Przygotowania do ciąży czas zacząć

Lek med. Agnieszka KURCZUK-POWOLNY
01.01.2008 , aktualizacja: 31.07.2014 16:05
A A A Drukuj
Ciąża planowana to ciąża udana - mawiają położnicy. I jest w tym sporo prawdy.
Kiedy zapraszasz gości, sprzątasz dom i zaopatrujesz spiżarnię. Dziecko zagości w tobie na długie miesiące. Twoje ciało będzie jego domem. Spraw, by czuło się w nim jak najlepiej.

Jedz zdrowo

Ciało dziecka w łonie matki tworzy się z zapasów zmagazynowanych w jej ciele. Warto je więc zgromadzić zawczasu, a w ciąży systematycznie uzupełniać. Nie chodzi o to, żeby jeść za dwoje, tylko myśleć o tym, co się je. Z nieregularnych posiłków typu fast food trzeba się przestawić na zdrową żywność - warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, ryby, nabiał. Szczególnie warto wzbogacić swoją dietę w żelazo (występuje w czerwonym mięsie, wątróbce, szpinaku, szczawiu, brokułach oraz w fasoli i jajkach) ] i wapń (najwięcej jest go w mleku i jego przetworach). Pierwiastki te są dziecku do rozwoju niezbędne, bez żenady więc ograbia z nich matkę, która może to przypłacić anemią i próchnicą.

Na trzy miesiące przed poczęciem należy zrezygnować z ostrych diet odchudzających, ponieważ prowadzą one do tak zwanych niedoborów pokarmowych (w organizmie kobiety zaczyna brakować niektórych witamin i pierwiastków śladowych).

Bądź w formie

Ciąża, jak sama nazwa wskazuje, stanowi dla kobiety "obciążenie", a sam poród to wysiłek porównywany nieraz do biegu maratońskiego. Łatwiej tym zadaniom podołać, kiedy się jest w dobrej formie. Trzeba jednak zadbać o nią już wcześniej i przyzwyczaić ciało do regularnych ćwiczeń. Wtedy gimnastykę, długie spacery czy pływanie będzie można spokojnie kontynuować w stanie odmiennym.

Nie pal

Kobieta, która zdecydowała się na dziecko, powinna bezwzględnie rzucić palenie. Inaczej wyrządziłaby mu krzywdę nie do naprawienia. Niewskazane jest również przebywanie w towarzystwie palaczy. Organizm potrzebuje co najmniej kilku miesięcy, żeby przezwyciężyć skutki nałogu.

Picie alkoholu jest bardzo szkodliwe dla płodu. Planując ciążę najlepiej zrewidować swoje nawyki w tym względzie, żeby potem nie zadręczać się kilkoma lampkami wina, wypitymi "kiedy jeszcze nie było wiadomo". Narkotyki (nawet tak zwane miękkie) stanowią tak poważne zagrożenie dla ciąży i dalszych losów dziecka, że przyszła matka musi się od nich bezwzględnie uwolnić na pół roku przed poczęciem.

Nawet pozornie niewinna kofeina może utrudniać zajście w ciążę i niekorzystnie wpływać na dziecko, na przykład zaburzając pracę jego serca. (Kofeina jest nie tylko w kawie, ale także w coli i mocnej herbacie). Przed poczęciem lepiej się więc przestawić na soki owocowe, zawierające cenne witaminy i mikroelementy.

Zbadaj się

Jeśli planujesz ciążę, idź do ginekologa, który zrobi ci badanie cytologiczne i w razie potrzeby wyleczy zapalenie czy nadżerkę. Nie zapomnij o wizycie u dentysty. W czasie ciąży zęby ulegają osłabieniu, a leczyć je trudniej, zwłaszcza w pierwszym trymestrze, ze względu na potencjalną szkodliwość badań rentgenowskich i znieczulenia. Jeżeli nie chorowałaś na różyczkę ani dotychczas się przeciw niej nie szczepiłaś, zrób to na kilka miesięcy przed poczęciem. U progu jesieni warto też zabezpieczyć się przed grypą. Kobietom ciężarnym żadnych szczepionek podawać nie wolno.

@ Czy przed ciążą trzeba usunąć mięśniaki i nadżerki? Odpowiada lekarz ginekolog i położnik

Uważaj z witaminami

Panuje powszechne przekonanie, że witaminy są zdrowe. W trosce o zdrowie swoje i przyszłego dziecka przyjmujemy więc dużo witamin w tabletkach. Tymczasem nadmiar witamin w tej postaci (w przeciwieństwie do naturalnych, znajdujących się w pożywieniu) może być szkodliwy dla płodu. Dotyczy to zwłaszcza witamin A i D. Tuż przed ciążą i na jej początku nie powinno się więc bez konsultacji z lekarzem przyjmować preparatów witaminowych. Wyjątek stanowi witamina z grupy B - kwas foliowy, którego zażywanie zmniejsza ryzyko wystąpienia wad układu nerwowego u dziecka.

Uwaga, wegetarianki!

Przyszłe matki, które nie jedzą mięsa, ale jedzą ryby i nabiał, nie muszą się obawiać, że dziecku zabraknie ważnych składników pokarmowych. Im bardziej restrykcyjna dieta, tym bardziej trzeba zadbać o spożycie innych produktów bogatych w białko, żelazo i witaminy z grupy B. Dieta weganek, odżywiających się tylko owocami i warzywami, musi być w tym czasie szczególnie przemyślana. Niekiedy trzeba ją wzbogacać preparatami żelaza i witamin B.

Uwaga, toksoplazmoza

Sprawdź, czy nie jesteś zakażona toksoplazmozą (wystarczy badanie krwi). Do infekcji dochodzi najczęściej wskutek zjedzenia surowego mięsa lub kontaktu z odchodami chorego kota.



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX