1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kasza w diecie niemowlęcia

Tekst Joanna Szulc, Beata Ciepłowska
17.06.2009 , aktualizacja: 17.06.2009 15:13
A A A Drukuj

Fot. Lukasz Zandecki / AG

Dla zaawansowanych

Pod koniec pierwszego roku można zacząć podawać dziecku kasze zawierające gluten (pszenne, orkiszowe i jęczmienne). Na ogół maluch nieźle już sobie radzi z żuciem. Warto więc spróbować podać mu kaszę, której ziarna nie są mocno rozgotowane czy mocno zmielone (kaszki dla niemowląt mają konsystencję puchu). To jest dobre na początek, gdy jednak dziecko nabierze prawy w jedzeniu, warto zacząć podawać mu także kasze mniej przetworzone.

Pamiętajmy, że w zbożu najcenniejsze substancje odżywcze znajdują się w zarodkach ziaren i w pojedynczej warstwie komórek tuż pod łupiną. Jeśli ziarno jest starannie zmielone, a z mąki odsiewa się otręby, ta warstwa jest usuwana wraz z zarodkiem. Im więc kasza grubsza, mniej preparowana, tym zdrowsza.

Najwyższy czas też wprowadzić do dziecięcego jadłospisu więcej produktów zbożowych. Roczny maluch może przecież jeść także bogate w niezwykle potrzebne dziecku, bo dające energię węglowodany, płatki, kluski i pieczywo.

Moc składników

Kasze są doskonałym źródłem łatwo przyswajalnych białek, tłuszczów, węglowodanów, błonnika oraz witamin i związków mineralny. Zobacz jakie cenne składniki kryją się w poszczególnych rodzajach ziaren.

•  Kasza gryczana - zawiera magnez, wapń, żelazo oraz witaminy B1, B2 i PP. Stanowi dobre źródło błonnika. Nie ma w niej glutenu.

•  Kasza jęczmienna (perłowa) - obfituje w witaminę PP i błonnik, sporo jest w niej też witamin B1 i B6, żelaza i magnezu. Zawiera gluten.

•  Pęczak - dość bogaty w witaminę PP, B6 i błonnik, żelazo i magnez. Jest w nim gluten.

•  Kasza jaglana - dobre źródło błonnika, witamin PP, B1 oraz żelaza. Nie zawiera glutenu.

•  Kasza manna - dość bogata w magnez, zawiera też niewielkie ilości witaminy B1 i PP. Jest w niej gluten.

•  Kaszka kukurydziana - zawiera żelazo i niewielkie ilości witaminy B1. Rzadko wywołuje alergię. Nie ma w niej glutenu.

•  Ryż - bogaty w magnez, lekkostrawny. Nieoczyszczony jest dobrym źródłem witamin PP i B1, a także żelaza. Rzadko wywołuje alergię. Nie zawiera glutenu.

Ostrożnie z alergią

W przypadku małych alergików, rozszerzanie diety ustala lekarz prowadzący. To on określi, w jakiej kolejności dziecko ma dostać pierwsze produkty stałe. Menu alergika rozszerzamy bardzo ostrożnie,

uważnie obserwując, czy nie wystąpi reakcja uczuleniowa. Korzystamy z produktów jednoskładnikowych. Jeśli niemowlę jest uczulone na białko mleka krowiego, korzystamy z kaszek bezmlecznych. Warto wiedzieć, że na rynku dostępny jest specjalny produkt zbożowy bezmleczny i bezglutenowy (Sinlac), który z powodzeniem zastępuje zwykłą kaszkę na mleku.

Sztuka gotowania

Nawet małemu dziecku lepiej smakuje kasza ugotowana na sypko. Wbrew pozorom nie jest to wcale trudne. Kaszę trzeba gotować na małym ogniu i nie mieszać, wtedy się nie przypali. A do gotowania użyć odpowiedniej ilości wody:

•  Kasza jęczmienna drobna - dwa razy tyle wody, ile kaszy

•  Kasza jaglana - dwa razy tyle wody, ile kaszy

Zobacz także
Brak komentarzy

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • menadżerka od społeczności
  • agata.podrazka@agora.pl
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl