1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Rok w ruchu

Tekst Beata CIEPŁOWSKA-KOWALCZYK Konsultacja PaweŁ ZAWITKOWSKI, mgr rehabilitacji ruchowej
14.03.2007 , aktualizacja: 23.04.2007 12:22
A A A Drukuj
Leżąc na plecach, sześciomiesięczne dziecko próbuje podnieść głowę, by bliżej przyjrzeć się własnym stopom. Najwyraźniej wydają mu się apetyczne, bo stara się je włożyć do buzi. Chwyta też wszystko, co ma w zasięgu ręki. Jak najczęściej układaj dziecko na materacu rozłożonym na podłodze i pozwól mu turlać się po nim do woli. To teraz najlepsze ćwiczenie dla malucha. Ale na wszelki wypadek odkurz dokładnie dywan. Gdyby mały wiercipięta sturlał się na podłogę, mógłby zainteresować się zapomnianym guzikiem, koralikiem czy spinaczem i włożyć go do buzi.

Jeśli w domu jest ciepło, pozwól dziecku od czasu do czasu pofikać trochę na golasa. Bez ubrania i pieluszki będzie miało pełną swobodę ruchów.

Trzeci kwartał czyli - Cała naprzód

Siedmiomiesięczny maluch siedzi zwykle bez podparcia, ale sam często nie umie jeszcze usiąść. Potrafi chwycić paluszkami mały klocek i zabawiać się przekładaniem go z ręki do ręki.

Leżąc na brzuchu, próbuje się przesuwać w kierunku zabawki, ale nie bardzo mu to jeszcze wychodzi. Częściej niż do przodu porusza się do tyłu lub kręci wokół własnej osi. Kiedy leży na materacyku, kładź przed nim kolorowe zabawki, ale tak, żeby musiał się postarać, by dosięgnąć ich rączką. To go skłoni do wysiłku.

Ośmiomiesięczne niemowlę potrafi już na ogół przesunąć się w kierunku zabawki, choć techniki bywają tu rozmaite: od pełzania, przesuwania na pupie, aż do raczkowania. Siedzi pewnie bez podparcia, co więcej - w tej pozycji obraca się wokół własnej osi, wyciągając nie tylko rękę, ale całe ciało w kierunku czegoś interesującego (a gdy traci równowagę, podpiera się ręką). Wiele dzieci w tym wieku potrafi już usiąść. Podtrzymywane pod paszkami pewnie

stoją na nogach, ale na to jest jeszcze za wcześnie. Jak najczęściej pozwalaj dziecku bawić się na podłodze (na dywanie lub materacu z gąbki), bo leżąc całymi dniami w łóżeczku, nie będzie miało zbyt wielu okazji do nauki przemieszczania się. Ubieraj je w luźne, niekrępujące ruchów ciuszki. Pełzający maluch opiera się na kolanach, łokciach i brzuszku, nie powinien więc mieć w tych miejscach żadnych guzików, zatrzasków ani grubych szwów.

Dziewięciomiesięczne niemowlę zazwyczaj sprawnie przemieszcza się po całym domu, a postawione i trzymane za rączki stoi przez chwilę. Większość umie sama usiąść, ale są i takie, które tego nie potrafią, za to podciągają się do stawania, gdy tylko uchwycą się szczebli łóżeczka czy podanych palców. Bardzo często nie potrafią jednak usiąść z powrotem i trzeba im w tym pomagać. Teraz nie musisz z dzieckiem niczego ćwiczyć - zapewnij mu tylko bezpieczeństwo. Ustaw dno łóżeczka na najniższym poziomie, osłoń ostre kanty mebli plastikowymi nakładkami i zabezpiecz gniazdka elektryczne zaślepkami. Pamiętaj, że dla niemowlaka niebezpieczne są nie tylko nożyczki czy igły, ale także guziki, monety i inne drobiazgi, które można połknąć lub włożyć sobie do nosa albo do ucha.

Czwarty kwartał czyli - Na własnych nogach

Dziesięciomiesięczny maluch całkiem pewnie czuje się już w pozycji stojącej, choć woli się na wszelki wypadek czegoś trzymać (np. maminych nóg). Doskonali sposoby przemieszczania się.

Najczęściej raczkuje, ale niekiedy próbuje już chodzić, przytrzymując się mebli. Potrafi tak obejść cały pokój. Bez trudu umie usiąść z pozycji stojącej. Nie kupuj chodzika, wprawdzie maluchowi jeżdżenie w nim bardzo by się spodobało, ale na jego nóżki nie wpłynęłoby to najlepiej.

Sprawdź, czy wszystkie meble są stabilne. Kulawy taboret czy chybotliwa szafka mogą być dla początkującego chodziarza bardzo niebezpieczne.

On wciąż potrzebuje w swych wędrówkach solidnej podpory. Stojące półki przytwierdź do ściany. Zabezpiecz drzwi w mieszkaniu tak, żeby nie mogły się zamknąć, przytrzaskując dziecku palce. Jeśli masz w domu schody, odgrodź je specjalnym płotkiem. Na ostre kanty mebli nałóż plastikowe nakładki.

W wieku jedenastu miesięcy dziecko stojąc, coraz częściej "zapomina się" i puszcza podpórkę. Czasem potrafi nawet ukucnąć bez trzymanki i z powrotem wstać. Maluchy, które opanowały raczkowanie, robią to niezwykle sprawnie. Te, które dotąd pełzały lub suwały się na pupie, niekiedy rezygnują z raczkowania i próbują chodzić. Najchętniej, trzymając się maminej ręki. Pierwsze urodziny większość dzieci spędza jednak zwykle na czworakach. Jeśli maluch nie pali się do samodzielnego chodzenia, nie poganiaj go. Widocznie jego mięśnie nie są jeszcze do tego gotowe. Większość maluchów stawia pierwsze samodzielne kroki dopiero w 14. miesiącu, a nieraz jeszcze później.

Jeżeli malec rwie się do chodzenia, pozwól mu na to, ale niech jak najczęściej chodzi na bosaka. Buty zakładaj dziecku, gdy wychodzicie na spacer i w gości. Powinny być przede wszystkim wygodne. Muszą mieć odpowiedni rozmiar (dobrze dopasowane do stopy, nie za luźne i nie za długie), szeroki nosek (żeby można było swobodnie ruszać palcami) i zapięcie lub wiązanie, które zapewni stopie dobrą stabilizację. Podeszwa powinna być elastyczna i nie ślizgająca się, a całe buty miękkie i lekkie. Szerokiej drogi!

Zobacz także

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl

Karolina Stępniewska

  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl

Joanna Biszewska-Miętka

  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com

Marcin Sztetter

  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com

Agata Podrażka

  • community menadżerka
  • agata.podrazka@agora.pl

Agnieszka Gil

  • administatorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl