1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

Ma造 cz這wiek i mo瞠, ale czy musi? O m康rym pomaganiu w rozwijaniu

Kasia ma basen i lekcje angielskiego raz w tygodniu, Emilia w ka盥 sobot z grup innych dzieci 獞iczy capoir, Tomek chodzi na rytmik i zaj璚ia plastyczne, na kt鏎ych maluje na prawdziwych sztalugach, a Franka rodzice w豉郾ie zapisali do przedszkola (prywatnego, z angielskim i francuskim, treningiem pami璚i i ceramik lub nauk j瞛yka migowego do wyboru). Kasia ma 3,5 roku, Emilia 4, Tomek 2,5, a Franek urodzi si za 3 miesi帷e (ale o przedszkolu rodzice Franka pomy郵eli ju teraz, bo do tego, do kt鏎ego b璠zie ucz瘰zcza trzeba zapisa dziecko przynajmniej dwa lata wcze郾iej, potem mo積a zapomnie o wolnym miejscu).
Wsp馧czesne maluchy maj dni wype軟ione zaj璚iami niczym zapracowani mened瞠rowie. Nic dziwnego - ich rodzice wiedz, 瞠 czasy s trudne, a wymagania coraz wi瘯sze - bez znajomo軼i dw鏂h j瞛yk闚 obcych nie ma co marzy o dobrej pracy w przysz這軼i, a i zaj璚ia umuzykalniaj帷e tylko wyjd szkrabowi na zdrowie. Dbanie o prawid這wy rozw鎩 dziecka to oczywi軼ie rzecz godna na郵adowania, a wr璚z obowi您ek troskliwego rodzica. Trzeba jednak uwa瘸, by ta troska nie zamieni豉 si w trening na geniusza



Bobomigi, Musical Babies a mo瞠 ceramika?

Chyba nigdy wcze郾iej rodzice ma造ch dzieci nie mieli tylu mo磧iwo軼i organizowania im czasu w przestrzeni publicznej, co wspó販ze郾ie. Z malcem oczywi軼ie zawsze mo積a by這 wyj嗆 do piaskownicy czy na spacer do parku. Dzi coraz cz窷ciej nowocze郾i rodzice zabieraj maluchy w kolorowych chustach te do modnej knajpki albo do kina na specjalny seans, podczas którego dziecko mo積a przewin望, nakarmi i postawi w noside趾u obok fotela, by smacznie sobie spa這. A to dopiero pocz徠ek d逝giej listy dzieci璚ych aktywno軼i. Trudno powiedzie, 瞠 興obek odchodzi do lamusa, niemniej zdecydowanie przestaje by jedyn form kontaktu male鎥iego dziecka ze 鈍iatem bez rodziców. Dzi liczy si aktywno嗆. Aktywno嗆 i pomys na sp璠zanie czasu - dziecka z innymi dzie熤i lub z innymi dzie熤i i mam lub tat w jednym miejscu. Internetowe fora dla rodziców pe軟e s w徠ków na ten temat. Zaj璚ia i warsztaty dla najm這dszych - pod t nazw coraz rzadziej kryje si 獞iczenie gam przez pierwszoklasistów, raczej: tenis dla trzylatków, bobomigi (czyli mówienie r帷zkami) dla niemowl徠, Plastyczne Ogrody Wyobra幡i (rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej, logiczno-matematycznej i ruchowej podczas wielokierunkowych zaj耩) albo bardzo popularne ostatnio Musical Babies (zaj璚ia muzyczno-ruchowe w j瞛yku angielskim dla dzieci od 6 miesi璚y do trzech lat). Najwi瘯szy wybór maj oczywi軼ie mali mieszka鎍y du篡ch miast, a raczej ich rodzice, bo to oni staj przed dylematem, na co zapisa malca, by zyska jak najwi璚ej. I tak, je郵i zaj璚ia ruchowe, to z muzyk i 酥iewaniem, by dziecko 獞iczy這 jednocze郾ie wiele zmysów, je郵i przedszkole - to z du膨 liczb zaj耩 dodatkowych, a nie tylko czasem na zabaw (wielu rodziców uwa瘸, 瞠 zabawa to strata czasu, bo w豉郾ie w wieku kilku lat dziecko najlepiej przyswaja wiedz i np. uczy si j瞛yków). Czasem wybór konkretnych zaj耩 to efekt podpowiedzi znajomych, ciekawostka wyszperana w sieci albo miesi璚zniku dla rodziców. Rzadziej - systematycznie realizowana strategia wychowywania przysz貫go Mozarta czy Picassa, czasem rozpoczynana jeszcze przed przyj軼iem dziecka na 鈍iat, aczkolwiek i to si zdarza.



Kiedy zaj璚ia mog okaza si nie najlepsze dla dziecka?

Przede wszystkim wtedy, gdy nie s dopasowane do mo磧iwo軼i i potrzeb malca oraz gdy swoje ambicje realizuj tak naprawd nie dzieci, ale ich rodzice. Te same fora, na kt鏎ych mamy polecaj sobie najlepsze miejsca i rodzaje zaj耩 pe軟e s wpis闚, w kt鏎ych zaniepokojone forumowiczki pytaj, jak szybko inne dzieci za豉pa造 warsztatowe zabawy i polecenia prowadz帷ych. Niekiedy czas, kt鏎y nale篡 po鈍i璚i na obserwacj w豉snego dziecka i aktywny udzia w zabawie zamienia si w nerwowe podgl康anie, jak radz sobie inne maluchy i por闚nywanie z nimi w豉snego dziecka. To bardzo cz瘰to frustruje rodzic闚 i zasiewa w nich ziarno niepokoju, czy aby na pewno dziecko dobrze si rozwija, jest r闚nie bystre i zwinne, co jego r闚ie郾icy. Tymczasem, mimo i kalendarz prawid這wego rozwoju dzieci oczywi軼ie istnieje, to przecie ka盥e dziecko jest inne. Jednym maluchom wdro瞠nie si w rytm warsztat闚 po prostu zajmie wi璚ej czasu, innym mo瞠 si wcale nie spodoba. Jedne b璠 mia造 takie talenty, s豉bo軼i i ambicje, a drugie zupe軟ie inne. Nie m闚i帷 ju o tym, 瞠 niekt鏎e dzieci na pewnym etapie swojego 篡cia mog wcale nie chcie w takich zaj璚iach uczestniczy. W豉郾ie dlatego tak wa積e jest obserwowanie reakcji dziecka i w豉軼iwe odczytywanie jego potrzeb. Je郵i widzisz, 瞠 Twoja trzylatka niech皻nie zak豉da buty w drodze na balet, porozmawiaj z ni (nie zaczynaj帷 jednak od t逝maczenia, dlaczego te zaj璚ia s tak wa積e, ile kosztuj, jak trudno by這 si na nie zapisa i 瞠 inne dziewczynki na pewno to doceniaj) i zapytaj, co o nich my郵i. Mo瞠 dziecko wcale nie lubi 酥iewa angielskich piosenek (albo czuje si onie鄉ielone tym, 瞠 kto 酥iewa dla niego), a zaj璚ia wychwalane przez rodzic闚 innych maluch闚 zwyczajnie go nudz. Mo瞠 ma ju tych zaj耩 za du穎, a wystarczy豚y basen z mam i m這dszym bratem raz w tygodniu. W takiej sytuacji warto wsp鏊nie poszuka czego innego, czego, co da dziecku autentyczn rado嗆, bo tylko wtedy czas po鈍i璚ony na warsztaty b璠zie naprawd cenny.



Co dla malca, co dla mamy

Psychologowie nie s zgodni co do tego, czy np. uczenie niemowl徠 angielskiego naprawd przynosi wymierne rezultaty. By豉 ju mowa o tym, kiedy nale篡 si zastanowi, czy udzia dziecka w zaj璚iach na pewno ma sens, kiedy warto co zmieni lub ograniczy. Nie oznacza to jednak, 瞠 dziecku nie nale篡 niczego proponowa, wr璚z przeciwnie. Podczas ciekawych, dobrze przygotowanych zaj耩 z mi陰 prowadz帷 dziecko zyskuje bardzo wiele. Przede wszystkim - ma kontakt z innymi dzie熤i. To daje mu nie tylko rado嗆, ale te mo磧iwo嗆 uczenia si poprzez obserwacj innych. Dziecko otwiera si na obcych i uczy podstawowych zasad funkcjonowania w spo貫cze雟twie, np. wyra瘸nia swojego zdania lub negocjowania z innymi, a to du穎 wi璚ej ni umiej皻no嗆 nazywania zwierz徠ek po angielsku, gdy ledwo wyros這 si z pieluchy. Staje si odwa積iejsze, bardziej towarzyskie i pewne siebie - taki kapita na pewno zaprocentuje w przysz這軼i. Po drugie: podczas zaj耩 wi瘯szo嗆 dzieci naprawd 鈍ietnie si bawi, a wiele z nich zyskuje inspiracj do podobnych zabaw z rodzicami w domu (mama jednej z dziewczynek pisze na forum internetowym dla rodzic闚, 瞠 jej c鏎eczka tak uwielbia piosenk-powitanie maluch闚, 瞠 w domu razem z mam wita w ten spos鏏 wszystkie lalki i misie). 如iewanie piosenek, 獞iczenia ruchowe, rysowanie i malowanie, bieganie po torze przeszk鏚, walenie w b瑿enek i robienie je瘸 z jab貫k i kolorowych zapa貫k mo瞠 by prawdziw frajd, zw豉szcza gdy w zabawie towarzyszy mama lub tata. A mama i tata tak瞠 ogromnie wiele zyskuj. Przede wszystkim, chwile dla dziecka, kt鏎e w pe軟i, w 100% mo積a sp璠zi tylko z nim, bez ogl康ania si na obowi您ki i zup kipi帷 w garnku. Po drugie, mo磧iwo嗆 obserwowania malucha w nowym dla niego otoczeniu i sytuacji, a tak瞠 wymieniania uwag i do鈍iadcze z innymi rodzicami. Po trzecie: ruch - podczas niekt鏎ych zaj耩 mo積a si naprawd zm璚zy, a to fajniejsze ni aerobik! Id帷 na zaj璚ia z dzieckiem mama i tata powinni jednak nastawi si na to, 瞠 raczej nie usi康 sobie grzecznie na 豉wce pod drabinkami i zajm si plotkowanie, ale tak瞠 b璠 uczestniczy w zabawie, cho forma tego uczestnictwa mo瞠 by r騜na: w zale積o軼i od rodzaju zaj耩 na sali znajd si prywatni "pokazywacze", "pomocnicy" lub "okie透nywacze" maluch闚. Trzeba zaakceptowa t rol i przede wszystkim nie wyr璚za dziecka we wszystkim, da mu czas. Je郵i wszystkie dzieci ju klej swoje kwiatki, a Tw鎩 malec wci捫 analizuje, jak otworzy opakowanie z klejem - pozw鏊 mu samemu do tego doj嗆. Zwr鵵 te uwag, jak zachowuje si osoba prowadz帷a zaj璚ia, je郵i rytm zaj耩 jest odpowiedni, dzieci wykonuj polecenia ze 鄉iechem i zapa貫m, a program nie jest zbyt sztywny, lecz umiej皻nie modyfikowany pod wp造wem obserwacji tego, co si maluchom najbardziej podoba, to dobry wyb鏎.



Zdrowy umiar

Zaj璚ia i warsztaty dla maluch闚 mog by dla nich wspania陰 form nauki i odkrywania 鈍iata poprzez zabaw. Ale nie nale篡 zapomina, 瞠 nawet najfajniejsze zaj璚ia i najmilsza pani prowadz帷a nie zast徙i dziecku czasu sp璠zonego z rodzicami - to oni s pierwszymi i najwa積iejszymi nauczycielami. Dlatego nie wpadaj w panik, je郵i zamiast na angielski p鎩dziesz z dzieckiem na zwyk造 spacer z podgl康aniem kaczek p造waj帷ych po jeziorze albo zostaniecie w domu i pobawicie si w teatrzyk (pacynkami zrobionymi ze skarpetek) lub sklep (przesypywanie kaszy i m彗i do plastikowych kubeczk闚 mo瞠 trwa caaaa造 dzie i wci庵n望 du穎 skuteczniej ni najdro窺za interaktywna zabawka). Gdy jedne zaj璚ia si ko鎍z i pozostaje pustka, warto wype軟i j (a mo瞠 nawet zast徙i?) np. czytaniem. To najlepsza inwestycja w przysz這嗆 dziecka, w dodatku taka, kt鏎a nic nie kosztuje, poza kilkudziesi璚ioma minutami dziennie (same ksi捫eczki mo積a po篡cza z biblioteki lub wymienia si nimi z innymi rodzicami). I pogodzi si z tym, 瞠 nie ka盥e dziecko b璠zie w przysz這軼i drugim Mozartem. Dzieci nie da si hodowa wed逝g z g鏎y wyznaczonego planu, mo積a za to stara si odkrywa ich prawdziwe talenty i pomaga w ich piel璕nowaniu. Najwi瘯szym wyrazem troski o dziecko jest dbanie o jego potrzeby. Wa積e, by nie pomyli tych rzeczywistych z wykreowanymi przez samych siebie.



Kilka przydatnych adres闚 (w Warszawie):

www.smy.waw.pl www.musicalbabies.pl www.klubkoko.pl www.bambamstudio.pl

www.edukado.pl www.kreatywka.pl www.slonecznik.com