1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Owoce w menu niemowlęcia

Monika Staniszewska, konsultacja: dr n. med. Izabella Łazowska-Przeorek
15.07.2008 , aktualizacja: 30.06.2011 16:20
A A A Drukuj
Wszystkie dzieci lubią łasować. Gdy twojemu malcowi przyjdzie ochota na coś słodkiego, podsuń mu pieczone jabłko albo jogurt naturalny ze świeżą brzoskwinią. Takie przekąski są nie tylko zdrowe, ale i bardzo smaczne!
Gust kulinarny maluchów kształtują rodzice. Możesz mieć wpływ na to, czy w przyszłości twoje dziecko, będzie wybierało owocowe przekąski, czy raczej batony i ciasteczka. Jabłka, gruszki, brzoskwinie to doskonała baza pysznych deserów. Pasują też jako dodatki do mięsnych i mącznych obiadów. Sięgaj często po owoce, by przyzwyczaić do nich malucha.

Jabłka dbają o przewód pokarmowy

Ludowe porzekadła przekonują, że powinno się jeść dwa jabłka dziennie- rano dla urody, a wieczorem dla zdrowia - i jest w tym dużo prawdy. Jabłka działają antywirusowo, antybakteryjnie i hamują rozwój nowotworów. Zawierają witaminy A i C oraz składniki mineralne takie jak: magnez, potas, wapń, krzem, żelazo, cynk, miedź. Mają dużo błonnika (w postaci pektyn), który obniża poziom cholesterolu we krwi, oczyszcza organizm z toksyn, regulują florę bakteryjną jelit. Surowe gryzione jabłka, właśnie dzięki dużej zawartości pektyn, pobudzają ruchy jelit zapobiegając zaparciom, a gotowane proponuje się przy biegunkach. Obecny w jabłkach przeciwutleniacz (kwercetyna) uszczelnia naczynia krwionośne. Surowe jabłka zmniejszają ryzyko zawału, wzmacniają układ nerwowy i poprawiają pracę wątroby. Rajskie owoce służą także urodzie: wzmacniają włosy, paznokcie, poprawiają cerę a nawet figurę - są wykorzystywane w dietach odchudzających, ponieważ dają uczucie sytości, choć mają mało kalorii.

Czy wiesz, że naparu z jabłkowych skórek możesz użyć do dezynfekcji jamy ustnej? Ale to nieprawda, że zjedzenie jabłka zastąpi mycie zębów! Zawarty w owocach cukier sprzyja rozwojowi próchnicy.

Gruszki są dobre na zapalenie dróg moczowych

Gruszki w przeciwieństwie do jabłek nie mogą być polecane osobom z nadwagą, ponieważ są bardzo kaloryczne. Mają za to szereg innych zalet: obniżają ciśnienie krwi, pomagają przy problemach z drogami moczowymi i w kamicy nerkowej (są moczopędne). Gruszki zawierają witaminy A, C i z grupy B, dużo potasu, fosfor, jod, wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź a także sporo błonnika. Zawarte w gruszkach pektyny pobudzają trawienie i lekko przeczyszczają.

Czy wiesz, że kompot z gruszkowego suszu ma właściwości obniżające gorączkę? Warto dawać go przeziębionym maluchom.

Brzoskwinie poprawiają odporność

Brzoskwinie zawierają dużo beta karotenu, który dobrze wpływa na wzrok i stymuluje układ immunologiczny. Te pyszne, lekkostrawne owoce znakomicie wpływają na trawienie, świeże mają działanie rozluźniające i oczyszczają organizm z toksyn. Są źródłem witamin C i z grupy B oraz magnezu, fosforu, żelaza i wapnia. Mają też sporo potasu, który zapobiega nadciśnieniu.

Czy wiesz, że konserwowane brzoskwinie z puszki nie mogą zastąpić świeżych owoców, ponieważ mają już niewiele cennych składników, a gęsty płyn, w którym są zanurzone zawiera bardzo dużo cukru?

Kiedy i jak podawać?

Jabłka można podawać dzieciom już w piątym miesiącu, a gruszki w siódmym. Na początku bez skórki, starannie zmiksowane, skrobane łyżeczką, tarte lub w postaci soku. Z samodzielnym gryzieniem cząstek tych owoców (zwłaszcza jabłek) poradzi sobie dopiero starsze dziecko, ponieważ są twarde i łatwo się nimi zakrztusić.

Brzoskwinie goszczą w menu niemowlęcia od ósmego miesiąca. Jeśli są dojrzałe i miękkie, można podawać je dziecku w kawałkach, nawet jeśli malec nie ma jeszcze ząbków.

Niemowlęta nie mogą jeść surowych owoców ze skórką, choć tak byłoby właśnie najzdrowiej. Zwłaszcza skórka jabłek jest bardzo cenna - zawiera polifenole, które chronią przed nowotworem jelit. No i w skórce jest najwięcej pektyn a tuż pod nią gromadzi się dużo witaminy C. Obieraj więc owoce bardzo cienko. A gdy chcesz upiec jabłka, gruszki czy brzoskwinie, wcale ich nie obieraj.

Gdy znajdziesz na owocu brązową plamkę - ślad nadgnicia - nie wykrawaj jej, lecz wyrzuć cały owoc, ponieważ w całości jest już przeniknięty rakotwórczymi substancjami produkowanymi przez pleśnie.

Przepisy:

Krem jabłkowo-waniliowy

Od 10. miesiąca

pół jabłka

kawałek laski wanilii

Zobacz więcej na temat:

  • Owoce w menu niemowlęcia magdunia83 29.09.08, 22:33

    ja ze świeżych owoców podawałam na początku tylko gruszkę i jabłko - utarteoczywiście. inne owoce, szczególnie te jagodowe wolałam podawać gotowe zesłoiczków gerbera.»

  • Re: Owoce w menu niemowlęcia jomadi84 11.12.08, 18:16

    ja również podaję owoce ze słoiczka. zupkę mogę sama ugotować jaką tylko chce a z owocami zdrowymi jest bardzo mały wybór które sama mogę podać a gerber oferuje ok 30 różnych deserków i »

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • menadżerka od społeczności
  • agata.podrazka@agora.pl
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl