1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jajko w diecie niemowlęcia

Żółtko jajka to koncentrat cennych witamin, minerałów i kwasów tłuszczowych. Dlatego powinno się znaleźć w niemowlęcym menu.
Zdarza się dość często, że wprowadzenie żółtka do niemowlęcego menu jakoś rodzicom umyka. Wiele zamieszania jest wokół pierwszych zupek, kaszek i deserków, potem przychodzi pora na ostrożne wprowadzanie mięsa i ryb. Ale w posiłkach malucha powinno się pojawić jeszcze żółtko jaja - ważny element zbilansowanej diety.

BIAŁKO MUSI POCZEKAĆ

Nie bez powodu mówimy tu o żółtku, a nie całym jajku. Białko jaja jest silnym alergenem i jako takie pojawia się w diecie niemowlęcia późno, w 11. miesiącu. Zresztą nie jest ono specjalnie wartościowe - spośród minerałów zawiera głównie sód, którego staramy się unikać, z witamin - witaminę B2. Nie ma cholesterolu, ale to akurat zaleta dla doros-łych na specjalnej diecie, a nie dla maluchów, które cholesterolu (w odpowiednich ilościach) potrzebują do prawidłowego rozwoju.

ŻÓŁTKO PEŁNE ZALET

Co innego żółtko. To bogate źródło żelaza, wapnia, fosforu, cynku, witamin z grupy B i rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A (także beta-karotenu) i E, przeciwutleniaczy wpływających na zdrowie m.in. układu nerwowego oraz oczu. Prócz nasyconych kwasów tłuszczowych w żółtku są także kwasy jedno- i wielonienasycone, w tym cenne kwasy Omega-3 wpływające na pracę mózgu i rozwój wzroku (naturalnie występują też w mleku matki oraz tłuszczu ryb morskich).

POŁÓWKA CO DRUGI DZIEŃ

Niemowlęciu proponujemy żółtko w 7. miesiącu życia, zaczynając od niewielkich ilości w zupce jarzynowej. Z ugotowanego na twardo jaja wyjmujemy żółtko i wkruszamy odrobinę do niemowlęcego dania. Jeśli dziecko nie reaguje objawami alergii pokarmowej, pomału zwiększamy porcję i dochodzimy do połówki żółtka. Posiłek z dodatkiem połówki żółtka serwujemy co drugi dzień, od 9. miesiąca - codziennie (lub całe żółtko co drugi dzień).

TYLKO DOBRZE ŚCIĘTE

W 11. miesiącu ostrożnie wprowadzamy całe jajko, najlepiej ugotowane na twardo i posiekane, ujmując z porcji większość białka. Stopniowo białka dajemy coraz więcej, oczywiście jeśli dziecko nie jest na nie uczulone. Pod koniec 1. roku malec może skosztować dań z całym jajkiem: ugotowanej na parze, dobrze ściętej jajecznicy (bez soli!), naleśników, placków, wypieków. Jajka podajemy po porządnej obróbce termicznej, a jeśli na miękko, to z dobrze ściętym białkiem. Dzieciom nie proponujemy dań z dodatkiem jaj surowych (desery z pianą z białek, serniki na zimno...). Mogą zawierać pa- łeczki salmonelli, a zatrucie nimi bywa ciężkie.

Zanim kupisz jaja, które masz zamiar podać dziecku, sprawdź stempel na skorupce i datę ważności na opakowaniu.

Od wolnej kury

Kupuj jaja ze stemplem zaczynającym się od cyfry 0, ewentualnie 1. Tak, są droższe od tych z "2" i "3", ale też bardziej wartościowe. Kury z hodowli ekologicznej (jaja z "0") są żywione ekologicznymi paszami, aktywne, żyją na wolności.

Jaja przechowywane w chłodziarce mają dość długą przydatność do spożycia. Nie kupuj jajek, których ważność mija za kilka dni - przez kilka tygodni leżały w sklepie.

Lekarz pediatra odpowiedział na Wasze pytania o:

mleko modyfikowane

karmienie butelką

karmienie piersią

zaparcia u dziecka

kupka niemowlaka

szczepienia dziecka