1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mleczne nowiny

Pod koniec pierwszego roku życia mały człowiek może skosztować przetworów z mleka. Podpowiadamy, jak je wprowadzać do diety.
Niewielkich ilości mleka krowiego dziecko może spróbować już na początku drugiego półrocza. Podstawą diety i głównym źródłem wapnia dla niemowlęcia nadal jest jednak pokarm mamy lub mieszanka mleczna. Zresztą na początku rozszerzania diety dziecko dostaje dużo innych nowości i musi się z nimi oswoić.

Po łyżeczce

Gdy dieta malca będzie już urozmaicona, można mu zaproponować np. odrobinę jogurtu dodanego do owocowego deserku. Po paru dniach prób, jeśli nie dzieje się nic niepokojącego, możemy wprowadzić kolejną nowość, np. łagodny naturalny twarożek, także w niewielkiej ilości.

Gdy malec dobrze toleruje jogurt i twarożek, możemy zaproponować mu potrawy, które mają w swoim składzie większą porcję mleka, np. domowego naleśnika czy racuszka, leniwe pierogi, makaron z białym serem i owocami. Możemy też serwować malcowi osobną przekąskę w postaci np. jogurtu.

Z wyjątkami

Pod koniec pierwszego roku życia dziecko może już jeść jogurty, kefiry, maślanki, twarożek. Kanapki smarujemy mu prawdziwym masłem, niewielkie jego ilości możemy także dodawać do ciepłych dań (zupy, kaszy). Ale nie dawajmy niemowlęciu serów żółtych, topionych ani pleśniowych. Dwa pierwsze są dla malucha zbyt słone i nasycone chemicznymi dodatkami. Podajemy je dopiero w drugim roku życia, i to w niewielkich ilościach. Sery pleśniowe nie nadają się dla małych dzieci ze względu na zagrożenie zakażenia bakterią Listeria.

Bez dodatków

Przetwory mleczne, które podajemy dziecku, muszą być najwyższej jakości. W sklepach znajdziemy dopasowane do potrzeb niemowląt jogurty (dzięki specjalnemu procesowi produkcji dają się przechowywać bez lodówki). Jeśli kupujemy żywność przeznaczoną dla dorosłych, wybierajmy produkty renomowanych firm, bez dodatków smakowych i cukru

Niezbyt tłuste

Dziecko wcale nie musi dostawać produktów pełnotłustych. Mleko, jogurty powinny mieć zawartość tłuszczu ok. 2 proc. Na co dzień nie podajemy dzieciom śmietany - zupa, naleśniki czy pierogi z kleksem naturalnego jogurtu smakują świetnie, a dziecko wyrabia sobie dobre nawyki żywieniowe na przyszłość.

Dieta na zdrowie

Produkty mleczne to w diecie szybko rosnącego dziecka przede wszystkim kolejna porcja cennego wapnia. Ale pod względem jego zawartości znacznie się między sobą różnią.

W 100 gramach znajdziemy tyle wapnia:

•  mleka 2-proc. - 120 mg

•  jogurtu naturalnego - 170 mg

•  kefiru - 103 mg

•  białego twarogu półtłustego - 94 mg

•  serka ziarnistego - 80 mg

•  lodów śmietankowych - 125 mg

•  sera żółtego Gouda - 807 mg

•  Parmezanu - 1380 mg

Więcej o: