1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dobre bakterie nie do końca są dobre?

Warto wiedzieć, że w diecie dziecka nie powinno zabraknąć probiotyków, które dobrze wpływają na organizm malucha.
Wokół tak modnego dziś tematu żywności probiotycznej narosło wiele kontrowersji. Wyjaśniamy najważniejsze z nich.

Pod nazwą probiotyki kryje się wiele szczepów "dobrych" bakterii, a także niektóre drożdże. Jednak nie wszystkie probiotyki działają tak samo. Tylko niektóre szczepy bakterii lub ich odpowiednie połączenia wywołują pożądany efekt prozdrowotny. Jedne np. skracają czas trwania biegunek, a inne nie. Nie wszystkie szczepy potrafią również ze sobą współpracować, czasami mogą sobie wręcz przeszkadzać. Niektóre połączenia dobrych bakterii są bardzo korzystne, gdyż

wzmacniają ich działanie lecznicze, jednak te same szczepy w innych kombinacjach nie będą już miały tych samych właściwości. Dlatego umieszczone na jogurcie hasło: "zawiera żywe kultury bakterii probiotycznych" nie wystarcza. Jeśli nie wie my, jakie szczepy ze sobą połączono, nie możemy być pewni ich pozytywnego działania.

Zalet moc

Niektóre probiotyki (lub ich kombinacje) zalecane są przy biegunkach, a także w czasie antybiotykoterapii i po chorobie, gdyż pomagają odbudować prawidłową florę bakteryjną jelit. Wiele probiotyków wytwarza naturalne substancje antybakteryjne (bakteriocyny), które hamują rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych. Produkują też kwasy organiczne zakwaszające środowisko wewnątrz jelit i tworzą w ten sposób niekorzystne warunki dla groźnych bakterii. Cenną właściwością kwasów organicznych jest również to, że poprawiają perystaltykę jelit. Niektóre probiotyki łagodzą objawy nietolerancji laktozy (cukru mlecznego) - biegunki, kolki i wzdęcia - ponieważ wytwarzają własny enzym (beta-D-galaktozydazę) rozkładający laktozę do cukrów prostych. Coraz częściej mówi się również o tym, że probiotyki zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii u maluchów, jednak najnowsze badania nie potwierdzają tej opinii. Natomiast wśród zalet warto jeszcze wymienić wzmacnianie naturalnych mechanizmów obronnych organizmu - potrafią to jednak tylko niektóre probiotyki.

Wiarygodne źródła

Żywność probiotyczna musi być opatrzona etykietą z dokładnym wykazem zawartych szczepów probiotycznych. Na przykład jogurt zawiera L. casei DN 114 001 i dlatego można uznać go za preparat zmniejszający ryzyko wystąpienia biegunki związanej ze stosowaniem antybiotyków, inny zaś zawiera Bifidobacterum animalis DN 173 010, toteż zapobiegają zaparciom. Jednak te produkty nie nadają się dla niemowląt. Warto oczywiście podawać maluchowi inne jogurty naturalne i kefir - wprowadzamy je po 11. miesiącu - ale nie można traktować ich jako źródła probiotyków. Jeśli chcemy, by dieta regularnie dostarczała dziecku dobrych bakterii, możemy podawać mu wzbogacone w probiotyki produkty dla niemowląt: mleka modyfikowane lub kaszki. Możemy wykorzystywać je do robienia deserów mlecznych, koktajli, zabielać nimi zupy, dodawać do sosów. Pamiętajmy tylko, by ich nie gotować, bo wysoka temperatura niszczy żywe kultury bakterii. Wiarygodnym źródłem probiotyków są oczywiście także specjalne preparaty apteczne.

Koktajl jagodowy

Od 5. miesiąca

•  Garść jagód

•  Pół szklanki mleka modyfikowanego z probiotykami.

Jagody umyj, osusz, zmiksuj, a następnie przetrzyj przez gęste sitko. Jagodowy przecier zmiksuj z mlekiem modyfikowanym.

Deser synbiotyczny

Od 7. miesiąca

•  Duża słodka gruszka

•  200 ml. mleka modyfikowanego z probiotykami

•  Kilka łyżeczek kaszki z prebiotykami

Gruszkę upiecz w skórce. Po wystudzeniu obierz ze skórki i oddziel gniazdo nasienne. Zmiksuj gruszkę z ciepłym mlekiem modyfikowanym i dodaj tyle łyżeczek kaszki, by uzyskać konsystencję, jaką lubi twój maluch.

Zupa dyniowa na mleku

Od 11. miesiąca

•  Jajko

•  Dwie łyżeczki mąki

•  Szklanka pokrojonej w kostkę dyni

•  Pół szklanki wody mineralnej

•  Szklanka mleka modyfikowanego z probiotykami

Przygotuj kluseczki lane: do kubka wbij jajko, dodaj mąkę i starannie rozetrzyj na gładką masę. Wlewaj masę cienką, przerywaną strużką na wrzącą, lekko osoloną wodę. Gdy kluseczki wypłyną, gotuj je jeszcze minutę, a potem wyjmij łyżką cedzakową. Dynię zalej wodą i ugotuj do miękkości. Przetrzyj przez sito, przestudź, dodaj ciepłe mleko modyfikowane i lane kluseczki. Wszystko delikatnie wymieszaj.

Leniwe kluski w polewie jogurtowej

Po 12. miesiącu

•  150 ml. serka homogenizowanego

•  Jajko

•  Szklanka mąki pszennej

•  Kubeczek jogurtu naturalnego

•  Tarta czekolada lub cukier puder

Oddziel żółtko od białka, ubij białko na sztywną pianę. Do miski włóż serek, żółtko, przesianą mąkę, ubite białko i całość wymieszaj, a gdy składniki się połączą, zagnieć ciasto ręką i uformuj z niego wałek (jeśli ciasto będzie za rzadkie, dosyp mąki). Następnie pokrój wałek na małe plasterki - wrzucaj je na lekko osoloną wrzącą wodę (z dodatkiem odrobiny oleju), a po wypłynięciu gotuj jeszcze minutę. Ciepłe kluseczki polej jogurtem i posyp tartą czekoladą lub cukrem pudrem.

Więcej o: