Odkrywajcie razem świat, czyli jak wspierać rozwój poznawczy dziecka?

Urszula Patyra
03.04.2017 11:40
Warto pomóc dziecku w poznawaniu świata

Warto pomóc dziecku w poznawaniu świata (LISA5201/istock)

Maluch poznaje swoje otoczenie z zapałem zdolnego naukowca, ćwiczy uwagę i pamięć, rozwiązuje zawiłe problemy. Warto pomóc dziecku w poznawaniu świata. Jakie aktywności wspierające rozwój poznawczy zaproponować dziecku w zależności od jego wieku?

Na naszej grafice (poniżej) podpowiadamy w co i jak bawić się z dzieckiem,
aby pomóc mu zrozumieć, poznać i oswoić świat.

grafika: AGJak wspierać rozwój poznawczy dziecka?

 

Roczne dziecko

W tym wieku dzieci bardzo lubią książeczki z grubymi stronami. Wspólne
studiowanie ilustracji przedstawiających np. różne zwierzęta to świetna okazja
do poznawania ich nazw. Wszelkie przedmioty do zabawy w trakcie kąpieli dają nieograniczone możliwości eksperymentowania i poznawania właściwości wody.
Bardzo wciągająca jest też zabawa we wrzucanie mniejszych przedmiotów do
pudełka lub koszyka by następnie wszystkie je wysypać. Roczne dzieci uwielbiają badać każdą dostępną rzecz wszystkimi zmysłami i analizować jej ewentualne zastosowania. Klocki w różnych kształtach i kolorach stymulują i pozwalają na bezpieczne manipulowanie poszczególnym i elementami i ich ruchomymi częściami na wszelkie możliwe sposoby.

Dwulatek

Maluch zaczyna w zabawach naśladować czynności podpatrzone u dorosłych -
kroi plastikowe warzywa na zupę lub kręci zabawkową kierownicą samochodową. Nie zapominajmy, że cały czas jesteśmy obserwowani przez dziecko i starajmy się dawać mu jak najlepsze wzorce w różnych codziennych sytuacjach np. pokazując jak sami starannie myjemy ręce po spacerze - to dużo skuteczniejsza metoda nauki niż instruowanie.


Do wspólnego czytania najlepsze będą książeczki z bardziej złożonymi
obrazkami i wierszykami. Dwulatki lubią wszystko to, co jest mobilne: zabawki ciągane na sznurku, samochodziki do przewożenia różnych ładunków, wózki dla lalek i pluszaków. Ich chęć tworzenia przejawia się we wznoszeniu pierwszych konstrukcji np. wież z klocków, czy babek z piasku. Mają też ogromny pęd do destrukcji - dużo
radości daje im cięcie i burzenie swoich dzieł. Z zainteresowaniem dopasowują
kształty do otworów w zabawkach.

Trzylatek

Rączki trzylatka są cały czas zajęte rysowaniem, lepieniem, majsterkowaniem -
z lubością kręcą różnymi gałkami i śrubkami. Wspaniałym miejscem do zabaw
staje się kuchnia. Budowle z klocków stają się coraz bardziej skomplikowane i rozpoczynają się zabawy tematyczne np. w farmę, czy w sklep. Dziecko chce też odgrywać role np. wcielić się w policjanta albo lekarza. Trzylatki podejmują próby porozumienia się z rówieśnikami, dzielenia się zabawkami i wspólnej zabawy - na początku to bardzo trudne zadania, więc pomoc kogoś starszego w charakterze animatora i rozjemcy jest nieoceniona.

Czterolatek

Przedszkolaki potrafią bawić się w grupie. Lubią gry i zabawy pozwalające
ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość, jak domino obrazkowe, czy memory.
W dziecięcych zabawach fabuła staje się coraz bardziej rozbudowana. Figurki
mają wiele skomplikowanych przygód - dziecięca wyobraźnia nie ma przecież
granic. Wspólna zabawa może być okazją by obudzić w sobie drzemiące
dziecko i zanurzyć się w świat fikcji.
Czterolatki dużo mówią podczas zabawy - nawet do siebie i przedmiotów.
Rozmowa w trakcie zabaw tematycznych jest świetną okazją do poruszenia
mniej codziennych tematów i poszerzenia słownictwa malucha.

Pięciolatki

Pięciolatki nieco mniej skupiają się na fikcji, a konstruując starają się jak
najwierniej odwzorować rzeczywistość. Mogą też zainteresować się liczeniem i
poznawaniem literek. Dzieci zadają mnóstwo pytań - to czas na poważniejsze rozmowy i cierpliwe tłumaczenie nawet z pozoru błahych zagadnień, czyli po prostu na dzielenie się z dzieckiem wiedzą o świecie.

MATERIAŁ PARTNERA:

LEGO DUPLOLEGO DUPLO

Zapisz

Zobacz także