1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Niemowlę- trzeci miesiąc

Rączki noworodka wydają się tak nieporadne - trudno sobie wyobrazić, że już wkrótce staną się posłuszne woli dziecka. Zanim to nastąpi, malec przez kilkanaście miesięcy będzie pilnie ćwiczył.
Dziecko przychodzi na świat z odruchem chwytnym - mała łapka zaciska się kurczowo wokół palca mamy czy taty. Robi to tak silnie, że teoretycznie, podając noworodkowi dwa palce (po jednym do każdej rączki), można go unieść do góry (ale nie próbujemy tego robić!). Odruch chwytny zanika po kilku tygodniach, co pozwala dziecku opanowywać krok po kroku sztukę chwytania. A sprawa nie jest taka prosta, wymaga bowiem sprawności oka, ręki i umysłu.

NAMIERZANIE CELU

Na początku tej nauki nie przesadzajmy z ilością bodźców. Do rozwijającej zabawy wystarczą duże, jaskrawe, ruszające się przedmioty (balony, mobile) - zawieszone w odległości 50-70 cm od łóżeczka. Dziecko może się im przyglądać, gimnastykując tym samym mięśnie soczewek i gałek ocznych. Można też ćwiczyć jego wzrok przez powolne przesuwanie kolorowej zabawki, za którą dwumiesięczny maluch próbuje wodzić oczami (chociaż włożoną w rączkę grzechotkę natychmiast wypuszcza). Dopiero gdy wykształci się zdolność ostrego widzenia i umiejętność śledzenia przedmiotów w ruchu, dziecko będzie gotowe do pierwszych prób sięgania i chwytania tego, co widzi.

RĘCE DO GÓRY

Trzymiesięczne niemowlę nieustannie bawi się swoimi rączkami. Przypatruje się im, splata dłonie, opuszcza je i podnosi. Z upodobaniem wkłada palce do buzi i ogląda je po wyjęciu. Jest tą zabawą bardzo pochłonięte.

Już nie poprzestaje na przypatrywaniu się zabawkom. Zaczyna ich dotykać, skubać ubranie. Teraz przydadzą mu się dwie, trzy lekkie, łatwe do uchwycenia grzechotki i książeczka z materiału, którą można przyczepić do łóżeczka.

CHWYTANIE NA ZAWOŁANIE

W czwartym miesiącu ręce zaczynają pracować pod kontrolą wzroku - gdy dziecko dostrzega interesujący przed- miot, stara się nie tracić go z oczu i próbuje trafić weń ręką. By zachęcić je do chwytania, włóżmy mu w dłoń lekką grzechotkę. Do wyciągania rąk skłonią go zawieszone nad łóżeczkiem kolorowe zabawki, które po potrąceniu wydają dźwięk.

W piątym miesiącu maluch już wodzi oczami i zaczyna sięgać po przedmioty, posługując się tzw. małpim chwytem (mocno zaciska całą dłoń na zabawce). Kiedy grzechotka wypadnie mu z rączki i leży obok, potrafi drugi raz po nią sięgnąć. Nie chce oddać trzymanej w łapce zabawki, ale kiedy podamy mu następną, tę pierwszą wypuszcza. Zawieszone nad łóżeczkiem zabawki, które niemowlę do tej pory tylko nieporadnie potrącało, czas zastąpić zestawem bezpiecznych grzechotek do chwytania i szarpania.

W szóstym miesiącu dziecko zaczyna podnosić leżące w zasięgu rąk zabawki. Podawane mu przedmioty chwyta, ogląda i natychmiast wkłada do buzi. Potrafi utrzymać jednocześnie dwie zabawki, po jednej w każdej rączce. Przed malcem leżącym na brzuszku warto układać rzeczy o różnej fakturze. Miękkie piłki z materiału, chropowate gryzaczki i gumowe zwierzątka wzbogacą świat doznań dziecka.

ZABAWY DWURĘCZNE

Siedmiomiesięczne dziecko próbuje dotknąć wszystkiego, co ma w zasięgu rąk. Potrafi już przekładać zabawki z ręki do ręki. Poznaje je wszystkimi zmysłami - dotyka, liże, nasłuchuje dźwięków, jakie wydają przy potrząsaniu i postukiwaniu o inne przedmioty. Jego zabawki powinny być lekkie, poręczne i solidne, ponieważ malca fascynuje wyrzucanie wszystkiego z łóżeczka.

Miesiąc później niemowlę zaczyna ćwiczyć chwyt nożycowy (umie chwycić podłużny przedmiot między kciuk a pozostałe palce). Maluch potrafi wziąć po jednym klocku do każdej ręki i uderzać nimi o siebie. Można mu więc dać do zabawy dwie nieduże pokrywki. Warto też bawić się z nim w zabawy paluszkowe (np. "Idzie kominiarz po drabinie") i podsunąć mu kolorowe kubeczki wkładane jeden w drugi.

KUSZĄCE DROBIAZGI

Około dziewiątego miesiąca dziecko opanowuje chwyt "pęsetowy". A że w tym czasie raczkuje po całym domu, precyzyjnym ruchem kciuka i palca wskazującego jak pęsetą unosi z podłogi paproszki i pakuje je do buzi. Uwaga, bo może w mgnieniu oka połknąć zapomnianą tabletkę!

Teraz przydadzą się kolorowe tablice z rozmaitymi tarczami, suwakami i przyciskami - dziecko będzie się ćwiczyło w naciskaniu, wykręcaniu, przeciąganiu, przesuwaniu. Atrakcyjny może być także konik na kółkach, którego można do siebie przyciągnąć za tasiemkę, pajac po- ciągany za sznurek i... stara klawiatura od komputera. Z takim sprzętem nie zostawiajmy malca samego - klawisze dadzą się wydłubać, a kabel okręcić wokół ciała.

PALCE W RUCH

Maluch jest coraz bardziej przedsiębiorczy, a ręce stają się jego podstawowym narzędziem w poznawaniu świata. W dziesiątym miesiącu dziecko potrafi już używać wszystkich palców, z czego z zapałem korzysta, wtykając je namiętnie w różne otwory, co nie zawsze jest bezpieczne (najwyższy czas na zaślepki w gniazdkach). Maluch owładnięty jest pasją otwierania i zamykania szuflad (pora pomyśleć o ogranicznikach). Jego ulubiona zabawka to często stary telefon z tarczą, którą można kręcić.

W jedenastym miesiącu niemowlę bardziej niż zabawki interesuje przemieszczanie się. Jeśli jednak zaciekawi go jakiś przedmiot, nie pakuje go już sobie od razu do buzi, ale starannie bada - potrząsa nim, obraca na wszystkie strony, obmacuje jego powierzchnię, sprawdza, czy da się gdzieś wcisnąć palec.

ĆWICZENIA Z PRECYZJI

Roczny malec uwielbia darcie i gniecenie papieru, co wspaniale rozwija zmysł dotyku, zwłaszcza jeśli dostarczymy mu materiałów o zróżnicowanej fakturze, jak: folia srebrna, papier pakowy, celofan.

Precyzję ruchów świetnie ćwiczy kartkowanie tekturowych książeczek i nakładanie kolorowych krążków na patyk. Zaczyna posługiwać się przedmiotami zgodnie z ich przeznaczeniem - próbuje się czesać grzebieniem, mazać kredkami po kartce, rzucać i toczyć piłkę. I doskonale rozumie, do czego służą ręce.

Więcej o: