1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Rozszerzanie diety: pierwsza kaszka

Półrocznemu maluchowi zaczynamy rozszerzać dietę. Podać można np. kaszkę. Tylko którą wybrać spośród tak wielu dostępnych w sklepach?


Na początek

Na pierwszy raz najlepiej wybrać kaszkę bezglutenową (ryżową, kukurydzianą, jaglaną) bez dodatków smakowych (np. owoców, wanilii itp.). Sprawdzamy w ten sposób, jak organizm poradził sobie z samym zbożem. Jak każdą nowość kaszkę wprowadzamy do diety dziecka ostrożnie - podajemy ją przez kilka dni i obserwujemy, czy maluch dobrze ją toleruje.

Bez mleka?

Możesz wybrać kaszkę bezmleczną i rozmieszać ją z wodą (szczególnie, jeśli dziecko jest karmione piersią i nie chcesz mu podawać sztucznego mleka), z własnym pokarmem albo dobrze przez malucha tolerowanym mlekiem modyfikowanym (przy alergii - preparatem mlekozastępczym). Możesz też użyć kaszki mlecznej tej samej firmy, której mleko modyfikowane podajesz dziecku.

Z owocami

Jeśli dziecko dobrze zniesie taką nowość, możemy dołączyć do kaszki mus z owoców. Można w ten sposób komponować danie według własnego uznania, bez dodatku cukru. Możemy także zaproponować malcowi kaszkę produkowaną z dodatkiem jakiegoś owocu (np. ryżową z jabłkami).

Z glutenem

W pierwszych tygodniach rozszerzania diety pomału zaczynamy podawać kaszki zawierające gluten (białko obecne w niektórych zbożach: pszenicy, życie, jęczmieniu). Robimy to, zaczynając od małych objętości i stopniowo zwiększając porcje.

Dla alergika

Jeśli niemowlę jest uczulone na białko mleka krowiego, korzystamy z kaszek bezmlecznych. Wśród nich są produkty bezmleczne i bezglutenowe, które po dodaniu wody stanowią wartościowy posiłek, zamiennik kaszy z mlekiem (Minima i Sinlac).

Dla starszaka

Pod koniec pierwszego roku życia niemowlę może już jeść kaszki w różnych wariantach smakowych, wielozbożowe, z dodatkiem nie tylko owoców, ale także jogurtu. Warto podawać mu też różne kasze i ryż.

Ile razy dziennie?

Na początek kaszka na jeden posiłek w zupełności wystarczy. Z czasem dziecko może zjadać dwie, a nawet trzy porcje kaszki dziennie, pod warunkiem jednak, że maluch prawidłowo przybiera na wadze, a w jego jadłospisie oprócz posiłków mleczno-zbożowych są też inne (warzywa, owoce, mięso, ryby, jaja).



Więcej o: