1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Najwięcej witaminy!

Zimą jest nieco trudniej zapewnić dziecku dietę pełną witamin. Dlatego w spiżarni nie może zabraknąć pachnących jabłek, owoców z mrożonki, kiszonych ogórków czy... ciecierzycy. Konsultacja: dr n. med. Izabella Łazowska-Przeorek
Tarte jabłuszko (powyżej 5. miesiąca)

słodkie jabłko (np. złota reneta, malinówka; najlepiej z sadu ekologicznego)

Jabłko umyj, podziel na ćwiartki. Obierz ze skórki i usuń gniazdo nasienne. Kawałki jabłka zetrzyj na plastikowej tarce lub zmiksuj. Rocznemu maluchowi możesz urozmaicić to danie, dodając odrobinę świeżo wyciśniętego soku z cytryny lub pomarańczy albo szczyptę cynamonu.

(1-2 porcje)



Sezamowa marchew (powyżej 8. miesiąca)

marchewka

łyżka pasty tahini (ze sklepu ze zdrową żywnością)

łyżka soku z cytryny

szczypta imbiru

Marchewkę wyszoruj, obierz, pokrój w grube plastry. Zalej odrobiną wody i ugotuj do miękkości. Wyjmij z garnka (nie wylewaj wody). Zmiksuj z pozostałymi składnikami. Gdyby pasta była za gęsta, dolej nieco wody z gotowania marchewki.

(3-4 porcje)



Pasta z ciecierzycy (powyżej 12. miesiąca)

puszka ciecierzycy

łyżka drobno posiekanej czerwonej cebuli

2 łyżki drobno posiekanej żółtej papryki

łyżka oliwy extra vergine

łyżeczka soku z cytryny

kilka gałązek natki pietruszki

Cebulę zalej wrzątkiem i odcedź. Natkę umyji posiekaj. Wszystkie składniki wymieszaj i zmiksuj. Podawaj z pieczywem zwykłym lub tostowym.

(4-6 porcji)



Błyskawiczny kurczak w ogórkach (powyżej 10. miesiąca)

niewielki sznycel z piersi kurczaka

mały ogórek kiszony

łyżka mąki

łyżka śmietany (12 proc. tłuszczu)

pół łyżeczki oleju rzepakowego

Mięso obmyj, pokrój na drobne kawałeczki, a następnie obtocz w mące. Ogórek zetrzyj na tarce o małych otworach. Na małej teflonowej lub ceramicznej patelni rozgrzej olej, wrzuć do niego mięso, szybko przewróć, tak by kawałki stały się białe ze wszystkich stron, zalej odrobiną wody. Duś 3 minuty, a jeśli płynu jest zbyt dużo, nieco dłużej. Dodaj utarty ogórek, zamieszaj i duś 2 minuty. Zdejmij z ognia, dopraw śmietaną.

(1 porcja)



Szaszłyk z indyka z morelami (powyżej 8. miesiąca)

mały sznycel z piersi indyka (ok. 5 dag)

4 suszone morele (ze sklepu ze zdrową żywnością) marynata:

łyżeczka oliwy

łyżka wody, w której moczyły się morele

łyżeczka soku z rokitnika lub z cytryny

pół łyżeczki przyprawy "pięć smaków"

Morele zalej 3/4 szklanki wrzątku i odstaw na kilka godzin. Odcedź, ale nie wylewaj wody. Wymieszaj składniki marynaty. Umyj mięso, pokrój w kostkę, włóż do zalewy i wstaw do lodówki na 2 godziny. Osączone morele i mięso nadziewaj na przemian na szpadkę do szaszłyka. Rozgrzej piekarnik do 180°C. Szaszłyk połóż na ruszcie do grillowania w folii aluminiowej. Piecz 10-15 minut.

(1-2 porcje)



Koktajl owocowy (powyżej 12. miesiąca)

pół szklanki mleka (modyfikowanego lub UHT)

pół szklanki jogurtu naturalnego

pół banana

kilka truskawek (z mrożonki)

Mrożone owoce przelej na sitku ciepłą wodą. Mleko i jogurt wlej do niedużego dzbanka. Dodaj owoce i zmiksuj na gładką masę. Taki koktajl świetnie smakuje np. na śniadanie (wraz z waflem ryżowym lub pełnoziarnistym tostem posmarowanym masłem) albo na podwieczorek. W zależności od upodobań dziecka możesz zmienić proporcje mleka, jogurtu i owoców. Albo użyć do przygotowania napoju innego rodzaju owoców, np. musu owocowego ze słoiczka, brzoskwini z puszki, mrożonych jagód lub malin.

(1 porcja)

Więcej o: