1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zdrowie na talerzu

Podpowiadamy, jak rozszerzać jadłospis niemowlęcia, co podawać mu miesiąc po miesiącu.
Piąty miesiąc

Premiera. Nie zdziw się, jeśli większość zawartości łyżeczki znajdzie się na brodzie i śliniaku małego stołownika. I nie zniechęcaj się. Dziecko potrzebuje czasu, by przyzwyczaić się do nowej konsystencji i sposobu jedzenia.

Zdaniem pediatrów najlepiej, by niemowlę przez pierwsze pół roku życia było karmione wyłącznie piersią. Czasem jest to jednak po prostu niemożliwe. Jeśli twój maluch jest na butelce lub po urlopie macierzyńskim wracasz do pracy, w piątym miesiącu możesz zacząć stopniowo wzbogacać jego dietę.

Na debiut najlepsza będzie odrobina kaszki ryżowej lub kukurydzianej rozrobionej mlekiem (maminym albo modyfikowanym). Możesz również zacząć od przecieru owocowego lub warzywnego. Na początek polecam jabłko. Jest smaczne, lekkostrawne, zawiera sporo błonnika, który normuje pracę jelit, no i bardzo rzadko wywołuje uczulenia. Możesz też zaproponować dziecku piure z gotowanej marchewki. Ma ona delikatny smak i niewiele maluchów ma na nią alergię.

Na pierwsze posiłki najlepsze i najbardziej praktyczne są gotowe dania.

Uwaga, nigdy nie podawaj dziecku kilku nowości na raz. Jeżeli po zjedzeniu nowej potrawy maluch dostanie wysypki, kataru, ma luźne stolce albo jest dziwnie niespokojny, częściej budzi się w nocy, natychmiast odstaw nowe danie. Prawdopodobnie dziecko jest na nie uczulone.

Szósty miesiąc

Maluch je niewiele i często bez entuzjazmu. Jeszcze za wcześnie, by rezygnować z jednego karmienia piersią czy mieszanką na rzecz przecieru. Mleko to wciąż podstawa diety dziecka.

Niemowlę początkowo zdziwione nową konsystencją i smakiem posiłku, po kilku tygodniach zaczyna je jednak powoli akceptować. Gdy to nastąpi, warto spróbować rozszerzyć jego jadłospis. Do piure z marchewki dodaj ziemniaki i pietruszkę. Jeszcze tylko odrobina kaszki i wody z gotowania i pierwsza zupa gotowa.

Z owoców oprócz jabłka możesz podać dziecku przeciery z dyni, jagód, winogron, malin. W gotowych deserach zwykle są one łączone z jabłkiem. Niektóre maluchy chętnie jedzą je też z kaszką lub kleikiem ryżowym.

Półroczne niemowlę może także pić soki, np. jabłkowy, marchewkowy, porzeczkowy, winogronowy. Wszystkie zawierają sporo witamin i świetnie wpływają na trawienie, przeciwdziałając zaparciom.

Kiedy maluch zaakceptuje już jakieś danie, proponuj mu je o stałej porze, np. w południe po spacerze (większość dzieci jest wtedy w dobrym nastroju i powinno się obyć bez protestów).

Siódmy miesiąc

Czas poznawania nowych smaków. Na pewno nie wszystkie przypadną dziecku do gustu, ale daj mu szansę i pozwól spróbować.

Stopniowo wzbogacaj bukiet warzyw, jakie podajesz niemowlęciu. Możesz zaproponować mu: ziemniaki, buraki, brokuły, kabaczek, kalafior, cukinię, por, seler, cebulę, kapustę, zielony groszek, fasolkę szparagową, słodką paprykę. Jarzyny to doskonałe źródło błonnika, witamin i związków mineralnych. Możesz je podawać dziecku w postaci przecieru lub gęstej zupy.

Gdy maluch je już różne warzywa i dobrze je toleruje, możesz wprowadzić mięso. To cenne źródło białka, żelaza i witamin z grupy B. Zacznij od mięsa z indyka, kurczaka lub królika, które większość dzieci dobrze toleruje. Nie rób jednak zupy na wywarze mięsnym. Bardzo często wywołuje on uczulenie. Ugotowane i zmiksowane mięso dodawaj do przecieru z warzyw (jeszcze za wcześnie, by podawać je jako samodzielne danie).

Z owoców (na deser czy na podwieczorek) polecam: morele, brzoskwinie, nektarynki, porzeczki, gruszki, wiśnie.

Kup maluchowi własną zastawę. Obiad najwygodniej podawać na plastikowym talerzyku z podwójnym dnem zatykanym korkiem (między obie warstwy wlewa się gorącą wodę, dzięki czemu posiłek długo nie stygnie). Do picia najbardziej praktyczny będzie kubek niekapek, z którego nie sposób nic wylać. Kupując naczynia dla dziecka, sprawdź, czy mają atest, czy można myć je w zmywarce i wstawiać do kuchenki mikrofalowej. Jednak z podgrzewaniem w takiej kuchence trzeba uważać, bo łatwo o oparzenie.



konsultacja: dr Piotr Albrecht

Więcej o: