1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Apetyt rośnie

Pierwsze próby z nowymi pokarmami macie już za sobą? Gratulacje! Teraz warto zwrócić uwagę na kilka ważnych spraw.
Entuzjastyczna reakcja dziecka na nowe smaki w diecie zachęca, by dawać maluchowi wszystko, na co ma ochotę. Warto ostudzić ten zapał. Niemowlę w drugim półroczu życia jest jeszcze istotą dość delikatną, jego układ pokarmowy i inne narządy wewnętrzne nadal są niedojrzałe. Trzeba rozsądnie chronić jego zdrowie i od początku starać się kształtować dobre nawyki związane z jedzeniem. Oto kilka zasad, które w tym pomogą.

Tylko jedna nowość naraz

od zasady pojedynczego wprowadzania nowości lepiej nie robić wyjątków. Nawet przy specjalnej okazji (święta, przyjęcie u znajomych) można dać dziecku popróbować jednej nowej rzeczy, ale nie kilku naraz, bo przyjemność szybko może przyćmić ból brzucha.

Konsystencja dostosowana do wieku

W 6. miesiącu podajemy dziecku gładkie papki. Powoli wprowadzamy dania rozgniatane widelcem, grudkowate, wymagające żucia i gryzienia. Uwaga! Do 3.-4. roku życia nie podajemy niczego,

czym można się zakrztusić: parówek, surowych marchewek, nierozdrobnionych orzechów, rodzynek, fasoli, cukierków, pastylek.

Naturalne, bezpieczne jedzenie

Małe dzieci nie mogą dostawać potraw mocno przyprawionych, z dodatkiem soli i cukru, tłustych, ciężkostrawnych. Zdecydowanie niewskazane są wzmacniacze smaku, konserwanty, sztuczne barwniki. Zabronione - potrawy z niepasteryzowanego mleka, surowych jaj, surowego mięsa, ryb, owoców morza. W pierwszym roku życia dziecko nie powinno dostawać wywarów mięsnych, miodu, orzechów, cytrusów, żółtego sera, maku, grzybów. Roczniakowi zamiast wędlin lepiej zaproponować upieczone w domu mięso. Nie proponujemy maluchom dań fast food, chipsów, cukierków, lizaków, batonów.

Konieczna porcja płynów

Odkąd dziecko dostaje stałe posiłki, musimy zadbać o to, by miało pod dostatkiem picia. Malca karmionego piersią przystawiamy na żądanie, ale także proponujemy mu do picia wodę w kubeczku. Nadmiar soków nie jest wskazany - dziecko traci apetyt i przyzwyczaja się do słodkiego smaku, może też dostać tzw. biegunki pędraków.

Czy bać się alergii pokarmowej?

Jeśli w rodzinie nie ma przypadków alergii i samo dziecko dotąd nie reagowało uczuleniem na pokarmy, nie ma powodu do niepokoju.

Prawdziwa alergia pokarmowa zdarza się rzadziej, niż się sądzi i mówi (u poniżej 10 proc. dzieci). Środki ostrożności przy wprowadzaniu nowych pokarmów trzeba jednak zachować, choćby po to,

by wiedzieć dokładnie, jak dziecko reaguje na konkretne składniki diety. Jeśli zareaguje kolką, wysypką lub biegunką, trzeba na jakiś czas wstrzymać się z wprowadzaniem tego składnika, ale to jeszcze nie przesądza od razu, że maluch jest na dany produkt uczulony. Przy następnej wizycie u pediatry warto o tym zdarzeniu porozmawiać i ustalić dalsze postępowanie.

Posiłki - tak, pojadanie - nie

Dziecko powinno jadać 5 posiłków - większe: śniadanie, obiad i kolację, oraz mniejsze: drugie śniadanie i podwieczorek. Pomiędzy nimi konieczna jest przerwa na trawienie. Maluch nie może jeść na okrągło, przy każdej okazji, pojadać w huśtawce na placu zabaw czy w wózku, gdy mama robi zakupy.

Prawidłowy jadłospis

Ile mleka w diecie? W czasie rozszerzania diety powoli wycofujemy się z kolejnych karmień mlecznych na rzecz nowych dań. Ale mleko nadal jest w diecie niezbędne. Docelowo u dziecka rocznego i ponadrocznego, wśród pięciu posiłków w ciągu dnia, przynajmniej 2-3 powinny zawierać porcję mleka, które jest najlepszym źródłem wapnia. To może być mleczna kaszka, koktajl, jogurt, budyń. Nadal warto karmić piersią na żądanie. Jeśli dziecko dostaje mleko modyfikowane, trzeba zadbać, by w ciągu dnia dostawało mniej więcej tyle mieszanki, ile zaleca się w jego przedziale wiekowym.

Konsultacja: dr hab. Piotr Albrecht

Zdjęcie Mleko Gerber 2, 350g Zdjęcie Mleko Bebiko 2 350g Zdjęcie Mleko Nestle Nan Pro 2, 350g
Mleko Gerber 2, 350g Mleko Bebiko 2 350g Mleko Nestle Nan Pro 2, 350g
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
Podstawowe informacje
Producent Nestle Nutricia Nestle
materiały partnera:


Więcej o: