1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Najczęstsze pomyłki w żywieniu niemowląt

Choć bardzo się staramy dawać dzieciom do jedzenia to, co najlepsze, każdemu od czasu do czasu zdarza się dietetyczna wpadka...
Nie przestrzeganie zaleceń

Wytyczne dotyczące ilości mieszanki, której używa się do przygotowania mleka zostały opracowane przez pediatrów. Dlatego nie wolno dosypywać do butelki więcej mleka niż zaleca producent. Mogłoby to zanadto obciążyć nerki dziecka. Można nie stosować się do schematu żywienia niemowląt, traktować go jako wytyczną - podawać dziecku mniejsze lub nieco większe porcje i rzadziej (lub nieco częściej), ale nie można zmieniać składu mleka.

Dieta odchudzająca

Nawet jeśli lekarz uznał, że malec wyrasta poza siatkę centylową - nie należy go odchudzać. Jeżeli żywi się matczynym mlekiem - schudnie, jak tylko zacznie się ruszać. Jeśli modyfikowanym - warto sprawdzić, czy przestrzegamy zaleceń producenta dotyczących przygotowywania mieszanki. Niskokaloryczną dietę można wprowadzać dopiero siedmiolatkowi! Wcześniej wystarczy dbać o to, żeby to, co dziecko je, było zdrowe i zbilansowane. Nie unikajmy tłuszczów! Ich ograniczenie może odbić się na zdrowiu dziecka. Tłuszcze są dla malucha źródłem energii, są też niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Dzięki nim przyswajamy ważne witaminy - A, D, E i K. Dlatego, przygotowując zupkę dla dziecka (nawet pulchnego), dodaj do niej łyżeczkę oliwy z oliwek.

Brak stałych pór jedzenia

Tylko maluchy karmione wyłącznie piersią powinny dostawać jeść, kiedy im się zamarzy. Gdy wprowadzamy do diety nowości - dbajmy o to, by to, co wprowadzamy, było (mniej więcej) zgodne ze schematem żywienia i w miarę o stałych porach. Nie warto podawać chrupek, gdy tylko zapłacze, biegać za dzieckiem z kaszką albo sadzać przed telewizorem, żeby pochłonięte bajką zjadło więcej. To kształtuje bardzo niedobre nawyki. Maluch nauczy się ciągłego podjadania, zamiast jeść o stałych porach. Trzygodzinne przerwy między posiłkami ułatwiają dziecku dobre trawienie.

Za dużo soków

"Przecież sok to samo zdrowie, co w tym złego?" - zapyta niejedna mama. Tymczasem zbyt duża ilość soków, które są często dosładzane, nie jest zdrowa. Ogranicza apetyt dziecka, które w konsekwencji nie chce jeść zwykłych posiłków. Niemowlęciu wystarczy 120 ml soku na dobę (jedno małe opakowanie). Zamiast soków, warto podawać świeże owoce, a pragnienie gasić wodą. Uwaga, sok, który podajemy niemowlęciu, musi być przygotowany specjalnie z myślą o najmłodszych.

Używanie wody z kranu

Co prawda woda z kranu jest dopuszczona do spożycia, ale w Polsce uzdatnia się ją związkami chemicznymi. Dlatego niemowlęciu najlepiej podawać do picia butelkowaną wodę źródlaną niegazowaną i niskomineralizowaną. Również do przygotowywania posiłków używamy wody z butelki. Dopóki maluch nie skończy roku, trzeba przegotować wodę przed podaniem jej dziecku.

Za duże porcje

Niemowlę ma żołądek wielkości pięści, więc może zjeść znacznie mniej niż dorosły. Zbyt duża ilość jedzenia obciąża niedojrzały jeszcze przewód pokarmowy malca.

Dorosłe dania za wcześnie

Dieta powinna być różnorodna, ale dla niemowlęcia nie nadają się ani podroby (flaczki, wątróbka), ani hamburger, ani domowy pasztet, ani bigos. Kęs schabowego prawdopodobnie malcowi nie zaszkodzi, ale nie jest to zdrowe jedzenie - jest ciężkostrawne i zbyt tłuste. Może też wywołać sensacje żołądkowe. Lepiej poczekać z wprowadzaniem prawdziwie dorosłych potraw (a najlepiej samemu zmienić nawyki na zdrowe i unikać dań tłustych i ciężkostrawnych).

Krowie mleko

Przynajmniej do końca pierwszego roku życia niemowlęta powinny dostawać mleko z piersi lub odpowiednie dla wieku mleko modyfikowane. Wszystkie posiłki mleczne powinny być przygotowywane na bazie pokarmu mamy lub mieszanki mlecznej. Po pierwszych urodzinach lepiej kontynuować karmienie dostosowaną do wieku dziecka mieszanką (lub mlekiem mamy). Mleko krowie zawiera zbyt duże ilości białka i elektrolitów, które nadmiernie obciążają nerki i układ pokarmowy malucha. Poza tym białko mleka krowiego często wywołuje reakcje alergiczne.

Zbyt dużo soli i cukru

Niemowlę dopiero odkrywa smaki. Jeśli nauczy się jeść ryż bez soli i owoce bez cukru, nie będzie mu brakowało tych przypraw, które nie wnoszą do diety niczego dobrego. Sól dodawana do posiłków obciąża niedojrzałe nerki niemowlęcia, a cukier zmniejsza apetyt. Zamiast solić, słodzić można doprawiać jedzenie ziołami. To samo zdrowie.

Zmuszanie do jedzenia

Zazwyczaj zmuszanie powoduje efekt odwrotny do zamierzonego. Dziecko je jeszcze mniej chętnie, bo czuje niezrozumiałą dla siebie presję, napięcie i buntuje się przeciwko temu. Każdy ma prawo decydować, ile chce zjeść. Jeśli niemowlę odmawia po raz kolejny zjedzenia kaszki do końca - być może porcje są za duże? Dokarmiać należy jedynie dzieci po operacjach i wcześniaki, które są zbyt słabe, by kierować się instynktem.

Więcej o: