1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Rozwój dziecka: próbuję się obrócić!

Czteromiesięczne niemowlę odkrywa możliwość wprawiania własnego ciała w ruch. Coraz częściej udaje mu się obrócić.
Sposób na manicure

Obcinanie dziecku paznokci wielu rodziców napawa lękiem. Bo jak tu uchwycić miniaturowe paluszki i manipulować ostrymi nożyczkami przy maleńkich paznokciach? Jak je skrócić, aby nie były za długie (wtedy dziecko może się drapać), ale także nie za krótkie (można je wtedy zranić)? Najlepiej zabrać się do dziecięcego manicure'u po wieczornej kąpieli (paznokcie są wtedy miękkie), gdy dziecko już głęboko zaśnie. Najskuteczniejszym narzędziem są nożyczki z zaokrąglonym czubkiem. Paznokcie obcinamy dziecku "na prosto", aby nie wrastały w skórę.

To ważne!

Niemowlęcia w tym wieku ani na chwilę nie możemy zostawić samego - na przewijaku, tapczanie ani kanapie. Odkąd dziecko zaczyna przewracać się na boki, może sturlać się i spaść. Asekurujmy malca także wtedy, gdy jesteśmy tuż obok niego - malec może zmienić pozycję zaskakująco szybko.

Badania, zabiegi

Na przełomie 3. i 4. miesiąca - dokładniej 6 tygodni od poprzednich szczepień czeka was wizyta u pediatry i kolejna porcja szczepionki przeciwko błonicy, tężcowi, krztuścowi, Hib i polio. Jeśli niemowlę dostaje także szczepionki przeciwko pneumokokom i rotawirusom (zalecane, ale nieobowiązkowe), teraz także pora na kolejną dawkę.

To normalne...

•  Nie chce leżeć w wózku. Świat zaczyna nęcić go kolorami, dźwiękami - całą gamą ciekawych bodźców. Maluch rozgląda się wokół, a z płaskiego materaca łóżeczka lub wózka widoki są nieciekawe. Za wcześnie jednak na pozycję siedzącą! Możemy jedynie zaproponować niemowlęciu leżaczek z lekko podniesionym oparciem (pozycja półleżąca). Warto też kłaść dziecko na brzuchu. Potrafi już całkiem wysoko unieść głowę i podziwiać otoczenie, podpierając się na łokciach.

•  Wciąż chce na ręce. Właściwie tak było już wcześniej, tylko przyczyną była wówczas potrzeba bliskości. Teraz chodzi o możliwość rozglądania się dookoła. Malcowi spodoba się leżenie bokiem na przedramieniu rodzica, buzią w stronę świata.

•  Nagle rośnie mu apetyt. To może nastąpić w różnych momentach i wiąże się ze skokowym tempem rozwoju. Przychodzi czas, gdy dziecko wprost nie chce się odessać od maminej piersi. To nie znaczy, że się nie najada ani że mama ma zbyt mało pokarmu. Niemowlę, częściej ssąc, daje sygnał, by piersi mamy wytworzyły więcej pokarmu, bo potrzeby konsumenta się zmieniają.

•  Bierze wszystko do buzi. Ssie rozmaite przedmioty, smakuje je, bada wargami i językiem. To jego sposób poznawania świata, ale także badania swojego ciała, wrażliwego wnętrza buzi, paluszków.

•  Wydaje odgłosy jak motor. Wprawia wargi w drgania, ślini się przy tym i puszcza ustami bąble. Fantastycznie ćwiczy przy tym aparat mowy.

•  Ślini się. To raczej nie jest związane z ząbkowaniem. Po prostu produkcja śliny rusza, a malec nie umie poradzić sobie z jej nadmiarem w buzi.

Co już umie?

•  Śmiać się, piszczeć, mlaskać, wydawać przenikliwe dźwięki.

•  Unieść głowę: na chwilę, gdy leży na brzuszku.

•  Zaczyna się uśmiechać, marszczyć brwi.

•  Obserwować gesty dorosłych.

•  Trzymać w rączce lekką grzechotkę i (nieco chaotycznie) nią potrząsać.

•  Utrzymywać główkę, gdy trzyma się go w pozycji pionowej.

•  Obracać się na boki.

•  Reagować odwróceniem głowy na głos rodziców, gdy stoją poza polem jego widzenia.

•  Kłaść rączki na piersi mamy podczas karmienia.

Pora na zabawę

•  Turlanki - dziecko uczy się przekręcać. Wspomagaj je, turlając delikatnie z boku na bok.

•  Łapanki - pokaż małemu zabawkę, tak aby była na wyciągnięcie ręki. Zachęcisz go w ten sposób do chwycenia zabawki.

•  Pojedynek na miny - wystawianie języka, wytrzeszczanie oczu, nadymanie policzków - wyrazista mimika sprawia, że dziecko chętniej nam się przypatruje, ćwicząc zmysł obserwacji.

PYTANIE NA CZASIE

•  Czy można już wprowadzać nowe pokarmy?

Na rozszerzanie diety jeszcze nie pora. Pierwsze próby z łagodną papką warzywną, owocową lub kaszką zaczynamy, gdy dziecko ma 5-6 miesięcy.

Wyjątkowo, gdy dziecko karmione mlekiem modyfikowanym cierpi na uporczywe zaparcia, lekarz decyduje się na wcześniejsze wprowadzenie przetartych owoców. Taką decyzję może jednak podjąć tylko pediatra. Zbyt wczesne rozszerzanie diety nie jest wskazane.

Więcej o: