1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Co można jeść karmiąc piersią? Co jest dozwolone, a co zabronione?

Co można jeść karmiąc piersią, by u dziecka nie wystąpiła alergia pokarmowa? Czy karmiąca mama powinna zrezygnować z kawy, nabiału i owoców cytrusowych?

Co można jeść karmiąc piersią? 

Co można jeść karmiąc piersią, by nie zaszkodzić dziecku, nie wywołać u niego alergii czy nietolerancji na dany produkt i by nie stracić pokarmu? To wiedza cenna dla każdej mamy karmiącej piersią. Wśród świeżo upieczonych mam jest duża grupa pań obawiających się o to, że będą zmuszone do ograniczenia swojej dotychczasowej diety. Okazuje się jednak, że w większości przypadków są to bezpodstawne obawy. 

Zdarzają się oczywiście przypadki, kiedy problem niestrawności pojawia się u niemowlaków, szczególnie w pierwszych tygodniach życia. Rodzicom wydaje się, że dziecko reaguje tak na spożycie określonego produktu. Rzeczywiście może być tak, że niektóre białka mleka krowiego przenikają wprost do pokarmu i podrażniają delikatny żołądek malucha. Mogą się pojawić także przypadki wystąpienia alergii, np. w postaci wysypki po spożyciu nabiału przez mamę karmiącą. Podobne działać mogą inne produkty, takie jak: czekolada, kofeina, część przypraw, szczególnie ostrych. Jeśli sytuacja taka wydarzy się raz, nie ma powodów do niepokoju. Jeśli zaś będzie powtarzała się częściej, a nawet zacznie być regułą, to sygnał, że mama powinna wyłączyć dany produkt ze swojej diety. 

Czy istnieje dieta mamy karmiącej?

Dieta matki karmiącej - co powinna zawierać? 

Mama karmiąca powinna dbać o to, by jej dieta była bogata w odpowiednią ilość składników, które noworodek otrzymuje razem ze spożywanym posiłkiem. Mleko matki ma dużo wapnia, co zapewnia właściwe tempo rozwoju kości. Jeśli w diecie mamy nie ma potrzebnej ilości wapnia, organizm "weźmie go" z kości mamy. 

Jeśli przyszła mama stosuje dietę pozbawiona mleka i nabiału, powinna uzupełniać go innymi produktami bogatymi w ten składnik - np. pić mleko sojowe, soki warzywne wzbogacone wapniem lub przyjmować specjalny preparat wapniowy. 

Dieta mamy musi być również bogata w warzywa, szczególnie te zielone, jak brokuły, czy jarmuż, a także fasolę, soczewicę, groszek, które zawierają witaminy. Nie powinno zabraknąć pełnych, nieoczyszczonych ziaren zbóż. Te produkty zawierają wiele witamin, minerałów oraz błonnik, który zapewnia prawidłową pracę jelit. 

Mięso i ryby są zalecane w diecie mam, ale nie powinny stanowić podstawy diety. Jeśli chodzi o ryby, warto ograniczyć tuńczyka, a także te, które mogą zawiera rtęć. Nawet śladowe ilości substancji toksycznych mogą w łatwy??sposób przedostać się do mleka matki. 

Ważna jest także odpowiednia ilość płynów podczas karmienia piersią. Kobieta powinna pić tyle, ile dostarcza dziecku oraz nadwyżkę, która zostanie dla niej. Lekarze zalecają, by napić się na około 10-15 minut przed planowanym karmieniem. 

Cytrusy a karmienie piersią 

Jednym z powszechnie powtarzanych mitów jest to, że mamy karmiące nie mogą jeść owoców cytrusowych. Nie jest to całkiem prawdziwe stwierdzenie. Otóż?kobiety karmiące piersią mogą jeść owoce cytrusowe, jeżeli oczywiście ani one, ani dziecko nie mają na nie alergii. Lepiej jest jednak wybierać owoce polskie, sezonowe, a cytrusowe, sprowadzane, jeść zimą, kiedy nasze są niedostępne. 

Dobrze, by nie były one jednak podstawą diety, a spożywane jako dodatek. Warto pamiętać, że sprowadzane owoce cytrusowe są pokrywane specjalnymi środkami chemicznymi, dlatego muszą być dokładnie umyte przed jedzeniem. Można czyścić je szczoteczką, a nawet sparzyć wrzątkiem. 

Dieta matki karmiącej a zażywane lekarstwa 

Niektóre lekarstwa mogą przenikać do pokarmu. Nawet jeśli dochodzi do takiej sytuacji, to takie ilości dla dziecka nie powinny stanowić żadnego zagrożenia. W przypadku stosowania regularnie jakichkolwiek lekarstw, a także karmienia piersią, dobrze jest to mimo wszystko skonsultować z lekarzem - każdy przypadek powinien być przez specjalistę indywidualnie rozpatrywany. Niech lekarz zadecyduje, jakie leki mama karmiąca może przyjmować, a jakich nie powinna - wówczas zaleci inne preparaty. 

Dieta matki karmiącej i inne używki 

Stosowanie jakichkolwiek używek jest zakazane podczas karmienia piersią. Palenie papierosów jest szkodliwe zarówno dla matki, jak i dziecka zarówno w ciąży, jak i po urodzeniu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku picia alkoholu. Niektórzy twierdzą, że wypicie lampki wina do obiadu czy nawet jednego piwa nie jest szkodliwe, ale nie ma na to jednoznacznych dowodów, zatem alkoholu lepiej całkowicie unikać. To samo dotyczy narkotyków - są one całkowicie zakazane. 

Więcej o:
Komentarze (1)
Co można jeść karmiąc piersią? Co jest dozwolone, a co zabronione?
Zaloguj się
  • patho13

    0

    Wszystko można jeść, zdrowo się odżywiać. Natura jest dobrze wymyślona. Ja pierwsze dziecko karmiła 2,5 roku A drugie już prawie rok i nie wyobrażam sobie żeby unikać jakiś pokarmów przez tak długi czas.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX