1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Co powinno jeść niemowlę

Wybitni pediatrzy i dietetycy radzą, co i kiedy powinno się znaleźć na talerzu twojego niemowlęcia.
Mleko od mamy w zupełności wystarcza większości niemowląt przez pierwsze półrocze. Niektóre dzieci jednak mają wcześniej ochotę na spróbowanie nowych potraw. Jeśli twój maluch do nich należy, sam da ci o tym znać. Może zacznie się domagać częstszego karmienia lub nagle budzić się w nocy, choć już od dawna tego nie robił. Może też przestać przybierać na wadze.

Przyjmuje się, że pokarmy stałe można zacząć wprowadzać, jeśli zdrowe dziecko:

* od chwili urodzenia podwoiło swoją wagę (ale waży nie mniej niż 6 kg);

* potrafi siedzieć prosto, pewnie sięga po przedmioty;

* wkłada ręce i zabawki do buzi (przygotowuje się do poznawania nowych konsystencji i smaków;

* jest zainteresowane jedzeniem, na jego widok uśmiecha się i mlaszcze.

No to zaczynamy!

Jeżeli uznasz, że już czas na kulinarną odmianę, zacznij od posiłku przedpołudniowego, kiedy dziecko nie jest zbyt głodne. Daj mu połowę zwykłej porcji mleka z piersi lub butelki i dopiero gdy zaspokoi pierwszy głód, zaproponuj to, co przygotowałaś. Będzie wtedy bardziej skłonne do eksperymentów. Pierwsze potrawy powinny mieć delikatny smak i konsystencję kremu, tak by niemowlę mogło je z łyżeczki zlizać lub wyssać. Nie zniechęcaj się, jeśli mu się od razu nie uda - to przecież dla niego zupełna nowość. Licz się z tym, że większa część posiłku znajdzie się na brodzie i śliniaku.

Ponawiaj próby codziennie, ale jeśli maluch odmawia, bądź cierpliwa. Spróbuj jeszcze za tydzień. Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu, by przyzwyczaić się do nowych smaków i konsystencji.

Nigdy nie proponuj dziecku niczego nowego, gdy jest chore - ma wtedy gorszy apetyt i łatwiej może się zniechęcić.

Spokojnie i powoli

Produkty wprowadzaj do diety pojedynczo, zaczynając od jednej łyżeczki dziennie. Stopniowe rozszerzanie jadłospisu mogą ci ułatwić gotowe jednoskładnikowe dania dla dzieci. Jeśli w ciągu pięciu-siedmiu dni nie wystąpią niepokojące objawy (twardy stolec, kolka, wysypka, odparzona pupa), można zacząć próby z nowym daniem. Jeżeli zauważysz jednak, że dziecko źle zareagowało na jakąś potrawę, odczekaj z jej podaniem parę miesięcy.

Jeśli twój maluch żywi się mlekiem modyfikowanym, w miarę rozszerzania jego diety zmniejszaj liczbę mlecznych posiłków. Nie rób tego jednak, jeżeli karmisz piersią - w tym przypadku chodzi tylko o stopniowe przyzwyczajenie dziecka do trawienia czegoś innego niż mleko. Nie zdziw się, gdybyś potem zobaczyła w pieluszce to, co dziecko niedawno zjadło, w niezmienionej formie. To normalne. Jego organizm w miarę upływu czasu będzie się uczył trawić nowe produkty.

Kolejność wprowadzania nowych potraw podajemy w tabletkach opracowanych na podstawie zaleceń specjalistów z Centrum Zdrowia Dziecka, Instytutu Matki i Dziecka, Państwowego Zakładu Higieny i Akademii Medycznej. Nie jest to jednak żaden ścisły "rozkład jazdy", tylko pewne ogólne sugestie fachowców. Każde dziecko ma swoje własne potrzebny i upodobania, może też różnie reagować na zmiany w jadłospisie.

Uwaga, alergeny!

Jeżeli maluch jest alergikiem, nie spiesz się z rozszerzaniem jego menu. Pamiętaj, że najsilniej uczulają:

* mleko krowie,

* białko jaja kurzego,

* owoce cytrusowe,

* miód,

* ryby,

* wywary mięsne,

* czekolada,

* orzechy.

Więcej o: