Do syta nie znaczy dużo. O jakich zasadach zdrowej diety dziecka zapominają rodzice?

Od rodziców zależy, czy dziecko będzie w przyszłości umiało jeść tyle, ile potrzebuje.

Nastały czasy przejadania się. Widać to na pierwszy rzut oka, gdy przyjrzymy się figurom dorosłych, ale też i dzieciom. Już w przedszkolu można zobaczyć zbyt ciężkie maluchy, które chętniej jedzą słodką bułkę niż jabłko. W każdej szkolnej klasie znajdziemy kilkoro dzieci, którym trudno jest chodzić, biegać, ćwiczyć. W przyszłości będą narażone na choroby serca, cukrzycę, ciągły ból kręgosłupa i stawów. Zapewne będą miały problemy z samoakceptacją i relacjami. My, rodzice, musimy zrobić wszystko, co można, by uchronić swoje dzieci przed takim losem. W profilaktyce otyłości bardzo ważne jest uregulowanie apetytu. Jak tego dokonać?

1. Karm piersią na żądanie

W mleku matki znajdują się hormony (m.in. grelina i leptyna) regulujące apetyt i wpływające na odczucie sytości. Odpowiednia ilość i jakość białka w pokarmie naturalnym to kolejny czynnik, o którym wiemy, że pomaga przeciwdziałać otyłości.

2. Zaufaj apetytowi dziecka

Gdy odmawia jedzenia, uszanuj to. Zdrowe dziecko się nie zagłodzi. Może ci się wydawać,
że maluch zjadł niewiele, ale nie proponuj mu jeszcze łyżeczki kaszki „za mamusię”. Zmuszanie, nakłanianie, zachęcanie do jedzenia, gdy dziecko nie jest głodne, niszczy jego naturalne odczucie sytości. Niestety powszechną (i szkodliwą!) praktyką jest wymuszanie jedzenia szantażem, obietnicą nagrody (np. w postaci deseru) czy groźbą.

3. Naucz lubić warzywa

Gdy rozszerzasz dietę dziecka, najpierw podaj mu warzywa, później owoce. Serwuj też różne warzywa w postaci zup, sosów, zapiekanek, sałatek. Dziecko nie lubi gotowanych brokułów? Podaj mu chrupiące ogórki czy pomidorki koktajlowe.

4. Zapraszaj do stołu 5 razy dziennie

Między 6. a 12. miesiącem życia stopniowo wprowadzaj nowe pokarmy o takich porach, żeby dojść do schematu: 3 główne posiłki, dwa mniejsze - i żadnych przekąsek pomiędzy nimi. Chyba że mleko mamy. Zadbaj też o to, żeby posiłek był miłą okazją do spotkania się przy stole. Jedzenie w biegu, na placu zabaw, przed telewizorem, to prosta droga do zaburzeń łaknienia.

5. Pozwalaj jeść rękami

Samodzielność przy stole pomaga dziecku kontrolować, co je. Może decydować,
na co ma ochotę, sięgnąć po strączek fasolki, skubnąć kluseczkę. Posługiwanie się sztućcami
nie jest łatwe, daj przyzwolenie na branie jedzenia do czystych rąk. Lepsze to, niż gdy rodzic ładuje do buzi dziecka łyżkę za łyżką.

6. Do picia dawaj wodę

Soki owocowe to dobre źródło witamin, ale niestety mają sporo kalorii, sycą i wpływają
na apetyt. Sok może być częścią posiłku czy nawet jeden mniejszy zastąpić. Pomiędzy  posiłkami pragnienie lepiej gasić wodą.

Zdrowe programowanie

Przemiana materii (metabolizm) u każdego może być inna. Jeśli zadbasz o to, by w ciągu pierwszych 3 lat życia twoje dziecko jadło zdrowo, pomożesz zaprogramować jego metabolizm tak, żeby w przyszłości sprzyjał szczupłej sylwetce.