1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zalety mleka mamy

Wciąż odkrywamy w pokarmie kobiecym nowe cenne substancje. Poznajemy też zalety jego znanych od dawna składników.
Karmienie piersią często wymaga wielu wyrzeczeń i nie ma co udawać, że jest dla wszystkich kobiet łatwe i przyjemne. Bywa, że w pierwszych dniach laktacji zmęczona porodem mama nie otrzymuje właściwej, profesjonalnej pomocy. Warto jednak walczyć o możliwość karmienia piersią, ponieważ pokarm kobiecy jest doskonale dopasowany do potrzeb dziecka. Na czym to polega? Otóż mleko mamy:

Jest źródłem białka, tłuszczu, węglowodanów i cennych pierwiastków śladowych

Mleko kobiece zawiera wszystkie niezbędne przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka składniki odżywcze. Potem nadal stanowi podstawowe źródło białka. W mleku kobiecym są też tłuszcze, np. łatwo wchłaniane tłuszcze MCT. Warto jeść dużo ryb morskich i zażywać suplementy z kwasami DHA - dzięki temu w pokarmie będzie więcej kwasów tłuszczowych, które wspierają rozwój układu nerwowego.

Żelazo obecne w mleku kobiecym jest lepiej przyswajalne niż to z mleka krowiego. Podobnie wapń, fosfor, cynk i miedź.

Zmienia się w zależności od potrzeb dziecka

Pokarm wydzielany w pierwszych dniach po porodzie zawiera składniki zwiększające odporność dziecka. Korzystnie działają one także na jego przewód pokarmowy.

Pokarm mam wcześniaków ma skład dopasowany do potrzeb niedojrzałego noworodka. Jest tam więcej białka, tłuszczów, czynników wzrostu i substancji przeciwinfekcyjnych. Mleko produkowane później jest za to bardziej kaloryczne. Skład pokarmu zmienia się też, gdy mama stopniowo odstawia dziecko od piersi - gdy karmienia stają się rzadsze, przeciwciał chroniących przed zakażeniami jest więcej.

Zwiększa odporność malucha

W mleku kobiecym jest wiele substancji, które mają znaczenie dla odporności dziecka. Immunoglobuliny działają przeciwbakteryjnie. Glikany uniemożliwiają przywieranie bakterii chorobotwórczych do błony śluzowej. Nukleotydy stymulują wzrost bifidobakterii, wzmacniają odpowiedź organizmu na szczepienia i zwiększają produkcję przeciwciał. Przeciwinfekcyjnie działają też zawarte w mleku komórki krwi. Także cytokiny pobudzają układ immunologiczny.

Wspomaga rozwój fizyczny dziecka

Naturalny pokarm kobiecy zawiera czynniki wzrostu. Sprzyjają one wzrostowi komórek i stymulują dojrzewanie różnych narządów i układów, zwłaszcza układu pokarmowego. Dlatego mleko mamy jest tak cenne dla alergików.

Zawiera substancje ułatwiające trawienie

W składzie mleka kobiecego jest ponad 80 enyzmów. Pomagają one w trawieniu pokarmu.

Wpomaga wytworzenie korzystnej mikroflory jelitowej

Składniki mleka kobiecego sprzyjają wzrostowi bakterii o działaniu probiotycznym.. Zapobiegają natomiast rozwojowi w przewodzie pokarmowym bakterii i wirusów niekorzystnych dla zdrowia.

Przy okazji opublikowania nowych zasad żywienia niemowląt Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci ogłosiło, że aby zapewnić właściwe stężenie DHA w mleku mamy, kobieta karmiąca powinna przyjmować dodatkowo minimum 200 mg DHA dziennie (w przypadku małego spożycia ryb - nawet 400-600 mg). Natomiast niemowlęta karmione piersią czerpią DHA z mleka mamy i nie ma potrzeby podawania im go w postaci suplementu.

Nowe zalecenia

Mama karmiąca piersią powinna zażywać preparat zawierający DHA, jeden z niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych OMEGA-3

Konsultacja Malwina Okrzesik, konsultantka laktacyjna

Więcej o: