1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Pierwsze kroki

28.02.2014 12:42
Po kilku miesiącach leżenia w miejscu niemowlę odkrywa, że może się przemieścić. A że pomysłowość dzieciaków nie zna granic, może to przybierać najróżniejsze formy.
Moja córka to zawodnik wagi ciężkiej (97. centyl) o temperamencie mola książkowego. Świat odkrywa w skupieniu, metodycznie, wykazując przy tym dużą wrażliwość i ostrożność. Nad szybkość ceni sobie dokładność, co znalazło odzwierciedlenie w jej rozwoju ruchowym w pierwszym roku życia. Spokojnie, bez pośpiechu zdobywała nowe umiejętności, zasługując na najwyższe noty nie tyle za czas, ile za styl. Ćwiczyła systematycznie, uważając, by nie nabić sobie guza - prawdziwa dama. W wieku ośmiu miesięcy samodzielnie usiadła i zaraz potem zaczęła raczkować. W wieku trzynastu miesięcy, gdy zmęczy się chodzeniem, nadal ląduje na czworakach i tak dociera do celu.

Mistrzowie w wolnym stylu

Obserwując ją i jej rówieśników, przekonałam się, że ile dzieci, tyle stylów przemieszczania się. W zasadzie każdy maluch w naszym otoczeniu przebywał inną drogę "od poziomu do pionu".

Jaś, dzięki odwadze i niebywałej wręcz wytrwałości, zasuwał na czworakach niczym pomieszanie torpedy z czołgiem i nic, nawet śliska podłoga i twarda noga od stołu na czole, nie było w stanie go zatrzymać.

Michał preferował styl "na komandosa" - czołgał się, podciągając się rękami za długie włosie dywanu i nie podnosząc pupy z podłogi (pewnie, żeby nie wystawiać się na postrzał). Gdy napotykał jakikolwiek pionowy obiekt, wspinał się po nim, próbując stanąć na nogach. W efekcie stawał, zanim zaczął siadać. Czworakowanie pominął, uznając najwyraźniej, że twardzielowi to nie przystoi.

Maja, filigranowa niczym Calineczka, zadziwiła wszystkich, gdy w wieku sześciu miesięcy ruszyła do przodu na czworakach i z tej pozycji zaczęła od razu siadać bez podparcia (najpierw na własnej pięcie, potem na podłodze).

Mikołaj od zawsze lubił pozycję horyzontalną. Nie spieszyło mu się do pełzania i raczkowania, przeczuwał, że jeszcze zdąży się w życiu nabiegać. Gdzieś około 11. miesiąca doszedł w końcu do wniosku, że może warto sprawdzić, co jest poza skrajem jego maty - rozbujał się, wystartował i... stwierdził, że ruch to niezła zabawa.

Basia początkowo uznała, że jeżdżenie na pupie jest bezpieczniejsze od chodzenia na czworakach, a na śliskiej nawierzchni równie szybkie - do raczkowania przekonała się, dopiero jak zaczęła wstawać.

Nela obmyśliła, że jeśli będzie się konsekwentnie turlać w określonym kierunku, to w końcu dotrze do celu. Dopracowała tę umiejętność do perfekcji, zanim zechciała spróbować innych form poruszania się.

Otwarte okno... rozwojowe

Te różnice pomiędzy dziećmi są całkowicie normalne. Dlatego o rozwoju niemowlęcia mówi się nie w kategoriach ściśle określonych terminów, lecz w kategoriach okien rozwojowych, czyli przedziałów czasowych, w których większość dzieci opanowuje pewne umiejętności. Przedziały te są szerokie. Na przykład - choć dzieci zwykle zaczynają raczkować między 7. a 9. miesiącem życia - normą jest również raczkowanie w 6., 9., a nawet w 12. miesiącu. Niektóre dzieci nie raczkują - wybierają alternatywną formę przemieszczania się lub przechodzą od razu do pozycji pionowej.

Rolą rodzica jest stworzyć dziecku warunki do tego, by mogło się swobodnie rozwijać - we własnym rytmie i stylu. Ważne jest, aby w ten rozwój zbytnio nie ingerować, nie starać się niczego przyspieszać. I... nie przeszkadzać maluchowi. Dziecko najlepiej uczy się samo, jeśli tylko damy mu szansę bezpiecznego eksperymentowania z własnym ciałem.

Gdy dziecko nie raczkuje

Zanim zaczniemy się martwić tym, że dziecko nie czworakuje, upewnijmy się, że:

Spędza dużo czasu, bawiąc się na podłodze. W leżaczku, łóżeczku czy na rękach u opiekuna dziecko nie ma możliwości trenowania tych umiejętności, które będą mu potrzebne, by ruszyć na podbój pokoju.

•  Ćwiczy na stabilnym, nieśliskim podłożu - macie, karimacie, wykładzinie czy dywanie - które nie ucieka spod rąk i nóg; które nie zwija się, nie zapada pod ciężarem ciała; na którym może się poczuć pewnie.

•  Spędza czas w wygodnym, niekrępującym ruchów ubraniu - najlepiej sprawdzają się bawełniane, lekko elastyczne spodenki i legginsy, odpadają dżinsy i wszelkie "twarde" ciuchy, które przy każdym ruchu cisną i uwierają. Gołe stopy mniej się ślizgają po podłodze, można więc podarować sobie skarpetki. Na półkę trzeba odłożyć ubrania typu śpiochy, w które raczkujący maluch zwyczajnie się zaplątuje.

•  Ma motywację do tego, by się przemieszczać- świetne są "zachęcające" do ruchu zabawki, np. uciekający spod rączek balon, napełniony lub nie grochem, piłka, pudełko.

•  Często bawi się z rodzicami w turlanie, przewracanie z boku na bok. Taka zabawa - swoiste zapasy - to dla dziecka doskonała inspiracja do samodzielnych prób zmiany pozycji.

•  Ma okazję do zabaw na pływalni lub w pełnej wody wannie. To świetny trening m.in. reakcji równoważnych.

Konsultacja: Paweł Zawistowski, fizjoterapeuta

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Skomentuj:
Pierwsze kroki
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX