1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Owoce sezonowe, które możemy podać niemowlęciu?

Tekst Joanna Szulc Konsultacja: dr n. med. Izabella Łazowska-Przeorek
14.05.2010 , aktualizacja: 11.05.2010 11:36
A A A Drukuj
Stragany uginają się pod słodkim ciężarem sezonowych owoców. Które z nich możemy zaproponować niemowlęciu?
Dla maluchów owoce to zabawne kształty, ciekawe kolory, różne faktury i pyszny, słodki smak. Dla rodziców - źródło cennych składników wzmacniających odporność, wspomagających rozwój i regulujących trawienie. Oto alfabetyczny spis letnich przysmaków. Kolejność wprowadzania ich do diety dziecka jest umowna i nie należy się specjalnie do niej przywiązywać.

AGREST- ma sporo witamin (C, B1, PP i A). Może pomóc maluchowi, który ma często zaparcia, bowiem przyspiesza przesuwanie resztek pokarmowych w jelitach. Owoc można podawać dzieciom od 9. miesiąca życia.

ARONIA - poprawia trawienie, walczy ze szkodliwymi wolnymi rodnikami, wzmacnia odporność. Jest źródłem cennych witamin (C, E, z grupy B, PP, beta-karotenu), minerałów (molibden, mangan, miedź, bor, jod, kobalt), błonnika, pektyn (wspomaga procesy trawienia) i antocyjanów. Z jagód aronii można robić soki, galaretki, dżemy, ciasta. Dla maluchów od 9. miesiąca.

BORÓWKA AMERYKAŃSKA - słodkie jagody, które zawierają witaminy (głównie A i C), minerały, flawonoidy i błonnik. Ze względu na możliwość zakrztuszenia borówki przed podaniem należy rozgnieść lub zmiksować. Od 9. miesiąca.

BRZOSKWINIA - zasobna w beta-karoten (to jedno z bogatszych jego źródeł) i błonnik. Dobrze wpływa na trawienie (jedzona w nadmiarze może podziałać lekko przeczyszczająco). Dojrzałego, miękkiego, obranego ze skórki owocu może spróbować nawet bezzębny maluch. W diecie niemowlęcia pojawia się w 8. miesiącu.

CZEREŚNIE - zawierają sporo potasu, beta-karotenu i witaminy C. Miąższ czereśni (po usunięciu pestek) można zaproponować ośmiomiesięcznemu niemowlęciu (przy wrażliwym brzuszku ostrożnie i raczej po ugotowaniu). W nadmiarze mogą działać wzdymająco i lekko przeczyszczająco.

GRUSZKA - zawiera witamiy A, C, z grupy B, mikroelementy (potas, magnez, jod, fosfor) i sporo cukru. Gruszka w diecie niemowlęcia pojawia się w 7. miesiącu.

JABŁKO - bogate w pektyny, które regulują pracę jelit i poziom cholesterolu we krwi. Zawiera także witaminy i składniki mineralne (magnez, żelazo, potas). Jabłko to zwyczajowo pierwszy owoc, który podaje się w Polsce niemowlętom (od 5. miesiąca życia), w formie przecieru lub soku. Starszym niemowlętom dajemy przecier nieco mniej rozdrobniony, ale jeszcze nie pozwalamy odgryzać kawałków jabłka - łatwo się nimi zakrztusić. Jabłko tarte i duszone działa lekko zapierająco, gryzione zaś - rozluźniająco.

JAGODY - fantastyczne, bardzo zdrowe owoce. Zawierają witaminę A, pierwiastki śladowe, garbniki i błonnik, są bogate w przeciwutleniacze. Dobrze wpływają na pracę układu pokarmowego, stan naczyń krwionośnych i wzrok. Łagodzą podrażnienia jelit - kisiel z jagód proponuje się przy biegunkach. Jagody można podawać niemowlętom już od 5.-6. miesiąca życia.

JEŻYNY - smaczne, aromatyczne, ale nietrwałe. W jeżynach jest sporo witaminy A i C, a także potas, magnez i miedź. Można je przetrzeć przez sito, by zgubić małe pestki. Niemowlę może jeść jeżyny od 9. miesiąca życia.

MALINY - łagodne w smaku i delikatne; w diecie niemowlęcia pojawiają się w 7. miesiącu życia. Na początku przecieramy je lub podajemy w postaci soku. Zawierają sole mineralne i dużo witaminy C. Działają przeciwzapalnie. Szybko się psują, więc zanim podamy je dziecku, sprawdźmy dokładnie, czy nigdzie nie ma plamek pleśni. Maliny, jak każde inne owoce, trzeba przed zjedzeniem dokładnie umyć.

MORELE - bardzo smaczne, atrakcyjne i zdrowe. Mają mnóstwo beta-karotenu i błonnika. Można je podawać dziecku już od 7. miesiąca życia.

PORZECZKI - z trzech ich kolorów (biały, czerwony, czarny) najlepiej wybierać czarne. Są rezerwuarem witaminy C. Dojrzałe czarne porzeczki mają też stosunkowo łagodny, choć bardzo bogaty smak, czerwone bywają mocno kwaśne. Porzeczki można podać dziecku po 9. miesiącu życia.

POZIOMKI - zawierają dużo witaminy C, sporo innych witamin oraz sole mineralne (wapń, fosfor, kobalt, żelazo). Można je podawać dzieciom w 10. miesiącu życia.

ŚLIWKI - mają sporo beta-karotenu. Cenne dla osób borykających się z zaparciami (jedzone w nadmiarze mogą powodować wzdęcia). Zarówno świeże, jak i suszone (ale nie konserwowane chemicznie) śliwki można wprowadzić w 9.-10. miesiącu.

TRUSKAWKI - świetne źródło witamimy C. Zawierają też trochę minerałów. Ostrożnie wprowadzamy truskawki do diety alergika - są silnym alergenem i lepiej z podawaniem ich zaczekać do drugiego roku życia. Zdrowe dzieci mogą skosztować ekologicznych truskawek w 10. miesiącu.

WIŚNIE - zawierają dużo beta-karotenu, sporą porcję witaminy C, cukry, kwasy organiczne i pektyny. Miąższ owoców (bez pestek) podajemy dzieciom po ukończeniu 7.-9. miesiąca. Jeśli dziecko krzywi się na ich wyrazisty smak, możemy je zmiksować z kefirem lub jogurtem.

5 posiłków na wzmocnienie

Dla zdrowia dzieci i dorosłych bardzo ważne jest nie tylko to, by jeść owoce, ale także, by jeść je regularnie. Właśnie owoce, a także świeże warzywa powinny się w posiłkach pojawiać pięć razy dziennie, choćby w niewielkich porcjach.

Chodzi przede wszystkim o to, by zapewnić organizmowi stałe dostawy mikroelementów i witamin. Co jednak zrobić, jeśli maluch nie garnie się do jedzenia samych owoców? Jest wiele sposobów na to, by "przemycić" je w rozmaitych daniach. Owoce doskonale komponują się z kaszkami i kaszami, ryżem, mlekiem i jego przetworami (jogurtem, twarożkiem). Możemy je dodawać do deserów mlecznych, legumin z kaszki, makaronu, naleśników, ale także dań wytrawnych (mięs, potrawek, sałatek, przekąsek).

ZOBACZ TAKŻE

Zobacz więcej na temat:

  • 2
  • 1
  • Owoce sezonowe, które możemy podać niemowlęciu? boroovka 10.08.10, 10:42

    Moja córka kończy 6 miesięcy.Ja daję brzoskwinie od skonczenia 5 miesiąca - działają super rozlużniająco (kupka jak dobrze rozrobiona masa szpachlowa). Marchewka działa zestalająco i ciężko »

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • menadżerka od społeczności
  • agata.podrazka@agora.pl
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl