1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Drzemka w ciągu dnia - jak uczynić z niej rytuał?

Ma dobroczynne działanie dla organizmu. Zwłaszcza małego, który w tym czasie rośnie i bardzo aktywnie się rozwija.
Dla dziecka ważny jest nie tylko sen nocny. Równie istotne są krótkie drzemki, w które zapada w ciągu dnia.

W zależności od wieku niemowlęcia zdarzają się wielokrotnie, a potem kilkakrotnie w ciągu dnia. Kiedy ciało malucha jest uśpione, mózg wchodzi w fazę wielkiej aktywności. Podczas snu głębokiego (fazy REM charakteryzującej się szybkimi ruchami gałek ocznych) porządkuje informacje, rozwija się, umacnia połączenia nerwowe. W fazie snu płytkiego wydziela się w organizmie hormon wzros-tu, regenerują się tkanki, zabliźniają rany, wzmacnia się system odpornościowy.

Nie ukrywajmy, że pora drzemki malucha jest również cenną chwilą dla mamy - momentem odpoczynku, wytchnienia od krzątaniny przy dziecku (a często także czasem, w którym kobieta może się zająć innymi domowymi sprawami).

Oba argumenty przemawiają za tym, aby zapewnić dziecku jak najlepsze warunki codziennej porcji snu: dziennego i nocnego. Co to znaczy i jak to zrobić?

MIĘDZY JAWĄ A SNEM

Dzięki technice USG wiemy, że dziecko w łonie matki bardzo dużo śpi. Nawet w czasie porodu znajduje się w czymś w rodzaju półsnu, z którego często wyrywają je dopiero najmocniejsze skurcze.

W pierwszych dniach życia noworodek także często znajduje się pomiędzy stanem snu a czuwania. Potem jedne noworodki śpią niemal bez przerwy, inne zaś tylko kilkanaście godzin w ciągu doby. Niektórzy badacze uważają, że skłonność do krótszej czy dłuższej drzemki w ciągu dnia u dzieci jest zaprogramowana genetycznie, a wpływ rodziców na pory i długość snu u tak małego dziecka jest bardzo niewielki.

Około trzeciego miesiąca życia stan czuwania stopniowo wyodrębnia się ze snu. Wówczas maluch śpi nawet trzy, cztery razy w ciągu dnia. Drzemki te trwają od kilkudziesięciu minut do ponad trzech godzin. Część dzieci zasypia po każdym karmieniu. Są jednak i takie, które śpią przed południem, po obiedzie ucinają sobie krótką, godzinną drzemkę, a następnie mają wyraźnie dłuższy okres aktywności po południu.

WIEK A SEN

Półroczne niemowlę ucina już sobie tylko dwie drzemki w ciągu dnia. Pory spania przestają u niego ściśle zależeć od pór jedzenia (pełny żołądek nie powoduje automatycznie senności; niemowlę budzi się nie dlatego, że jest głodne, lecz dlatego, że po prostu się wyspało). Roczne dziecko na ogół śpi w dzień raz lub dwa razy: przed południem około godziny, a po południu - od jednej do trzech godzin.

Między pierwszym a drugim rokiem życia większość dzieci rezygnuje z porannej drzemki. Wówczas najlepszym momentem na sen w ciągu dnia jest wczesne popołudnie. Drzemka dziecka kilkunastomiesięcznego trwa z reguły około dwóch godzin. Warto jednak pamiętać, że nie powinna zaczynać się później niż o trzeciej czy czwartej po południu, aby wieczorem maluch nie miał kłopotów z zaśnięciem. Między przebudzeniem się a porą snu wieczornego powinny upłynąć co najmniej trzy, cztery godziny.

KWESTIA RYTMU

Na sprawę "genetycznej skłonności do spania", a także na dojrzewanie malucha i naturalne, stopniowe wyrastanie z częstych i długich drzemek nie mamy wpływu. To, na co na pewno mamy, to ułatwienie maluchowi wyciszania się, ustalenie stałego rytmu dnia i wprowadzania konkretnych zwyczajów, mających mu sygnalizować, że pora na sen i odpoczynek. Jak to wygląda w praktyce? Po pierwsze, starajcie się układać go do snu mniej więcej o tych samych porach. Po drugie, ważne, by niemowlę zasypiało w ciągu dnia tam, gdzie w nocy (to z kolei ułatwi mu wieczorne zasypianie), czyli najczęściej w swoim łóżeczku. Po trzecie, najlepiej, by miejsce do spania znajdowało się w zacisznym i spokojnym zakątku domu, co ułatwi maluchowi wyciszenie. Nie zawsze jednak wprowadzenie takich zwyczajów skutkuje lub działa nie tak szybko, jakbyśmy chcieli. Pora wówczas zastanowić się, jakie zmiany wprowadzić w planie dnia, aby ułatwić wzajemne funkcjonowanie.

Jeżeli kilkumiesięczne niemowlę wybrało sobie na porę czuwania mało dogodną dla ciebie porę dnia, np. przedpołudnie, zamiast się frustrować, spróbujcie ją stopniowo przesunąć.

Z PEŁNYM BRZUCHEM

Przez pierwsze miesiące życia maluch zasypia właściwie przy każdym karmieniu. I decyduje o tym nie tylko kojące ciepło i bliskość mamy, ale również uczucie sytości, które wpływa na uczucie senności. Zatem gdy malec przebudzi się z porannej drzemki, warto go nakarmić. To prawdopodobnie uśpi go na nowo, a wtedy kolejny posiłek wypadnie trochę później. Po paru dniach dziecko przyzwyczai się do dłuższego porannego snu i dłuższego czuwania po południu. Starszemu niemowlęciu pełny żołądek nie wystarcza już w zupełności do odbycia dłuższej drzemki (bo i wypełnić go dużo trudniej). Półroczne dziecko budzi się po prostu wtedy, gdy się wyśpi. Pory spania przestają u niego ściśle zależeć od pór jedzenia. Warto jednak pomyśleć o bardziej sycących daniach przed snem, aby uczucie sytości trwało dłużej. Z takiego zadania dobrze wywiązują się kaszki lub kleiki. Ich dodatkową zaletą jest to, że bardzo szybko i łatwo je przygotować. A dla głodnego i sennego malucha, a także dla jego mamy lub taty, każda minuta przy przyrządzaniu posiłku jest na wagę złota.

LEKCJA ZASYPIANIA

Noworodek jest w stanie spać wszędzie. Kiedy jednak skończy dwa, trzy miesiące, do-chodzące z zewnątrz bodźce (hałas, ostre światło) mogą przeszkadzać mu zasnąć. Jest to moment, kiedy można spróbować skłonić dziecko, żeby zasypiało samo. Dla wielu rodziców to jednak trudne zadanie, zwłaszcza dla mam, które przyzwyczaiły się usypiać malucha przy piersi.

Warto spróbować układać niemowlę do snu, kiedy jeszcze nie śpi, nie usypiać go na rękach ani przy piersi. W zamian można wprowadzić inny rytuał: ułożyć niemowlę w łóżeczku, zasłonić zasłony, posiedzieć chwilę, zanucić kołysankę, pogłaskać po plecach lub rączce. Starszemu niemowlakowi można podsunąć smoczek lub przytulankę. Jeśli maluch popłakuje, zamiast od razu brać go na ręce, lepiej zajrzeć do łóżeczka i uspokoić, mówiąc do niego łagodnym głosem. Młodsze niemowlęta na ogół szybciej godzą się z nowym rytuałem i już drugiego czy trzeciego dnia zasypiają bez większych protestów.

Ta pierwsza lekcja, choć wydaje się trudna, jest więc ważna. Bo jest szansa, że dzięki niej maluch w przyszłości będzie miał mniejsze kłopoty z zasypianiem, a kiedy zbudzi się w nocy (co zdarza się dzieciom dość często), będzie w stanie z powrotem zapaść w sen, nie stawiając na nogi całego domu.

JAK CZĘSTO I JAK DŁUGO MALUCH POWINIEN SPAĆ W DZIEŃ

•  3 miesiące, 3-4 drzemki, od 20 minut do 3-4 godzin

•  6 miesięcy, 2 drzemki, każda od 1 do 3 godzin

1 rok, 1-2 drzemki, 1-3 godziny po południu i ewentualnie 1 godzina rano
2-3 lata, 1 drzemka,1-3 godziny po południu
•  4-5 lat, 0-1 drzemka, 1-2 godziny po południu, jeśli dziecko wydaje się zmęczone

Więcej o:
Komentarze (4)
Drzemka w ciągu dnia - jak uczynić z niej rytuał?
Zaloguj się
  • magdalenamilosz

    Oceniono 2 razy 0

    ja polecam panią Agnieszkę z mikolulu kraina snu - cudowna, ciepla osoba, ktora doskonale rozumie klopoty maluszkow ze snem. korzystalam z jej uslug i od tej pory drzemki mojej corci sa jak marzenie :)

  • dariaaaa123

    Oceniono 1 raz -1

    Dzień dobry,
    Jestem certyfikowaną konsultantką ds. snu dziecka i pomagam rozwiązać problemy ze snem maluchów. Jeśli martwi Was niespokojny sen noworodka, macie dosyć długiego wieczornego usypiania, nieprzespanych nocy i walki o zasypianie na każdą drzemkę lub chcielibyście zakończyć nocne karmienia, ale obawiacie się płaczu i protestów ze strony maluszka, mogę Wam pomóc w rozwiązaniu tych problemów. A może spodziewacie się dziecka i chcielibyście się dowiedzieć jak zapewnić maluszkowi zdrowy sen od samego początku, aby uniknąć powstania problemów ze snem w przyszłości?
    Więcej informacji i szczegóły jak wygląda współpraca: panikolysanka.pl
    Zapraszam do polubienia mojego profilu na FB, gdzie znajdują się ciekawostki i dużo informacji praktycznych dotyczących snu najmłodszych!
    facebook.com/panikolysanka/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX