1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Woda... ale jaka?

Smakowa, mineralna, stołowa, źródlana - która jest najlepsza dla dziecka? Na co, poza reklamą, zwracać uwagę przy wyborze?
Jest najbardziej naturalnym i potrzebnym człowiekowi płynem. Stanowi aż trzy czwarte naszego organizmu (a u niemowląt nawet 80 proc.). Wchodzi w skład płynów ustrojowych i tkanek. Nie zawiera kalorii ani cukru, może natomiast być bogata w składniki mineralne. Warto przyzwyczajać do picia wody już kilkumiesięczne maluchy, żeby były odpowiednio nawodnione oraz po to, by jak najwcześniej wyrobić im nawyk zaspokajania pragnienia wodą, a nie słodzonymi napojami, sokami czy herbatą. Pytanie tylko jaką?

Co zawiera butelka

Wody butelkowane dzielą się na mineralne, źródlane, stołowe i lecznicze. Mineralnych z kolei dzielą się, w zależności od procentowej zawartości składników mineralnych, na nisko (poniżej 500 mg składników mineralnych/l), średnio (500-1500 mg/l) i wysoce zmineralizowane (powyżej 1500 mg/l). Najważniejsze minerały, z punktu widzenia zaspokajania naszych potrzeb żywieniowych, to wapń i magnez. Te, których najbardziej brakuje nam w diecie (wapń jest przy tym słabo przyswajalny, a niezwykle potrzebny). Niezwykle istotne są również wodorowęglany, które mają działanie zasadowe, łagodzą bowiem stany zapalne błony śluzowej przewodu pokarmowego.

Wody źródlane nie maja tych zalet, prawdę mówiąc od zwykłej "kranówki" różnią się tym, że są czystsze chemicznie i mikrobiologicznie. Ale to co dla dorosłych stanowić może minus, dla niemowląt i małych dzieci jest zaletą! Ich niski stopień mineralizacji (150 - 500 mg/l) sprawia, że można je pić bez ograniczeń.

Natomiast wody stołowe produkowane są z naturalnych wód źródlanych, do których dodaje się bogatej w minerały wody lub samych soli mineralnych.

Są jeszcze wody lecznicze, mające znaczenie terapeutyczne lub profilaktyczne. Mają wysokie stężenie soli mineralnych (minimum 1g/l), a przez to specyficzny smak i zapach. Nie wolno ich regularnie pić bez konsultacji z lekarzem, stosować przy nadciśnieniu, chorobach nerek ani podawać dzieciom.

Wody mogą być też niegazowane, naturalnie gazowane (zawierają w składzie dwutlenek węgla) lub sztucznie nasycane CO2. Dla dzieci nadają się jedynie te pierwsze.

Jaka woda dla malucha

Niemowlęciu można podawać przegotowaną wodę źródlaną, najlepiej bardzo niskozmineralizowaną. Na takiej wodzie można również przygotowywać posiłki dla niego. Ostatnio pojawiły się też na rynku wody, które (jak zapewniają producenci) nie wymagają gotowania. warto jednak pamiętać, że jeśli nie zostanie ona zużyta od razu, ale część np..następnego dnia, to tę część bezpieczniej jest jednak przegotować lub... wypić samemu. Woda do picia musi być świeża. Po otwarciu butelki powinna być przechowywana w lodówce, ale nie dłużej niż 48 godzin. Picia nie należy mieszać z jedzeniem. Popijanie posiłków rozrzedza soki żołądkowe i zaburza trawienie. Maluchy, które skończyły rok mogą już pić nieprzegotowaną bardzo niskozmineralizowaną lub niskomineralizowaną wodę mineralną. Po trzecim roku życia także średniozmineralizowaną. Woda dla małego dziecka nie powinna zawierać więcej niż 20 mg/l sodu i siarczanów, a dla dzieci poniżej 7 lat nie więcej niż 1,5 mg/l fluorków.

Poić, ale jak?

Maluchy lubią pić wprost z butelki, warto zatem kupować wodę w małych, ergonomicznych opakowaniach z ustnikiem. Zwracajmy uwagę na to, aby dziecko nie piło zbyt łapczywie i bez umiaru. Grozi to nie tylko zakrztuszeniem, ale również wypłukaniem z organizmu cennych elektrolitów. Najkorzystniejsze jest regularne popijanie małymi łyczkami.

Organizm malucha, który skończył rok powinien dostać w ciągu doby co najmniej 1,5 litra płynów (wliczając wodę zawartą w owocach, warzywach, mleku, zupach). Musi przy tym pić częściej niż dorosły, bo ma szybszą przemianę materii i źle znosi nawet nieznaczne odwodnienie. Często przy tym nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest spragnione, dlatego trzeba pilnować, by ją popijał. Natomiast starsze dziecko powinno mieć butelkę z wodą zawsze w zasięgu ręki. Wówczas będzie chętniej samodzielnie po nią sięgało.

Dwa litry dla mamy i taty

Pilnowanie, żeby maluch pił wodę nic nie da, jeśli rodzice chętniej niż po nią sami będą sięgali po inne napoje. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladownictwo, a nie perswazję. Warto więc picie wody uczynić także swoim zwyczajem. Szczególnie, że codziennie wraz z moczem, potem, wydychaną parą wodną, tracimy naturalną wilgoć. Dlatego i my dorośli musimy często pić - codziennie 1,5-2 litry płynów (nie licząc wody, którą zjadamy w rożnych potrawach). Ponieważ każdy z nas ma inne potrzeby, warto przyjąć przelicznik 30 ml wody na kg masy ciała (pamiętając, że zapotrzebowanie na wodę wzrasta podczas upałów, wysiłku fizycznego).

Kobiety w ciąży nie powinny jeść za dwoje, ale na pewno powinny nawadniać się za dwoje. W ich organizmie zwiększa się objętość krwi, a dodatkowo trzeba wyprodukować wody płodowe i zbudować ciało dziecka. Zarówno w ciąży, jak i w okresie karmienia trzeba znacznie więcej pić, nawet do 4 l na dobę. Warto przy tym pamiętać, że woda wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale i wygląd. Dzięki odpowiedniemu poziomowi nawilżenia skóra jest sprężysta i elastyczna skórę, wargi stają się miękkie i pełne, a oczy nabierają blasku.

Przyjaciółka etykietka

Większość ludzi kupujących wody butelkowane nie zwraca uwagi na etykietę. A szkoda. Bowiem właśnie na niej powinny znajdować się wszystkie informacje świadczące o jakości i właściwości wody. Ważną informacją jest miejsce ujęcia i to jak eksploatowane jest źródło, a także nazwa producenta. Najlepiej jest kupować naturalne wody źródlane pochodzące ze źródeł położonych w rejonach czystych ekologicznie, wydobywane przy zastosowaniu najnowocześniejszych technologii i wysokiej higieny, opatrzone atestem PZH. Warto nauczyć się także czytać tabelę, w której podana jest zawartość charakterystycznych składników mineralnych. Najważniejsze z nich, jak już wspomniano wyżej, to wapń i magnez. W wodach mineralnych powinno być co najmniej 150 mg/l wapnia i 50-100 mg.l magnezu. Z punktu widzenia przyswajalności najkorzystniejszy stosunek wapnia do magnezu wynosi 2:1. Uwaga: przyswajanie wapna mogą ograniczać zawarte w wodzie siarczany i sód. Na co dzień najlepiej spożywać wody niskosodowe, zwłaszcza przy nadciśnieniu. Można po nie sięgnąć podczas dużych upałów lub wysiłku, gdy ciało spływa potem. Podczas upałów lepiej pić wody niegazowane, bo te nasycone dwutlenkiem węgla gorzej gaszą pragnienie.

Warto również sprawdzać rankingi i testy wód prowadzone regularnie przez instytuty konsumenckie. Tego typu informacji można znaleźć np. na stronie internetowej: www.swiatkonsumenta.pl

Aromat identyczny z naturalnym?

Nie oszukujmy się, wody aromatyzowane i smakowe nie mają wiele wspólnego z naturą.

Nie wciśnięto do nich prawdziwego soku z cytryny, jabłka czy truskawek, za to dodano słodkie ekstrakty, regulatory kwasowości, a nawet konserwanty chemiczne i syntetyczne środki słodzące. Powstały z tego napoje, które choć gaszą pragnienie, nie są dla małych dzieci tak wskazane jak naturalne wody mineralne i źródlane.

Wody źrodlane niskozmineralizowane, niskosodowe:

Dla niemowląt najlepsze są wody źródlane niskozmineralizowane i niskosodowe.

Starszym dzieciom można podawać wody mineralne nisko lub średniozmineralizowane.

Kropla Beskidu

Coca Cola HBC Polska Sp. z o.o.

Rekomendowana przez Państwowy Zakład Higieny

but. 1,5 l - cena ok. 2,12 zł; but. 0,5 l - cena ok. 1,60 zł

Dobrawa

Womir- Spa Sp. z o.o.

Posiada pozytywna opinię Instytutu Matki i Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 1,64 zł

Primavera

Polska Woda Sp. z o.o.

Posiada pozytywną opinię centrum Zdrowia Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 1,25 zł, but. 0,5 l - cena ok. 0,95 zł

Mama i ja

Wosana S.A.

Ma pozytywną opinię Centrum Zdrowia Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 1,90 zł, but. 0,5 l - cena ok. 1,30 zł

Żywiec Zdrój

Danone Sp. z o.o.

Ma pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 2,12 zł, but. 0,5 l - cena ok. 1,70 zł

Nestle Aquarel

Nestle Waters Polska S.A.

Posiada pozytywna opinię Instytutu Matki i Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 1,45 zł, but. 0,5 l - cena ok. 1,29 zł

Wody mineralne nisko- lub średniozmineralizowane, niskosodowe

Gerber

Alima-Gerber S.A.

Tej wody, jak zapewnia producent, nie trzeba gotować przed podaniem do picia.

Ma pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 2,70 zł, but. 0,5 l - cena ok. 1,69 zł

Nałęczowianka

Nestle Waters Polska S.A.

Ma pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka

but. 1,5 l - cena ok. 2,03 zł, but. 0,5 l - cena ok. 1,15 zł

Cisowianka

Nałęczów Zdrój Sp. z o.o.

Rekomendowana przez Państwowy Zakład Higieny

but. 1,5 l - cena ok. 1,25 zł, but. 0,5 l - cena ok. 0,50 zł

Którą wodę wybrać? Który sok to dobry sok? Czy herbaty różnią się czymś między sobą? Przeczytaj o doświadczeniach innych osób!

Więcej o:
Komentarze (4)
Woda... ale jaka?
Zaloguj się
  • Dor Kra

    0

    Woda z sokiem, H2Owoc, idealna dla tych, co nie lubią czystej wody bez smaku ;)

  • Hubert Krawczyk

    0

    Przy wyborze odpowiedniej wody dla dzieci warto brać pod uwagę oznaczenia atestów czy rekomendacji np. Centrum Zdrowia Dziecka. Ciekawe uzupełnienie artykułu - www.mozgi.pl/jaka-wode-najlepiej-pic-AEE3

  • adamzns

    Oceniono 1 raz -1

    Świetny artykuł, natomiast mam pytanie dlaczego nie wspomniano o wodzie piwniczanka.pl ? jest na prawdę świetną i godną polecenia woda mineralną!

  • Kira Kowalska

    Oceniono 1 raz -1

    Dziękuje że artykuł na pewno jest bardo przydatny. Ja swojemu synowi najczęściej podaje do picia wodę źródlaną a najbardziej smakuje mu woda Iwoniczanka ma ona dobrze zbilansowany skład jeśli chcecie to na tej stronie możecie sobie poczytać o jej składzie iwoniczanka.pl/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX