1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Wodne dzieci

Coraz chętniej zabieramy niemowlęta na basen, bo wiemy już, że kontakt z wodą rozwija dziecko ruchowo i jest ogromną frajdą. Boimy się natomiast zanurzyć niemowlę w morzu, jeziorze czy rzece. Niepotrzebnie.
Kąpiel w morzu, jeziorze lub rzece daje dziecku doznania, jakich nie znajdzie ono na basenie. To jedyny w swoim rodzaju kontakt z naturą. Ale tylko jedna z zalet. Dzięki poddawaniu ciała naturalnemu falowaniu niemowlę ćwiczy zmysł równowagi i koordynację ruchową, a także uczy się respektu przed wodą, którego maluchy - przyzwyczajone do kąpieli w basenie - często nie czują. A przecież woda to żywioł i bez względu na to, jak dobrze się pływa, należy zachować w niej czujność.

PIERWSZĄ KĄPIEL

Jeśli niemowlę jest zdrowe i jest mu ciepło, a woda czysta, nie ma przeciwwskazań do kąpieli w naturalnym akwenie. Problemy skórne też nie powinny stanowić przeszkody. Wręcz przeciwnie. Dzieci z atopią muszą zrezygnować z zajęć na basenie, ale mogą kąpać się w morzu. Słona woda w połączeniu ze słońcem ma dobroczynny wpływ na zmiany skórne. Zanurzenie w jeziorze czy rzece również nie powinno zaszkodzić. Obserwuj dziecko i patrz, jak reaguje.

CZYSTA JAK ŁZA

Jeden warunek kąpieli na pewno powinien być spełniony - woda, w której ma się zanurzyć niemowlę, musi być czysta. Jak to sprawdzić? W basenie czy ciepłym morzu, gdzie tafla jest błękitna i przejrzysta, czystość można ocenić gołym okiem. A co z rzekami i jeziorami? To, że nie widać dna albo że toń jest szara lub zielona, wcale nie musi oznaczać, że jest brudna. Paradoksalnie, często woda w basenach jest bardziej zanieczyszczona niż morze czy jezioro. W okresie wakacyjnym Główny Inspektorat Sanitarny prowadzi na stronie www.gis.gov.pl serwis kąpieliskowy.

Są w nim uwzględnione plaże morskie i śródlądowe w całej Polsce. GIS bada wodę w kąpieliskach co tydzień i na bieżąco aktualizuje mapę, na której można znaleźć sporo innych użytecznych informacji na temat infrastruktury polskich kąpielisk (w tym dostępności pomostów, wypożyczalni sprzętu, barów, toalet). Pamiętajcie, żeby na plażach publicznych, z których korzysta dużo ludzi, zakładać dziecku pieluszkę.

ZIMNA WODA HARTUJE

Jeśli jest bardzo gorąco, a woda w morzu lub jeziorze wydaje się znacznie chłodniejsza niż powietrze, można najpierw wykąpać dziecko w dmuchanym baseniku z wodą o temperaturze pośredniej. Nie obawiaj się jednak wody chłodniejszej niż ta, do której maluch przywykł w wannie czy na basenie. Chwila kąpieli, zwłaszcza podczas upału, dobrze dziecku zrobi, bo ono też potrzebuje ochłody.

Poza tym reagowanie na zmieniającą się temperaturę otoczenia to gimnastyka dla żył i tętnic. Naprzemienny kontakt z cieplejszym powietrzem i chłodniejszą wodą pomaga też wyrównać napięcie mięśniowe.

Dziecku będzie cieplej, jeśli włożysz mu kombinezon z neoprenu. W sklepach można znaleźć pianki dla niemowląt, zarówno o kroju kostiumów kąpielowych, jak i bardziej zabudowane z rękawkami i nogawkami. Pamiętaj, żeby zaraz po kąpieli przebrać dziecko i dokładnie je osuszyć.

UWAGA NA SŁOŃCE

Najlepsza pora na kąpiele jest między godziną 14 a 16. Nie zapomnij o ochronie przeciwsłonecznej (krem wodoodporny, ubranka z filtrem UPF, czapka z daszkiem). Zwróć uwagę, czy krem pod wpływem wody i upału nie spływa dziecku do oczu - może je podrażnić. Nad miejscem, gdzie tapla się maluch, możesz rozstawić parasol. Dzięki niemu promienie nie będą padały bezpośrednio na dziecko.

NIC NA SIŁĘ

Na początek zaplanuj kąpiel na dwie minuty. Gdy maluch dobrze zareaguje, stopniowo wydłużaj ją do 15 minut. Bądź delikatny, spokojny i czujny na reakcję dziecka. Z kąpielą w naturalnym akwenie bywa podobnie jak z innymi atrakcjami. To, co rodzicom wydaje się wspaniałe, dla dziecka może okazać się nie do zniesienia. Dlatego obserwuj wysyłane przez nie sygnały. Zaproponuj kąpiel w jeziorze czy morzu, pokaż, jakie to uczucie, ale jeśli dostrzeżesz niechęć lub opór, wycofaj się. Może będzie lepiej następnego dnia, za kilka miesięcy, a może dopiero za rok. Nic na siłę. Na pewno, jeśli sami chętnie pływamy i lubimy wodę, jest duża szansa, że tak też będzie z naszym potomstwem. Jeśli zaś nie czujemy się swobodnie w wodzie, nasz niepokój może się udzielić maluchowi.

OSWAJANIE Z WODĄ KROK PO KROKU NA BRZEGU

1. NA BRZEGU

Siedząc z dzieckiem na brzegu, możecie bawić się dmuchaną piłką. Połóż piłkę na wodzie na wysokości nóżek dziecka i zachęcaj do samodzielnego kopania jej. Konewką lub wiaderkiem możesz polewać stopy dziecka, potem brzuch i ramiona, a także główkę, zaczynając od tyłu głowy, kończąc na kilku kroplach na twarzy. Maluch może próbować złapać wodę rączkami.

2. PIERWSZY KONTAKT

Przytul dziecko przodem do siebie. Wejdźcie do wody i zatrzymajcie się, gdy woda sięgnie twoich bioder. Delikatnie kołysząc malucha, zrób kilka przysiadów i w ten sposób zanurz dziecko razem z pupą. Po chwili odsuń dziecko od siebie (trzymając je za klatkę piersiową i pod pachami), tak by jego twarz była na wysokości twojej twarzy. Kołysz malca w prawo i w lewo, stopniowo zanurzając jego stopy, kolana, biodra. W tej samej pozycji podnoś malca do góry i w dół. Możesz też usiąść z dzieckiem na brzegu, tak żeby woda sięgała twoich bioder. Malucha połóż (lub posadź) sobie na brzuchu. Pozwól mu poczuć wodę na stopach i samodzielnie kopać nóżkami.

3. W WODZIE

Wchodzimy z maluchem do wody, trzymając go tyłem do siebie (opiera się plecami o naszą klatkę piersiową, nasza jedna ręka jest przełożona na skos przez klatkę dziecka, a druga podtrzymuje jego pupę). Zatrzymujemy się na takiej głębokości, że malec ma zamoczone same stopy. Fale delikatnie ochlapują jego stopy, a on, widząc otoczenie, nie powinien bać się wody. Po chwili wchodzimy głębiej, tak że maluch zanurza biodra. Wyciągamy rękę spod pupy (druga wciąż na skos przełożona przez jego klatkę piersiową) i tą samą dłonią lekko podbijamy stópki spod wody do góry.

4. PŁYWANIE NA BRZUCHU

Trzymając malucha na brzuchu w wodzie (chwyt za klatkę piersiową i pod pachami), połóż przed nim piłkę. Dziecko będzie z radością wyciągać do niej ręce. Połóż malucha na materacu lub desce na brzuchu, tak by bioderka były zanurzone w wodzie. Stań za dzieckiem i trzymając je za nóżki, wykonuj naprzemienne ćwiczenia ruchu nóg (jak do kraula). W tym ćwiczeniu - dla bezpieczeństwa, by malec nie sturlał się z materaca - przyda się druga osoba podtrzymująca materac. Ćwiczenie to można też wykonać z malcem leżącym na plecach.

Połóż malucha na materacu lub desce na brzuchu w taki sposób, by mógł wkładać rączki do wody, leżąc buzią w jej kierunku.

Mały głód

Zabawa w wodzie to wydatek energii. Na plażę warto więc wziąć ze sobą lekkie przekąski, które nie zepsują się ani nie stracą smaku pod wpływem temperatury.

Sprawdzą się gotowe dania dla niemowląt, dla starszego dziecka można zabrać owoce - umyte i, jeśli trzeba, obrane, pokrojone i spakowane do pudełeczka. Możemy też zaproponować dziecku pieczywo, wafle ryżowe lub orkiszowe, ciasteczka dla niemowląt oraz mleko - jeśli nie z piersi, to z butelki, zmieszane już na plaży ze spakowanej osobno wody i mleka w proszku. Funkcję przekąski spełni także gęsty sok przecierowy dla niemowląt.

Pamiętaj, żeby z kąpielą odczekać przynajmniej pół godziny po posiłku. Często proponuj malcowi wodę źródlaną do picia - w upalne dni łatwo o odwodnienie.

DLA BEZPIECZEŃSTWA

Zawsze miej przy sobie numer ratunkowy WOPR: 601 100 100. Najlepiej wpisz go do komórki.

Zawsze asekuruj dziecko - nawet zabezpieczone kołem ratunkowym lub rękawkami nie może znajdować się dalej niż na odległość wyciągniętej ręki.

Staraj się nie dopuścić, żeby maluch napił się słonej wody. Połknięta w większej ilości może spowodować wymioty.

Chodzącemu maluchowi zakładaj gumowe buty do wody. Dzięki nim uniknie skaleczenia stóp.

Magdalena Dąbrowska instruktorka pływania niemowląt

Podczas kąpieli w morzu maluch doświadcza dobroczynnego wpływu wody i czuje własne ciało. Na początek najlepszym wsparciem będą ręce rodzica. Gdy mały pływak oswoi się z otoczeniem, możemy sięgnąć po dodatkowy sprzęt. Używajmy go jednak do zabawy, a nie jako zabezpieczenia. Może to być mały ponton, materac, deska waveboard, rura. Zawsze asekurujmy dziecko. Odradzam zakładanie w pierwszym roku życia rękawków: ograniczają ruchy rączek, rysują skórę. Koła z siedziskiem nadają się dla niemowląt od 8. m.ż.

TO SIĘ MOŻE PRZYDAĆ

Kamizelka do nauki pływania

Splash About, aktywnysmyk.pl, cena 155 zł

Neoprenowa pianka

Splash About, activebabyshop.pl, cena 157 zł

Kostium i pieluszka do pływania

Splash About, activebabyshop.pl, cena 130 zł

Okulary pływackie

Splash About, cena 41,50 zł

Swimtrainer - koło do nauki pływania

sklep.swimtrainer.pl, cena 74,50 zł

Buty do wody

Decathlon, cena 29,99 zł

Okulary przeciwsłoneczne

ALEX, sklep. smartoys.pl, cena 39 zł

Pływające krzesełko

Fashy, e-sportshop.pl, cena 99 zł

Opaska bezpieczeństwa

Infoband, cena 9,99 zł

Czapka do kąpieli z filtrem

Visor Buff, malavi.pl, cena 99 zł

Deska do pływania

Mothercare, cena 30 zł

Wodna strzykawka

Baby Land, cena 16 zł

Makaron - pianka do pływania

Decathlon, cena 14,90 zł

Więcej o: