1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ugasić pragnienie

Jaka powinna być woda dla niemowlęcia? Na co zwracać uwagę, kupując soki? Czy mleko to napój, czy posiłek? Dlaczego herbata jest niezdrowa? Wszystko o napojach dla najmłodszych.
Woda to niezbędny składnik diety, a im młodsze dziecko, tym tej wody potrzebuje więcej. U noworodka woda ustrojowa stanowi 80 proc. masy ciała, u małego dziecka 65 proc. Choćby z tego powodu picie jest niezbędne.

Tylko jedna sytuacja stanowi wyjątek - kiedy niemowlę jest karmione wyłącznie piersią. Takiemu dziecku powinna wystarczyć woda zawarta w mleku matki. Dopiero gdy wprowadzamy pokarmy uzupełniające karmienie piersią, powinniśmy zacząć myśleć o dodatkowym piciu. Jeśli niemowlę jest karmione butelką i mama zauważy, że jest niespokojne i mało siusia, to być może chce mu się pić. Warto wtedy podać maluchowi przegotowaną i ostudzoną wodę.

Kiedy niemowlę zaczyna się intensywniej ruszać i kiedy w jego diecie pojawiają się nowe pokarmy, samo instynktownie zaczyna domagać się picia.

Woda zawarta w zupie czy owocach nie wystarczy. Potrzeba czegoś więcej.

Woda

To najlepszy napój nie tylko dla niemowląt. Znakomicie gasi pragnienie (po słodkich napojach dziecku szybko znów chce się pić), nie odbiera apetytu (po wypiciu soku czy słodkiej herbatki maluch często czuje się najedzony), dobrze wpływa na trawienie (dzieci, które piją ją regularnie, nie mają kłopotów z zaparciami) i nie powoduje próchnicy (nie zawiera bowiem cukru ani fruktozy fatalnie wpływających na zęby).

Dobra woda dla najmłodszych to niegazowana, niskomineralizowana woda mineralna lub źródlana. Nie obciąża ona niedojrzałych jeszcze nerek i nie drażni delikatnego żołądka niemowlęcia. Najlepiej, by miała pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka lub Centrum Zdrowia Dziecka (informację o tym znajdziemy na etykiecie). Oznacza to, że czystość mikrobiologiczna, skład, sposób pozyskiwania i technologia butelkowania nie budzą zastrzeżeń.

Niemowlęta mogą pić wodę tylko po przegotowaniu.

Soki

Niemowlętom karmionym butelką można zacząć podawać je w piątym miesiącu życia. Dzieciom karmiomym piersią serwuje się je zwykle dwa miesiące później.

Na początek polecany jest zwłaszcza sok jabłkowy lub marchewkowy. Później można zacząć eksperymentować z innymi smakami i wypróbować soki wieloowocowe. Wybór zależy od upodobań dziecka.

Soki owocowe robi się z naturalnych owoców, zawierają więc sporo witamin i flawonoidów, które działają przeciwzapalnie i wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych. Te gęste, przecierowe z odrobinami miąższu dostarczają też znakomicie wpływającego na trawienie błonnika i wielu związków mineralnych.

Soki mają jednak też minusy. W nadmiarze osłabiają apetyt, podrażniają żołądek, tuczą i mogą być przyczyną rozwolnienia. lepiej nie podawać ich dziecku przez smoczek. Długie ssanie, zwłaszcza przed snem, może doprowadzić do powstania próchnicy.

Niemowlęta powinny pić soki przeznaczone specjalnie dla maluchów. Ich produkcja jest poddana ścisłej kontroli, a nad jakością czuwa sztab fachowców. Są robione z owoców i warzyw przebadanych na obecność metali ciężkich, związków chemicznych, azotanów, pestycydów, pleśni i grzybów. Zawierają one wodę, przeciery, zagęszczone soki owocowe, czasem dodatek cukru i witaminy C. Lepiej wybierać soki niesłodzone. Cukier szkodzi zębom, a poza tym dostarcza tzw. pustych kalorii, likwiduje uczucie głodu i odbiera apetyt na coś bardziej wartościowego.

Można dawać maluchom świeże soki wyciskane w domu. Trzeba tylko zadbać, by owoce i warzywa pochodziły z pewnego źródła, najlepiej z upraw ekologicznych, i były odpowiednie do wieku dziecka (np. dopiero pod koniec pierwszego roku życia można mu zrobić sok z cytrusów).

Kompot

Przemawia za nim to, że na pewno nie zawiera żadnych konserwantów ani sztucznych barwników. Dla dzieci ma też tę zaletę, że nie jest tak intensywny w smaku jak sok. Niestety, w trakcie gotowania zniszczeniu ulega znaczna część witamin zawartych w owocach, nie ma więc zbyt wielu wartości. Maluchom najlepiej gotować kompot bez cukru lub z jego minimalnym dodatkiem. To nie szkodzi, że reszcie rodziny wydaje się on kwaśny. Dzieci nie potrzebują tak intensywnych smaków jak dorośli. W ogóle przygotowując napoje i desery dla najmłodszego członka rodziny, warto tu trzymać się jednej zasady: jeśli już musimy coś dziecku osłodzić, wsypmy najwyżej połowę tego cukru, którego byśmy użyli, przygotowując potrawę dla siebie.

Herbata

Zwykła zawiera szkodliwą kofeinę, utrudnia wchłanianie witaminy C i żelaza, hamuje przyswajanie wapnia i działa pobudzająco (dziecku więc trudno po niej zasnąć). Nie jest to więc godny polecenia napój dla niemowlęcia. Znacznie zdrowsze niż zwykła herbata są dla maluchów herbatki z suszonych owoców, np. aronii, tarniny, głogu, dzikiej róży, jagód, jarzębiny, porzeczek, malin, skórek jabłka itp. Bez obawy można je poić naparem z hibiskusa, lipy, mięty, rumianku. Niektóre mieszanki herbat ziołowych czy owocowych dosładzane są korzeniem lukrecji - to też dzieciom nie szkodzi. Gotowe granulowane herbatki owocowe i ziołowe dla niemowląt i małych dzieci, niestety, zawierają bardzo dużo cukru. Należy więc podawać je maluchom z umiarem.

Mleko

Jest bogate w witaminy i minerały, zwłaszcza niezwykle potrzebny dziecku wapń, i zawiera dużo wody, więc ugasi pragnienie, ale jest na tyle kaloryczne, że stanowi raczej posiłek niż napój. I do końca pierwszego roku życia dziecka stanowi podstawę jego diety. Inne pokarmy to tylko jego uzupełnienie.

Niemowlęta karmione piersią po rozszerzeniu diety powinny nadal otrzymywać mleko mamy na żądanie. Jeśli mama wraca do pracy lub jest już zmęczona karmieniem, można oczywiście zamiast piersi podać dziecku butelkę z odpowiednim do wieku mlekiem modyfikowanym (takie powinny pić dzieci do końca drugiego roku życia). Jeśli maluch nie jest uczulony na białka mleka krowiego, na mleku modyfikowanym można mu też przygotowywać koktajle i kaszki.

Niektóre maluchy, dopóki są karmione piersią na żądanie, niewiele piją. Mleko mamy w niemal 90 proc. składa się z wody. Nic dziwnego, że zaspokaja pragnienie malucha.

Rozszerzając dietę dzieci karmionych butelką, kolejne mleczne posiłki zastępuje się innymi. Czteromiesięczne niemowlę dostaje zwykle mleko sześć razy na dobę, sześciomiesięczne - cztery, ośmiomiesięczne tylko dwa. Jogurty i kefiry można podawać dziecku od 11 miesiąca życia.

Sposób na picie

Naukę picia ze zwykłego kubeczka można zacząć pod koniec pierwszego roku życia dziecka. Wtedy rączki malucha są na tyle sprawne, że może zmierzyć się z tym zadaniem. Wcześniej wygodniej będzie mu pić z butelki z ustnikiem, kubka-niekapka lub przez słomkę.







Więcej o: