na to z humorem i załóżcie się, że nie zapalisz przez jakiś czas - na początek wystarczy tydzień. Wybierz nagrodę i dzielnie walcz o wygraną!

3. Kup marchewkę

Głód nikotynowy niełatwo znieść, ale wymyślono dziesiątki sposobów, by z nim wygrać. Jeśli spodziewasz się dziecka albo karmisz piersią, nie wolno ci korzystać z plastrów ani gum antynikotynowych, ale i bez tego się uda! Opracuj własną strategię lub skorzystaj ze sprawdzonych pomysłów eks-palaczy. Gdy opanuje cię przemożna chęć zapalenia, wyjdź na dwór albo natychmiast się czymś zajmij - zadzwoń do kogoś, pobaw się z dzieckiem, rozwiąż krzyżówkę, poczytaj - już wcześniej możesz przygotować na takie okazje kilka nowych ciekawych książek. Zajmij czymś ręce (może puzzle albo kostka Rubika?) i głowę - pomyśl o swoim maluchu - jaki będzie? - jeśli dopiero go oczekujesz; jaki jest wspaniały!- jeżeli już jesteś mamą. Pomyśl o czekających cię drobnych przyjemnościach (wieczór z przyjaciółką, niedzielny wypad za miasto). Spróbuj oszukać głód nikotynowy, chrupiąc marchewkę, świeże owoce, pestki słonecznika albo popijając wodę lub ciepłe mleko. Staraj się nie sięgać w takich chwilach po słodycze, bo szybko przytyjesz.

4. Nie zawracaj z drogi

Starałaś się bardzo, ale... zapaliłaś? Trudno, zdarza się. To nie powód, żeby zawracać z drogi. Nie przerywaj walki z nałogiem. Po prostu nadal się staraj. To nic, że innym udało się za pierwszym razem. Proces rzucania palenia to indywidualna sprawa - u każdego przebiega inaczej. Nie poddawaj się frustracji i myśl pozytywnie - wielu ludziom udało się rzucić palenie i tobie też się uda. Jeśli dopada cię zwątpienie, analizuj korzyści pożegnania z nałogiem i szukaj sobie absorbujących, ale przyjemnych zajęć. Najlepiej połączonych z ruchem. Jeśli dopiero spodziewasz się dziecka, może to być basen albo joga dla kobiet w ciąży. Jeżeli malec wyszedł już z okresu noworodkowego (a ty z połogu) - jazda na rowerze, aerobik, łyżwy.

5. Ciesz się każdym sukcesem!

Już sama decyzja o rzuceniu palenia jest godna pochwały, a każdy kolejny dzień abstynencji nikotynowej to ogromny sukces. Możesz być z siebie dumna. Jeśli spodziewasz się dziecka, często myśl o tym, że każdy niewypalony papieros to lepiej ukrwione łożysko, więc lepiej dotleniony i odżywiony maluch. A jeżeli jesteś mamą niemowlęcia, które karmisz piersią, ciesz się z tego, że gdy odmawiasz sobie papierosa, zapewniasz dziecku zdrowy pokarm bez nikotyny. Trudy walki z nałogiem rekompensuj sobie myślą o korzyściach, jakie czerpie z tego twoja rodzina. Czyste powietrze bez śladów toksycznego dymu, szansa na zdrowsze życie, no i mama bez zadyszki - to dla dziecka cenny podarunek. Zasługujesz na nagrodę - pomyśl, co sprawi ci przyjemność - może kolacja we dwoje, teatr albo relaksująca wizyta u kosmetyczki? Zaoszczędzone na papierosach pieniądze masz prawo wydać, jak chcesz!

Nie wierz w to!

Wokół palenia, ciąży i karmienia krąży wiele przesądów. Sprawdź, jak jest naprawdę.

1. Lepiej nie rzucać palenia w ciąży, bo stres matki zaszkodzi dziecku .

Palenie o wiele bardziej szkodzi matce i dziecku niż stres. Kryzys po odstawieniu papierosów będzie trwał kilka tygodni, a zysk wygranej z nałogiem to szansa na zdrowe życie dla dziecka i mamy.

2. Niektóre mamy palą w ciąży, a mimo to rodzą duże i zdrowe dzieci.

Palenie w ciąży i potem, bezpośrednio przy dziecku, nie pozostaje bez skutków ubocznych. Nawet jeśli nie od razu je widać, dadzą o sobie znać w przyszłości.

3. Lepiej zrezygnować z karmienia piersią, niż truć dziecko pokarmem zanieczyszczonym nikotyną.

Nikotyna i inne szkodliwe substancje przenikają do mleka mamy, ale jest ono dla dziecka nadal bardzo cenne, dlatego lepiej nie rezygnować z naturalnego karmienia. A zastąpienie piersi butelką ze sztuczną mieszanką nie przerwie kontaktu malca ze szkodliwymi substancjami. Jeśli mama pali - choćby robiła to na balkonie i wietrzyła mieszkanie - dym papierosowy pozostawi ślad na jej włosach, ubraniu, skórze, w oddechu, a nawet pocie.

4. Udział w terapii odwykowej to straszny wstyd!

Próba zerwania z nałogiem to zdecydowanie powód do dumy, a nie do wstydu.. Jeśli nie radzisz sobie sama - weź udział w terapii odwykowej albo skorzystaj z telefonu zaufania. Informacje znajdziesz np. na www.promocjazdrowia.pl

Zyskasz:

- więcej pewności siebie, wiarę we własne możliwości i w siłę swojego charakteru

- umiejętność zdrowego radzenia sobie ze stresem i asertywnego zachowania

- szansę na zdrowsze życie dla siebie i tych, których kochasz

- atrakcyjność (ładniejsza cera, włosy, uśmiech)

- siły do intensywnej zabawy z dziećmi (gra w piłkę, sanki, berek!)

- lepsze dotlenienie, zdrowszy sen

- nowe pasje (sport, łamigłówki)

- uznanie rodziny i przyjaciół,

- radość, że zrobiłaś coś dobrego dla siebie i bliskich

- sporo pieniędzy niewydanych na papierosy.

Więcej o: