1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czym poić niemowlę?

Gdy niemowlę zaczyna jeść stałe posiłki, w jego diecie pojawiają się także napoje. Bo uzupełnianie płynów jest bardzo ważne.
Woda reguluje temperaturę ciała i ciśnienie krwi, nawilża skórę i śluzówki (wysuszone nie bronią nas przed drobnoustrojami). Dorośli muszą jej wypijać około dwóch litrów dziennie, dzieci mniej, ale za to w często podawanych porcjach, bo mają szybszą przemianę materii i źle znoszą odwodnienie. Doświadczeni rodzice wiedzą, że kiedy maluch złości się i awanturuje, przede wszystkim trzeba dać mu pić.

Pozostaje pytanie, czym najlepiej gasić pragnienie niemowlęcia, a co (i w jakich ilościach) podawać raczej na specjalne okazje.

WARZYWNE SOKI PRZECIEROWE

Małe dzieci na ogół nie lubią surówek, a przecież zawierają one wiele witamin i mikroelementów. Na szczęście wszystkie te zalety zachowują soki warzywne. A te zwykle cieszą się u maluchów większym wzięciem. Miąższ z warzyw obfituje nie tylko w związki mineralne, ale i w błonnik, który znakomicie reguluje trawienie. Mają przyjemną, gęstą konsystencję. Półroczne maluchy mogą już pić sok z marchwi. Niestety, sokami przecierowymi nie da się zaspokoić pragnienia, nie można też przesadzać z ich ilością.

SOKI OWOCOWE

Dla niemowląt tylko te, które mają oznaczenie "produkt dietetyczny specjalnego przeznaczenia żywieniowego". Najbliższy owocom jest stuprocentowy sok przecierowy z drobinami miąższu zawierającymi błonnik. Są także soki klarowne i nektary (czyli soki z dodatkami, np. wody). Maluchowi w pierwszym roku życia podajemy 100-150 ml soku dziennie. Sok po otwarciu butelki przelewamy do kubeczka, a resztę przechowujemy w lodówce nie dłużej niż 48 godzin.

WODA

Najlepiej gasi pragnienie i to właśnie ją powinniśmy podawać niemowlętom na co dzień. Dla małych dzieci nadają się niskomineralizowane niegazowane wody naturalne, bo nie ma wtedy niebezpieczeństwa prze-dawkowania minerałów (np. sodu). Wybierajmy wody butelkowane z pozytywną opinią CZD, IMiD lub PZH. Taką wodę dla niemowlęcia trzeba jeszcze przegotować i ostudzić. Pediatrzy nie zalecają podawania małym dzieciom wody oligoceńskiej. Nie znamy jej dokładnego składu ani poziomu czystości.

Woda też się psuje. Dlatego sprawdzaj jej termin ważności, a otwartą trzymaj tylko w lodówce, i to nie dłużej niż dwa dni.

HERBATKI

Zwykła herbata zawiera szkodliwą kofeinę, utrudnia wchłanianie witaminy C i żelaza, hamuje przyswajanie wapnia. Działa pobudzająco, więc maluchom czasem trudno po niej zasnąć. Pediatrzy nie zalecają podawania jej dzieciom.

Znacznie zdrowsze są dla maluchów herbatki owocowe (bez dodatku czarnej herbaty i cukru), np. z malin czy dzikiej róży (zawierają dużo witaminy C, szczególnie zalecane są przy przeziębieniach), i ziołowe (ostrożnie u alergików, bo czasem mogą uczulać). Herbatki proponujmy jednak od święta, pamiętając, że to napój słodzony. Lepiej zastępować go czystą wodą!

KOKTAJLE MLECZNE I JOGURTY

Lepiej przyrządzać je samemu w domu. Dla najmłodszych dzieci z mleka modyfikowanego, a dla starszych z mleka UHT lub pasteryzowanego, naturalnego jogurtu, kefiru, maślanki. Zawierają to, czego dzieci potrzebują najbardziej - wapń, białko i witaminy (zwłaszcza B2).

Koktajle można przyrządzać na słodko (z owocami, wanilią, karmelem ) bądź na kwaśno (z warzywami, np. drobniutko startym ogórkiem, rzodkiewką czy posiekanym szczypiorkiem). Najlepiej podawać je lekko schłodzone.

KOMPOTY

Nie są tak zdrowe jak soki, bo w czasie gotowania znaczna część witamin ulega zniszczeniu. Niektóre z nich, jak np. jabłkowy czy z dyni, mogą sprzyjać zaparciom (szczególnie jeśli pije się je wraz z gotowanym miąższem). Dzieci niekiedy wolą je jednak od bardziej cierpkich i intensywnych w smaku soków.

Kompromisowe rozwiązanie to połączenie obu napojów. Ugotuj kompot tylko z połowy owoców, a z drugiej wyciśnij sok. Kiedy kompot wystygnie, dolej do niego soku i wymieszaj. Maluch będzie miał i łagodny smak, i witaminy. Tylko nie dodawaj cukru!

Więcej o: