1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dzieci potrzebują się bawić, a do tego niekoniecznie potrzebne są zabawki

Zabawki, które rosną z dzieckiem - brzmi jak utopijny ideał? Nie chodzi o to, aby kupować zabawki na wyrost, ale o to, że dziecko na różnych etapach rozwoju może doceniać różne funkcje tej samej zabawki.

Dla każdego coś innego

Na różnym poziomie rozwoju dzieci bawią się zabawkami w zupełnie inny sposób. Nie oznacza to jednak wcale, że z niektórych zabawek bezpowrotnie dziecko wyrasta. Zupełnie małe dzieci, takie do roku, skupiają się na obserwacji i odczuwaniu wszystkimi zmysłami. Pluszaki, piłki, duże klocki - wszystkie zabawki najpierw zostaną namierzone, później obejrzane dokładnie z bliska, następnie wymiętoszone, a ostatecznie i tak skończą w buzi malucha. Pakowanie wszystkiego do ust jest argumentem przeciwko podawaniu dzieciom zbyt małych i delikatnych zabawek, bez atestów i wykonanych z wątpliwej jakości materiałów. Piłki, gumowe zabawki, grzechotki, gryzaczki to przedmioty, które najbardziej doceni małe dziecko, później jednak te same zabawki przydają się, kiedy starsze dzieci zaczynają na całego bawić się w dom i mają przypominające niemowlaki lalki. Wszystkie zabawki z wczesnego dzieciństwa stają się wtedy częścią wymyślonego świata, pomagając rozwijać umiejętność nawiązywania znajomości, zdolności manualne i pobudzając sferę wyobraźni dziecka.

Dwulatek się zaopiekuje, trzylatka zorganizuje herbatkę

Jak już wspomnieliśmy, małe dziecko pluszowe zabawki będzie wkładało do ust, ewentualnie rzucało nimi na ziemię, badając zależność między przyczyną a skutkiem. Nieco starsze, półroczne, zaczyna miękkie zabawki lubić - pluszaki stają się nieodzowne przy zasypianiu i kiedy dziecko wychodzi z domu. Na pluszowych zabawkach można uczyć malucha pokazywania, gdzie znajdują się oczy, nos, uszy, gdzie jest noga, a gdzie ogonek. Dwulatek oprócz traktowania misiów jako przytulanek, będzie się zabawkami opiekował, by jako trzylatek organizować pluszakom całe przyjęcia i tworzyć rozbudowane sytuacyjnie zabawy.

Przede wszystkim bezpieczne

Można mnożyć przykłady i rozpisywać na etapy każdy rodzaj zabawki. W początkowym okresie rozwoju dziecka ważne jest, żeby zabawka była dostosowana do jego wieku. Owszem, dziecko z radością będzie w dość nieskomplikowany i brutalny dla zabawki sposób bawiło się przedmiotem przeznaczonym dla starszego dziecka, ale sama zabawka może nie być dla niego w 100 procentach bezpieczna. Zabawka ma stymulować rozwój, utrwalać poznane umiejętności, dlatego zabawki zbyt „trudne” i skomplikowane dla dziecka mogą je zniechęcić do zabawy, a zabawka za łatwa może je znudzić.

Im mniej, tym dłużej

Rodzice - tonący w zabawkach zagracających salony - także chętnie zainwestowaliby w kilka zabawek, którym dziecko pobawi się dłużej. Warto zainwestować właśnie w takie, które zostaną z maluchem na dłużej zapewniając mu odpowiednie treści dostosowane do obecnego etapu rozwoju. Ponadto z badań wynika, że im dziecko ma mniej zabawek, tym dłużej i bardziej kreatywnie potrafi się bawić tymi, które ma. Weźmy dla przykładu wspomnianego już Szczeniaczka Uczniaczka. Jak tłumaczy producent, zabawka, która jest przeznaczona od 6 do 36 miesięcy uczy myślenia, pomagając maluchowi zrozumieć ideę przyczyny i skutku – dziecko odkrywa, jak uruchomić dźwięki, komunikaty i muzykę. Kolejnym etapem jest kształtowanie zdolności poznawczych - piosenki i wypowiedzi uczą dziecko pierwszych słów, literek, liczb, nazw części ciała, kolorów oraz kształtów.

Zabawka ma również wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny. Słodki i przytulaśny przyjaciel zapoznaje dziecko z ideą przyjaźni, dzielenia się i dawania. Dodatkowo przyjazny i mięciutki kompan daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia, dzięki czemu staje się pierwszym przyjacielem malucha. Słuchanie Szczeniaczka oraz wchodzenie z nim w interakcje pomaga dziecku rozwijać zasób słownictwa.         

Pamiętajmy, że w świecie, w którym coraz więcej, i to coraz mniejszych dzieci, nie rozstaje się z tabletem i komórką, zabawki pozostają wciąż lepszym wyjściem – zdecydowanie lepiej rozwijają i kształtują wyobraźnię.

materiał partneramateriał partnera mp