1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

6 zdrowych zasad karmienia dzieci

Zasady dotyczące żywienia dzieci wciąż się zmieniają. To, co było kiedyś oczywiste, dziś jest kwestionowane. Aby pomóc wam uniknąć zamieszania, przypominamy zasady, których warto się trzymać.
Przyprawiaj, nie sól

•  Dlaczego potraw dla niemowląt nie należy solić?

Nadmiar soli (a także cukru) w diecie bywa przyczyną wielu problemów zdrowotnych, np. nadciśnienia. Wbrew pozorom, upodobanie do soli i cukru zależy od przyzwyczajenia. Jedząc od początku potrawy niedosalane i niedosładzane, dziecko nabywa właściwych nawyków na całe życie. Dla urozmaicenia smaku dania dziecka można doprawiać ziołami.

Grilluj w folii

•  Czy dzieciom można podawać grillowane mięso?

Dzieciom można od czasu do czasu podawać potrawy grillowane, ale tylko zamknięte w folii aluminiowej. Trzeba natomiast unikać dań opiekanych w dymie, ponieważ zawierają szkodliwe substancje pochodzące ze spalania tłuszczu.

Dania gotowe kupuj z głową

•  Jak wybierać danie w słoiczku?

Żywność specjalnie przeznaczona dla dzieci podlega ścisłej kontroli zarówno jeśli chodzi o produkty, jak i proces produkcji. Jest więc wartościowa i bezpieczna. Na każdym opakowaniu jest napisane, dla jakiego wieku dany produkt jest przeznaczony. Przy wyborze dania warto więc kierować się upodobaniami dziecka, zapewniając mu urozmaiconą dietę zgodnie z zalecanym w naszym kraju schematem żywienia niemowląt. Najlepszy będzie słoiczek, którego zawartość zostanie podana na jeden posiłek. Jeśli słoiczek jest duży, warto odłożyć czystą łyżeczką potrzebną porcję, a pozostałą zawartość przechować w lodówce, nie dłużej jednak niż przez jedną dobę.

Ograniczaj słodycze

•  Jakie przyjąć w domu zasady co do jedzenia słodyczy?

Najlepiej na stałe ograniczać ilość słodyczy, stosując jasne reguły - podawać je np. tylko raz w tygodniu. Warto pamiętać, że nie wszystkie słodycze jednakowo szkodzą zębom. Najgorsze to lizaki i landrynki, które długo są w buzi, oraz wszelkie cukierki, które się ciągną i przyklejają do zębów. Te należy w ogóle wykluczyć. Warto też ograniczać ilość wypijanych soków owocowych, które zawierają jednocześnie cukier i kwas, co jest połączeniem fatalnym dla zębów. Lepiej zastępować typowe słodycze owocami lub deserami takimi jak galaretka, kisiel i jogurt z owocami. Atrakcją będą lody, sorbety, mus owocowy. Od święta można upiec w domu placek z owocami czy owsiane ciasteczka. Albo dać dziecku kawałek czekolady (najlepiej gorzkiej).

Podawaj wapń nie tylko w mleku

•  Co podawać dwuletniemu dziecku, by zapewnić mu odpowiednią ilość wapnia?

Dzienne zapotrzebowanie dwulatka na wapń wynosi około 500 mg, to jest równowartość około połowy litra mleka. Czyste mleko można zastąpić maślanką, kefirem, kwaśnym lub acidofilnym mlekiem, serwatką - niektóre dzieci nawet wolą ich kwaśny smak. Na drugie śniadanie warto podać nieduży (150 g) kubeczek jogurtu, który zawiera tyle wapnia, co cała szklanka mleka. Na obiad można przygotować danie zawierające gotowaną lub pieczoną rybę (np. łosoś, makrela). Kolację warto skomponować z kanapek z gruboziarnistego pieczywa z plasterkiem żółtego sera, jajkiem, serkiem topionym lub sardynką w oleju (jeśli ryba nie znalazła się w menu obiadowym dziecka). Uwaga, najmniej tego pierwiastka jest - wbrew pozorom - w twarogu ("ucieka" z niego wraz z serwatką), więc nawet jeśli dziecko zje naleśniki z serem, to powinno je popić mlekiem, jogurtem lub kakao.

Rozszerzaj dietę ostrożnie

•  Czy trzylatek nadal musi ściśle przestrzegać diety eliminacyjnej?

Stosowanie diety eliminacyjnej przez długi czas, zwłaszcza jeśli wycofujemy wiele produktów, może prowadzić do niedoborów pokarmowych. Warto trzymać się zasady, że nie podajemy dziecku jedynie tych produktów, na które wyraźnie wystąpiła u niego reakcja alergiczna, i trzymamy się tego tylko przez pewien czas. Większość alergii pokarmowych ustępuje bowiem do 3.-5. roku życia. Zazwyczaj pierwszą próbę wprowadzenia alergenu, na które dziecko było uczulone w niemowlęctwie, np. białka mleka krowiego, podejmuje się po ukończeniu 1. roku życia i po stosowaniu diety eliminacyjnej przez co najmniej 6 miesięcy. Jest to tzw. próba prowokacji, którą przeprowadza się pod kontrolą lekarza i zgodnie z jego zaleceniami.

Więcej o: