1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sposoby na mleko

Dzieci nie muszą pić mleka, ale mleczne posiłki w ich diecie to podstawa zdrowego rozwoju. Na szczęście mleko można podawać na wiele sposobów.
Z niemowlętami sprawa jest prosta, bo początkowo żywią się samym mlekiem, a w drugim półroczu życia pokarm mamy albo mieszanka jest nadal jedną z najważniejszych pozycji w diecie. Jeśli maluch jest uczulony na mleko krowie, a mama z jakichś powodów nie może go karmić piersią, podaje się mu preparat mlekozastępczy, który jest pełnowartościowym zamiennikiem mleka modyfikowanego.

Im starsze niemowlę, tym więcej nowych smaków pojawia się na jego talerzu. I bywa tak, że roczniak zaczyna mlekiem gardzić - znudził mu się dobrze znany smak. Taka niechęć jest zwykle przejściowa. W tym czasie warto popracować trochę nad menu bogatym w mleko podane inaczej.

Bywa też tak, że rodzice sami odsuwają mleko z dziecięcego menu, sądząc, że komuś, kto je już "prawie jak dorosły", nie jest ono aż tak potrzebne. Tymczasem małe dziecko bardzo potrzebuje składników mleka, przede wszystkim wapnia, białka i witamin. Jeśli maluch ssie pierś mamy lub pije odpowiednie do wieku mleko modyfikowane, dostaje też razem z nim cenne długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe i inne składniki zapewniające prawidłowy rozwój kośćca, układu nerwowego, dobre trawienie i wchłanianie. Jeśli nie ma wyraźnych wskazań medycznych (alergia na białko mleka krowiego lub nietolerancja pokarmowa), mleczne posiłki w diecie malucha muszą się znaleźć.

NABIAŁ W PRAKTYCE

Łatwo powiedzieć: mleczne posiłki. Ale jakie, ile, kiedy i z czym?

Dietetyk w tym momencie sięgnąłby po tabele, wypytał o wiek i wagę dziecka i ułożył jadłospis na miarę. I tak byłoby idealnie.

Ale to wy, rodzice, wiecie, co dziecko lubi jeść, a czego nie tknie. Wiadomo także, że nikt nie będzie stał nad dzieckiem z miarką i przeliczał objętości wypitego koktajlu na zawartość wapnia i białka. Zdrowej diecie to bardziej zaszkodzi, niż pomoże.

JADŁOSPIS NA MIARĘ

Dziecko ponadroczne powinno spożywać porcję mleka lub mleczne dania kilka razy dziennie.

Jeśli maluch jest nadal karmiony piersią, to 3-4 karmienia na dobę zapewniają mu dostateczną dawkę mleka. Może jednak jeść już sery, jogurty itp.; wprowadzamy je, by dziecko przyzwyczaić do tych smaków na przyszłość.

Dzieciom odstawionym od piersi zapewniamy 3 posiłki mleczne i staramy się, żeby w jeszcze jednym pojawiło się nieco mleka lub jogurtu (np. zabielenie zupy), żółtego sera (spaghetti posypane tartym serem, pizza z mozzarellą) albo innego produktu mlecznego.

Porcje i pory podawania mleka zależą od apetytu dziecka. Są dzieci, które chętnie wypiją szklankę mleka przed śniadaniem, a potem spałaszują jeszcze kanapkę z twarożkiem lub muesli polane jogurtem. Inne maluchy z niechęcią spojrzą na biały płyn, ale dadzą się przekonać do różowego koktajlu z truskawek w porze drugiego śniadania, nie zauważą mleka w ulubionej kaszce, z ochotą zjedzą chłodnik. Zwykle nie trzeba nikogo namawiać na porcję spaghetti posypanego parmezanem (to ser wyjątkowo bogaty w wapń) ani jogurtowe lody. Warto także wprowadzać do diety inne źródła wapnia - ryby, brokuły, tarte migdały, orzechy laskowe.

PYSZNE POMYSŁY

•  DLA TYCH, KTÓRZY LUBIĄ MLEKO

Puszyste mleko zmiksowane z połową banana i szczyptą cynamonu

Mleczna kaszka ze świeżymi lub rozmrożonymi owocami

Mleko z pełnoziarnistym makaronem

Ciepłe kakao (z odrobiną cukru), a na nim pianka ze spienionego zimnego mleka

Budyń do picia (bardzo rozcieńczony, by jak najwięcej w nim było mleka)

Jogurt z muesli domowej roboty

•  DLA MLEKOFOBÓW

Racuchy z jabłkami (do mąki i jaj dodajemy jogurt, kefir lub maślankę, wkrajamy jabłko i smażymy na teflonowej patelni)

Naleśniki z syropem klonowym

Pomidorowy twarożek (z dodatkiem świeżego pomidora, utartej świeżej papryki i keczupu)

Domowa pizza z mozzarellą lub innym rodzajem sera

Szaszłyki z minikulek mozzarelli i pomidorków koktajlowych

Makaron z sosem pomidorowym i tartym parmezanem

Pierogi z jagodami i dużą porcją polewy z jogurtu

•  DLA AMATORÓW SŁODYCZY

Biała galaretka z mleka zmieszanego z bakaliami, wiórkami kokosowymi i rozpuszczoną w niewielkiej ilości wody żelatyną

Owocowy przekładaniec - w przejrzystej szklance poukładane warstwami owoce i jogurt naturalny

Mleczne lody o możliwie najniższej zawartości tłuszczu i cukru;

Grecki jogurt polany płynnym miodem

Sernik na zimno z naturalnego twarożku homogenizowanego, zmieszanego z galaretką owocową rozprowadzoną małą ilością gorącej wody

•  DLA WYTRAWNYCH SMAKOSZY

Kefir do popicia kaszy gryczanej

Chłodnik z kefiru i jogurtu naturalnego (z ogórkiem, jajkiem na twardo, rzodkiewkami, koperkiem i szczypiorkiem)

Tzatziki - jogurt grecki ze startym świeżym ogórkiem i utartym czosnkiem

Domowe bliny z dodatkiem twarożku ze szczypiorkiem

Razowa grzanka z pastą z twarożku, jogurtu i sardynek

Leniwe pierogi na słono, z odrobiną pieprzu, posypane kruszoną bryndzą

Więcej o: