1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ziarno pełne zdrowia

Podstawą zdrowej diety są produkty zbożowe z pełnego przemiału. Niech malec pozna smak brązowego ryżu, gryczanych placków, pełnoziarnistego makaronu.
MAKARON ORKISZOWY Z WARZYWAMI

•  miseczka ugotowanego makaronu orkiszowego (najlepiej w formie "wstążek" lub "świderków")

•  marchewka

•  pół małej cukinii

•  łyżeczka oliwy z oliwek

Warzywa dokładnie umyj, marchewkę obierz. Obieraczką do warzyw skrój z marchewki i cukinii miseczkę kolorowych wstążek. Gotuj je na parze, aż zmiękną. Warzywa wymieszaj z ciepłym makaronem i oliwą. Podawaj na obiad ze strużynkami mięsa ugotowanego na parze lub na kolację, serwując dziecku do popicia trochę mleka modyfikowanego (lub z piersi).

BRĄZOWY RYŻ Z MUSEM OWOCOWYM

•  pół miseczki ugotowanego ryżu brązowego

•  słodkie jabłko

•  szczypta cynamonu

Jabłko obierz ze skórki, oczyść z pestek i zetrzyj na tarce (lub pokrój na kawałki i ugotuj z dodatkiem odrobiny wody). Na ciepły ryż wyłóż mus jabłkowy, oprósz cynamonem i podawaj. Pamiętaj, że ryż brązowy trzeba gotować dłużej niż zwykły.

Ryż możesz podawać również ze zmiksowanymi jagodami i malinami. Jeżeli dziecko jest alergikiem, nie dodawaj cynamonu.

Do popicia zaserwuj mleko modyfikowane lub podaj dziecku pierś.

CHRUPKI Z DIPEM BANANOWYM

•  pełnoziarnisty wafel zbożowy (ryżowy, kukurydziany lub z mieszanki zbóż)

•  kilka łyżek gęstego jogurtu naturalnego

•  pół dojrzałego banana

Banana rozgnieć widelcem i wymieszaj z jogurtem. Chrupki podziel na mniejsze kawałki łatwe do uchwycenia rączką. Podawaj na śniadanie lub kolację (pokaż dziecku, jak zamaczać chrupka w kremie bananowym).

PLACUSZKI GRYCZANE

•  40 dag mąki gryczanej

•  10 dag mąki pszennej woda

•  ew. szczypta soli (dla dorosłych)

•  dwie łyżki oliwy do smażenia

Wymieszaj oba rodzaje mąki, dolej pół litra wody, zamieszaj. Wyrabiaj ręką, stopniowo dolewając jeszcze szklankę wody. Odstaw na 8 godzin. Po tym czasie dodaj do masy oliwę i tyle wody, by powstało ciasto nieco gęstsze od zwykłego ciasta naleśnikowego. Rozgrzej patelnię (ceramiczną, tytanową, teflonową...) i smaż naleśniczki (powinny być nieco grubsze od tradycyjnych).

Te placki możesz podać dziecku uczulonemu na mleko i jajka. Serwuj je z musem lub sosem owocowym, a także z nadzieniem warzywnym, mięsnym albo rybnym (np. z łososia ugotowanego na parze). Dziecku powyżej 11. miesiąca możesz je podawać z białym serem. Smażąc naleśniki dla dorosłych, dodaj do ciasta odrobinę soli (porcja dla rodziny).

ZIARNKO DO ZIARNKA

•  Podawajcie dziecku różne rodzaje kasz. Poszperajcie w babcinych przepisach - trochę zapomniane dziś płatki owsiane i kasza jaglana mają wielką wartość odżywczą.

•  Spróbujcie upiec w domu chleb lub bułeczki z mąki pełnoziarnistej.