1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Rozszerzanie diety niemowlaka krok po kroku. Kiedy i jak zacząć?

Rozszerzanie diety niemowlaka od kilku lat cechuje duża swoboda. Kiedyś rodzice posiłkowali się kalendarzem, który wskazywał, w jakim miesiącu należy wprowadzić nowy, konkretny pokarm. Dziś takie hasło jak "rozszerzanie diety niemowlaka - tabela" nie istnieje. Obowiązuje zasada, że rodzic decyduje, kiedy i co zje dziecko, a dziecko decyduje, czy i ile zje. Jak dziś wygląda rozszerzanie diety niemowlaka krok po kroku?

Rozszerzanie diety niemowlaka opiera się na wytycznych zawartych w schemacie żywienia niemowląt, który zawiera zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Dzięki opracowaniu wiadomo, o jakie produkty należy rozszerzać dietę dziecka, a i kiedy zacząć wprowadzanie nowych smaków.

Czego nie może jeść dziecko w pierwszym roku życia?

Kiedy rozszerzać dietę niemowlaka?

Rozszerzanie diety niemowlaka jest konieczne, ponieważ samo mleko na pewnym etapie życia przestaje wystarczać. Nie jest w stanie zaspokoić zwiększającego się zapotrzebowania organizmu dziecka na składniki odżywcze.

Obowiązujący schemat żywienia niemowląt rozszerzanie diety zaleca po ukończeniu 17. tygodnia życia dziecka, ale nie później niż w 26. tygodniu życia, czyli między 5. a 7. miesiącem życia. Wiele zależy od tego, w jaki sposób niemowlę było karmione do tej pory - naturalnie, to jest mlekiem mamy czy sztucznie, czyli mlekiem modyfikowanym.

Dietę generalnie rozszerza się, gdy:

  • niemowlę dojrzewa do przyjmowania pokarmów stałych,
  • dziecko potrafi utrzymać się w pozycji półsiedzącej,
  • zanika naturalny odruch usuwania z buzi ciał obcych,
  • maluch uczy się kontrolować ruchy głowy i szyi.

Rozszerzanie diety niemowlaka karmionego piersią i sztucznie

Zgodne z zaleceniami ESPGHAN (The European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition) oraz EFSA (EuropeanFood SafetyAuthority), u niemowląt karmionych mlekiem matki rozszerzanie diety należy rozpocząć dopiero po ukończeniu 6. miesiąca życia. Maluchom, które są karmione sztucznie, czyli mlekiem modyfikowanym, można zaproponować nowe pokarmy 1-2 miesiące wcześniej.

Jak rozpocząć rozszerzanie diety niemowlaka?

Jak wygląda rozszerzanie diety niemowlaka krok po kroku? Zalecenia są bardzo elastyczne. Rodzice mają dowolność we wprowadzaniu nowych dań do jadłospisu niemowlęcia. Obowiązują jedynie określone przedziały czasowe. Zasada jest taka: rodzic decyduje, kiedy i co zje dziecko, a dziecko decyduje, czy i ile zje.

Od jakich produktów zacząć rozszerzanie diety niemowlaka?

Rozszerzanie diety niemowlaka musi być dobrze przemyślane. Nie należy wprowadzać jednocześnie kilku nowych produktów, w zbyt dużych porcjach. Jeden "nowy smak" w ilości dwóch łyżeczek, co kilka dni - to idealny przepis na dobry początek.

Wprowadzanie pokarmów do diety dziecka zwykle rozpoczyna się od podania przecieru jarzynowego (początkowo jednoskładnikowego), następnie przecieru owocowego (początkowo jednoskładnikowego), soku owocowego oraz kaszki ryżowej.

Rozszerzanie diety warto rozpocząć od takich warzyw jak: marchew, ziemniak, dynia i brokuły. Pierwszymi owocami powinny być jabłka, banany czy gruszki. Najlepsze mięso dla niemowlaka to drób (indyk, kurczak dobrej jakości), królik lub cielęcina (dodaje się je, ugotowane oddzielnie, do zupy warzywnej). A jakie ryby dla dziecka? Idealne są tłuste gatunki morskie, takie jak śledź, szprota, łosoś.

A co z produktami potencjalnie alergizującymi? Te najczęściej wprowadza się tak, jak inne pokarmy, obserwując uważnie reakcje dziecka. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy niemowlę jest alergikiem. Wówczas należy na przykład wprowadzić najpierw żółtko, dopiero potem całe jajko. Najnowsze zalecenia specjalistów sugerują, że opóźnianie wprowadzenia do diety dziecka produktów alergizujących nie ma znaczenia. Wszelkie wątpliwości warto na bieżąco konsultować z pediatrą.

Rozszerzanie diety niemowlaka - częstość i konsystencja posiłków

Według zaleceń WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) dzieci karmione częściowo piersią powinny otrzymywać:

  • 2-3 posiłki uzupełniające w 6.-8. miesiącu życia,
  • 3-4 posiłki uzupełniające i 1-2 przekąski (cząstka warzywa, cząstka owocu) w 9.-24. miesiącu życia,
  • 4-5 posiłków powyżej 1. roku życia.

Aktualny schemat żywienia niemowląt wskazuje również, jakiej konsystencji powinny być produkty i potrawy, o które rozszerza się dietę niemowlęcia. I tak w 6-8 miesiącu życia dziecko powinno otrzymywać gęsta kaszę, dokładnie rozdrobnione produkty, następnie rozdrobnione produkty, takie jak papki i purée z grudkami. W 9-11 miesiącu życia maluch może jeść drobno posiekane lub rozdrobnione pokarmy oraz miękkie produkty podawane do rączki, a po ukończeniu 1. roku życia produkty posiekane lub rozdrobnione w miarę potrzeby.

Więcej o: