1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta przed ciążą

Jeżeli myślisz o dziecku, zawczasu się do tego przygotuj. Twój organizm potrzebuje co najmniej trzech miesięcy, by zgromadzić niezbędny zapas witamin i składników mineralnych oraz pozbyć się niepożądanych substancji.


Zanim zajdziesz w ciążę

Jeśli masz dużą nadwagę, postaraj się schudnąć (unikaj jednak drastycznych diet, które mogą zaburzyć równowagę hormonalną i spowodować zatrzymanie owulacji). Kobietom otyłym grozi w ciąży znacznie więcej komplikacji, między innymi nadciśnienie i cukrzyca.Twoja dieta powinna zawierać jak najwięcej świeżych, mało przetworzonych produktów. Powinna też być zróżnicowana, bogata w witaminy i składniki mineralne.

Szczególnie ważne są:

kwas foliowy - zapobiega powstawaniu u dzieci wrodzonych wad układu nerwowego (np. rozszczep kręgosłupa). Oprócz pokarmów bogatych w tę witaminę zaleca się przyjmowanie na trzy miesiące przed zajściem w ciążę (a także w pierwszym jej trymestrze) około 400 mikrogramów kwasu foliowego dziennie. Jest on dostępny w aptekach bez recepty;

żelazo - niedobór tego pierwiastka może spowodować niepłodność zarówno u kobiety, jak i u mężczyzny. Niedobór żelaza bywa skutkiem błędów dietetycznych (np. całkowitego wykluczenia czerwonego mięsa bez zapewnienia innych źródeł żelaza) lub zaburzeń jego wchłaniania (w chorobach jelit lub w niektórych kuracjach, np. silnymi lekami przeciwzapalnymi). Również kofeina zawarta w kawie i coli zmniejsza przyswajanie żelaza;

cynk i mangan - niski poziom tych pierwiastków może być przyczyną zaburzeń płodności. Zdarza się to zwłaszcza u kobiet przyjmujących przez długi czas tabletki antykoncepcyjne.

Więcej o: