1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak przygotować ciepłe dania dla dziecka?

Jak przygotowywać pierwsze ciepłe posiłki, by były zdrowe, a maluch zjadał je z apetytem?
Kiedy myślimy o rozszerzaniu diety, najczęściej pierwszym skojarzeniem jest zupka. Czy rzeczywiście trzeba zaczynać od jarzynowej papki?

Najpierw podajemy dziecku pojedynczo konkretne owoce i warzywa. Chodzi o to, by sprawdzić, czy dobrze je toleruje. Zaczynamy od 2-3 łyżeczek tartego ugotowanego jabłka lub podgotowanej zmiksowanej marchewki. Potem, jeśli malec dobrze reaguje na nowości, podajemy kolejne owoce lub warzywa - zawsze pojedynczo i w odstępach kilkudniowych. Zupę, którą jak wiadomo robi się z kilku składników, wprowadzamy, dopiero gdy przekonamy się, że żadne z wchodzących w jej skład warzyw nie wywołuje u dziecka alergii. Półroczne niemowlę nie potrafi jeszcze gryźć, dlatego miękkie ugotowane warzywa podajemy mu w formie papki. Maluchowi, który nieźle radzi sobie z żuciem, można podać surowe warzywo (np. pokrojonego na cząstki pomidora bez skóry). Ale uwaga, świeże warzywa, choć bardziej wartościowe, mogą stanowić większe wyzwanie dla układu pokarmowego dziecka. Te po obróbce termicznej rzadziej wywołują niepożądane reakcje, np. rozwolnienie czy alergię. Im dziecko starsze, tym więcej może jeść surowych (bardzo dokładnie umytych!) warzyw.

Jaki sposób przygotowywania ciepłych posiłków jest najzdrowszy?

Najbardziej korzystne jest gotowanie na parze. Można robić to w urządzeniu elektrycznym lub specjalnym garnku do postawienia na gazie. W taką funkcję wyposażone są niektóre kuchenki mikrofalowe i piekarniki. Innym, niemal równie dobrym sposobem jest gotowanie w szybkowarze. Pod wpływem ciśnienia, jakie wytwarza się w szczelnie zamkniętym garnku, cały proces gotowania trwa krócej, a otrzymana potrawa jest zdrowsza. Na parze możemy także zrobić omlet lub jajecznicę!

Dlaczego dania gotowane na parze są bardziej wartościowe od tych gotowanych tradycyjnie?

Gotowanie na parze pozwala zachować więcej wartości odżywczych, bo trwa krócej. Para wodna wnika w produkty, ale nie wypłukuje z nich tyle soli mineralnych i witamin, co wrzątek. Podczas tradycyjnego gotowania wiele cennych składników zostaje w wywarze. Dla przykładu, straty witaminy C przy gotowaniu w wodzie sięgają 70 proc., a jeśli gotujemy na parze najwyżej 40 proc.

Jednak wiele osób uważa, że to jedzenie jest mdłe...

Dla osób przyzwyczajonych do jedzenia doprawianego dużą ilością soli, tłuszczu i przyprawami typu maggi smak potraw z parowaru istotnie może stanowić zaskoczenie. Jednak malcowi, który nie ma tych niezdrowych nawyków, te potrawy będą bardzo smakowały. Para wodna wydobywa właściwy smak warzyw, które nawet po ugotowaniu pozostają sprężyste. Nie trzeba do gotowania używać soli, a inne przyprawy, np. świeże lub suszone zioła albo oliwę, dodajemy na koniec, w niewielkich ilościach, aby podkreślić naturalny smak.

Czy to naprawdę takie ważne, żeby posiłki dla niemowląt były przygotowane w sposób chroniący smak i wartość odżywczą?

Niemowlę w ciągu pierwszego roku rośnie około dwudziestu centymetrów! W tym czasie nabywa wielu różnych umiejętności, bo również jego mózg intensywnie rośnie. Żeby ten proces przebiegał prawidłowo, dziecko musi dostać najlepszy z możliwych pokarm. Najpierw mleko mamy, potem specjalnie przygotowane mleko modyfikowane oraz wartościowe, najlepiej ekologiczne, jarzyny, mięso, kasze. Dlatego potrawy dla niemowląt zwane "słoiczkami" przygotowywane są z produktów wytwarzanych w ściśle kontrolowanych warunkach. Od wyboru nasion, przygotowania gleby, przez uprawę czy wybór odpowiedniego mięsa, po proces gotowania. Gotowe dania nie zawierają konserwantów, a dłuższą trwałość zawdzięczają pasteryzacji, czyli odpowiedniemu podgrzaniu.

Jakie są plusy i minusy żywienia dziecka gotowymi daniami?

W domowych warunkach trudno jest przygotować idealnie zbilansowany posiłek. A każde danie, które jest opatrzone informacją "produkt specjalnego przeznaczenia żywieniowego", ma właśnie takie proporcje, bo zostało przygotowane wg starannie opracowanej receptury. Plusem jest oszczędność czasu - takie danie wystarczy tylko przed podaniem podgrzać w kąpieli wodnej. Domowy posiłek to nie tylko czas, jaki musimy poświęcać na przygotowanie, ale i na wyszukanie produktów nie zawierających chemii. Minusem dań gotowych jest zazwyczaj wyższa (choć uzasadniona wyższą jakością składników i procesu przygotowania dania) cena i to, że nie zawsze posiłek dziecka możemy podać pozostałym domownikom, bo zwykle jest rozdrobniony. Jednak gotując samodzielnie niemowlęciu, mamy motywację, by zacząć żywić zdrowiej całą rodzinę. To ważne, bo zaleca się, by już w drugim roku życia dziecka przyzwyczajać je do domowego stołu. Także po to, by je "uspołecznić". Jak wszędzie, tak i tu warto stosować zasadę "złotego środka" - czyli gotować zdrowo, a jeśli nie mamy czasu czy możliwości - podać danie gotowe.

Kiedy warto wprowadzać do diety posiłki z większymi cząstkami?

To sprawa indywidualna, ale przyjmuje się, że malcowi, który ma osiem miesięcy, można już zacząć rozgniatać widelcem warzywa, żeby ćwiczył żucie. To rozwija stawy żuchwowe, wspomaga kształtowanie się zgryzu. To także świetne ćwiczenie dla języka, warg, podniebienia i szczęki. Ich sprawność przyspiesza rozwój mowy i zmniejsza ryzyko powstawania wad wymowy.

DOBRY BILANS TO PODSTAWA

Pełnowartościowy posiłek dziecka zawiera:

produkty zbożowe - kasze, makaron, chleb;

warzywa - kilka porcji dziennie, im bardziej różnorodny zestaw, tym lepiej;

owoce - jedna porcja dziennie, szczególnie jeśli podajemy soki;

oliwę - tłoczoną na zimno; wystarczy kilka kropel wkropionych do potrawy tuż przed podaniem;

mięso - chude, cielęcina i jagnięcina, można podawać też kurczaka, indyka, królika i wołowinę;

ryby - można ją podać dziecku już w 6.-7. miesiącu życia (najlepiej ze słoiczka, bo wtedy wiemy, że nie jest skażona rtęcią);

nabiał - najlepsze źródło wapnia. Oprócz mleka modyfikowanego, można podać jogurt (nie słodzony) sam lub zmiksowany z owocami albo twarożek.

Uwaga, najlepiej jest, jeśli podajemy dziecku produkty ekologiczne, oznaczone jako BIO, opatrzone certyfikatem. Wtedy mamy pewność wysokiej jakości tych produktów.

Więcej o: