1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

S這wo za s這wo

Nie mo瞠cie si doczeka, kiedy wreszcie wasz maluch powie "mama" czy "tata" i nawi捫ecie z nim prawdziw ni porozumienia? Przeczytajcie, jak mo瞠cie wspiera rozw鎩 mowy dziecka.
Dziecko od pocz徠ku jest zaciekawione ludzkim g這sem. Od pierwszych dni 篡cia wydaje te d德i瘯i. Najpierw przede wszystkim p豉cze, ale szybko jego repertuar staje si bogatszy. Ju w drugim miesi帷u niemowl zaczyna grucha, 陰cz帷 sp馧g這ski w gard這we ci庵i: ghh, grr, w trzecim potrafi piszcze z rado軼i, a od czwartego g這郾o si 鄉ieje. Gdy ma p馧 roku, zwykle gaworzy, 陰cz帷 sp馧g這ski i samog這ski w 酥iewne ma-ma-ma, ba-ba-ba, da-da-da, i wyra幡ie bawi si g這sem. W si鏚mym, 鏀mym miesi帷u maluch zaczyna rozumie proste, najcz窷ciej powtarzane przez najbli窺zych wyrazy, takie jak swoje imi czy nazwy przedmiot闚. W dziewi徠ym, dziesi徠ym miesi帷u mo瞠cie us造sze tak wyczekiwane "mama" lub "tata". Ale na razie to dla dziecka tylko przyjemnie brzmi帷e d德i瘯i. W pe軟i zrozumie ich znaczenie dopiero oko這 roku. W jedenastym, dwunastym miesi帷u niekiedy pojawiaj si pierwsze wypowiadane ze zrozumieniem s這wa. Najcz窷ciej jest to "nie", "daj" i wyrazy d德i瘯ona郵adowcze.

Rozmowa

czyli grunt to porozumienie

Jak wspiera rozw鎩 mowy? Przede wszystkim pokazuj帷 dziecku, jak przyjemnie jest rozmawia. Dlatego:

•  Mówcie do niemowl璚ia. Opowiadajcie mu o tym, co robicie, wyja郾iajcie zwi您ki przyczynowo-skutkowe: "Teraz nalewamy wody do wanienki, zaraz b璠ziesz si k徙a". To pomaga rozwin望 zdolno嗆 rozumienia, bez której maluch nie nauczy si mówi.

•  Reagujcie na wydawane przez dziecko d德i瘯i. Powtarzajcie je za nim. Dzi瘯i temu niemowl przekona si, 瞠 jego "mówienie" wywo逝je reakcj, jest dla was wa積e. To je zmotywuje do dalszych prób. Gdy malec zaczyna gaworzy, nadawajcie wydawanym przez niego d德i瘯om znaczenie. Ta-ta? Tak, to jest twój tata!

•  Starajcie si na wi您a z maluchem kontakt. Zadawajcie mu pytania i czekajcie na reakcj. Pocz徠kowo b璠zie to tylko u鄉iech albo gaworzenie, ale ka盥 odpowied przywitajcie zainteresowaniem, mówi帷 np.: "Naprawd?" lub "To ciekawe!". Dzieci, do których nie tylko si mówi, ale tak瞠 rozmawia si z nimi, szybciej opanowuj sztuk mówienia.

•  Nazywajcie przedmioty i codzienne czynno軼i. Niech to b璠 proste komunikaty: "To jest pi趾a", "Idziemy na spacer", "Telefon dzwoni". Mówcie wyra幡ie i u篡wajcie poprawnych form. Warto unika zdrobnie i seplenienia. W ten sposób dziecko szybciej opanuje prawid這w wymow.

Zabawa

czyli gimnastyka warg i j瞛yka

Warto pami皻a, 瞠 dziecko uczy si te w zabawie. Dlatego:

•  如iewajcie piosenki i ko造sanki. Melodyjne brzmienie nie tylko stymuluje rozwój s逝chu i dzia豉 na malca koj帷o, ale tak瞠 wspomaga rozwój mowy. Cho pocz徠kowo dziecko nie rozumie sów, ws逝chuje si w nie z zaciekawieniem. Zauwa瘸 zmieniaj帷 si intonacj i wysoko嗆 d德i瘯ów, specyficzn melodi j瞛yka. To w przysz這軼i u豉twi mu nauk mówienia.

•  Bawcie si w zabawy paluszkowe. Przygl康anie si swoim paluszkom i s逝chanie rytmicznych wierszyków ("Idzie kominiarz", "Idzie rak", "Sroczka kaszk wa篡豉" itp.) wspomaga rozwój mowy. Delikatny dotyk i przeplatanie paluszków stymuluje zmys wzroku i dotyku, a krótkie, 豉twe do zapami皻ania rymowanki wzbogacaj s這wnictwo malucha, nawet je郵i nie s w pe軟i rozumiane.

•  Róbcie ró積e miny. Maluch najpierw b璠zie si przygl康a wam jak urzeczony, a potem zacznie was na郵adowa. Wysuwa j瞛yk, oblizywa doln warg, robi ryjek, próbowa dotkn望 j瞛ykiem nosa, wydyma wargi. I bardzo dobrze, bo taka zabawa to znakomita gimnastyka warg i j瞛yka.

•  Na郵adujcie ró積e d德i瘯i. I zach璚ajcie do tego dziecko. Mo瞠cie galopowa po domu z maluchem na r瘯ach, 酥iewaj帷 "Wio, koniku!". A mi璠zy zwrotkami na郵adowa g這sem stukot kopyt, kl御ka i parska. Albo... przesi捷 si w wyobra幡i do samochodu i na郵adowa odg這sy silnika, wydymaj帷 wargi w g這郾ym "brrumm, brrumm" (im d逝瞠j wargi b璠 drga, tym lepiej). To 鈍ietna zabawa i 獞iczenie usprawniaj帷e aparat mowy. Ogl康ajcie ksi捫eczki. Nazywajcie obrazki, zadawajcie maluchowi pytania ("Gdzie jest kotek?"), czytajcie mu proste wierszyki i opowiadania.

Jedzenie to te 獞iczenie

•  Ssanie to dla ma造ch warg intensywny trening aparatu mowy. Niemowl 獞iczy go ju w momencie wysuwania j瞛yka w poszukiwaniu brodawki. Ss帷, trenuje te wargi i 簑chw. Je瞠li karmicie dziecko butelk, zaó盧ie na ni smoczek o szerokiej podstawie. Zadbajcie, by mleko nie p造n窸o z niego samo, tylko trzeba by這 je wyssa.

•  Jedzenie 造瞠czk usprawnia j瞛yk i wargi. Dlatego rozszerzaj帷 diet malucha, nie podawajcie mu zupek ani kaszek w butelce ze smoczkiem. Najlepsza do nauki jedzenia jest 造瞠czka. Ucz帷 si zbiera pokarm z 造磬i, dziecko 獞iczy narz康y mowy.

•  Gryzienie i prze簑wanie ma wp造w na rozwój prawid這wego zgryzu, co jest niezb璠ne do poprawnego wypowiadania wielu d德i瘯ów. Gdy dziecko nabierze wprawy w jedzeniu, nie miksujcie da na papk.

•  Samodzielne jedzenie r帷zkami wspomaga rozwój mowy. To dlatego, 瞠 w koordynacji mózgowej r瘯a znajduje si blisko o鈔odków mowy. Pozwólcie maluchowi bra do r帷zki i wk豉da do buzi nierozdrobnione jedzenie. Powinno by mi瘯kie i 豉two rozpuszcza si w buzi (mog to by gotowane warzywa, dojrza貫 mi瘯kie owoce, lekkie chrupkie pieczywo).

Wi璚ej o: