1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Koniec nocnego karmienia

Rozszerzanie diety niemowlęcia budzi wiele wątpliwości, tym bardziej że zalecenia wciąż się zmieniają. jeśli chcecie wiedzieć, jak jadłospis Waszego dziecka ocenia specjalista, piszcie do nas! NA Pytania odpowiada Joanna Neuhoff-Murawska - specjalistka do spraw żywienia i dietetyki z Centrum Zdrowia Dziecka
To jest prawidłowe

Julka to bardzo zdrowo odżywiająca się mała dziewczynka. Wygląda na to, że rodzice dbają o to, żeby wykształcić u córeczki prawidłowe nawyki żywieniowe. W menu małej jest sporo produktów, których wiele innych dzieci nawet nie widziało, jak np. soczewica, ciemne pieczywo, ryby, nie mówiąc już o świeżych owocach.

To warto zmienić

W doborze produktów brakuje jedynie surowych warzyw podawanych jako dodatek do obiadów. To, że Julka zna i akceptuje smak pieczywa razowego, jest naprawdę godne pochwały. Jednak warto podkreślić, że dzieciom do lat trzech można podawać również biały chleb i bułki. Czasem dieta z dużą ilością ciemnego pieczywa, grubych kasz i produktów strączkowych zawiera zbyt wiele błonnika jak na przewód pokarmowy malucha, co skutkuje np. bólami brzuszka. Jeżeli jednak dziecko czuje się dobrze i oddaje prawidłowe stolce, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zjadało produkty, które przez całe jego dorosłe życie będą dla niego polisą zdrowotną.

Uczulam także rodziców na zawartość cukru w diecie córeczki. Julka pije kompoty będące jego źródłem. Lepiej, żeby słodkie serki homogenizowane pojawiały się w diecie malucha sporadycznie. Częściej stawiałabym na wspomniane przez mamę twarożki z rzodkiewką i szczypiorkiem. Sery mozzarella i parmezan są bogate w sól, powinny pojawiać się sporadycznie.

Rodzice zastanawiają się, czy rezygnacja z porcji wieczornego mleka to dobry pomysł. Rzeczywiście, z jednej strony, ze względu na zęby dziecka, powinno się już niedługo zaprzestać karmienia w nocy, z drugiej strony, każda porcja mleka to dostarczenie do organizmu niezbędnego wapnia. Odpowiedź, co należy zrobić, jest prosta: dziecko w wieku 1-3 lata powinno codziennie wypić (lub zjeść w formie kaszki) ok. 600 ml mleka, a dodatkowo zjeść ok. 40 g serka twarogowego. Julka wypija i zjada łącznie 400 ml mleka (śniadanie i kolacja). Jeżeli jeszcze w ciągu dnia zje dodatkową kaszkę lub jogurt, to sprawa załatwiona. O 22-23 zaproponowałabym jej wodę do picia. Bardzo możliwe, że Julka szybko przestanie budzić się o tej porze i będzie smacznie spała do samego rana!

Więcej o: