1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

"Nie płacz", "na pewno ci smutno" - nie warto tak mówić do dziecka. Wyjaśniamy dlaczego

Radość, miłość, złość, strach, zdziwienie, zaskoczenie - warto od małego oswajać dziecko ze wszystkimi emocjami. Jak to zrobić w umiejętnym sposób? W naszym poradniku kilka wskazówek jak wspierać rozwój emocjonalny dziecka.

Choć wiele zależy od temperamentu dziecka i jego wieku - do pewnych umiejętności trzeba po prostu dorosnąć - to na każdym etapie dorastania możemy stymulować rozwój emocjonalny malucha. Niemowlęta potrafią zamanifestować swoje emocje: złość, strach, smutek, radość, ale muszą się dopiero nauczyć je rozpoznawać u innych ludzi i u siebie samych, oraz zapanować nad nimi na tyle, by w przyszłości wyrażać je z akceptowany sposób. Prawidłowy rozwój emocjonalny to fundament poczucia własnej wartości oraz możliwości zrozumienia innych ludzi i nawiązania z nimi więzi.

O czym nie można zapominać dbając o rozwój emocjonalny malucha?

  • Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dziecka to jeden z podstawowych obowiązków rodzica

Najważniejsze co możemy dać dziecku to miłość, poczucie bezpieczeństwa, akceptacja zarówno jego wad, jak i zalet, oraz rosnące stopniowo zaufanie - to one dodadzą mu energii i wiary w siebie. Bardzo potrzebna jest uwaga rodzica - umiejętność dostrzeżenia emocji i uczuć dziecka, zrozumienia w jakich sytuacjach się pojawiają, empatia, chęć wysłuchania i rozmowy, także o trudnych emocjach dziecka,
by stopniowo uczyło się radzenia sobie z nimi.

  • W nauce rozpoznawania, nazywania i okazywania emocji przydaje się pomoc

Dzieci potrafią bardzo żywiołowo wyrażać swoje uczucia i w zaskakujący sposób przechodzą z jednej emocji w drugą, ale nawet w bardzo czytelnych dla nas sytuacjach, nie potrafią określić tego, co się z nimi dzieje. Pierwszy krok do takiej samoświadomości to nauka nazywania emocji dziecka i podkreślanie ich związku z sytuacją ("jesteś zły, bo lody upadły ci na chodnik").


Dorośli również przeżywają emocje i powinni o nich z dziećmi rozmawiać, choć najwięcej żywej wiedzy maluchy przyswajają obserwując reakcje najbliższych w najróżniejszych życiowych sytuacjach. Rodzice są dla dzieci najważniejszymi wzorami do naśladowania i choć "w emocjach" mogą o tym zapominać , to właśnie ich sposób ekspresji maluchy będą mimowolnie odtwarzać. Nie wmawiaj dziecku uczuć, których wcale nie doświadcza ("Na pewno ci przykro, że jutro nie pobawisz się ze swoją kuzynką") i nie zaprzeczaj negatywnym emocjom ("Nie ma co płakać z powodu zgubionego resoraka, był już stary i poobijany, kto by się tym przejmował") - to tylko dezorientuje dziecko. Skup się na pokazywaniu, w jaki sposób można wybrnąć z trudnej sytuacji, jak np. dać upust emocjom wyrażając je poprzez rysunek czy wyżalając się komuś.

  • W zrozumieniu bardziej złożonych uczuć i sytuacji pomoże odtwarzanie ich w zabawie

Odgrywanie ról pozwala maluchowi wczuć się w sytuację innej osoby (np. jak to jest być tatą) lub oswoić się z częstymi sytuacjami jak np. zakupy w sklepie spożywczym, czy wizyta u lekarza. Pluszaki, lalki, figurki - to bardzo pomocne rekwizyty. Dzięki nim dzieci mogą odgrywać rozbudowane scenki , kreować niezwykłe przygody i przeżycia swoich bohaterów. Zabawa lalkami lub figurkami zwierząt pozwala na rozwijanie empatii i wykształcenie postaw opiekuńczych wobec młodszych dzieci i domowych pupili.

Emocje dzieci w czasie zabawyLEGO DUPLO

Wartościowe są też gry i zabawy, w których dziecko rozpoznaje emocje wyrażone na portretach lub bardziej uproszczonych rysunkach buziek i uczy się, w jakich sytuacjach dane grymasy będą adekwatną reakcją.

  • Poznanie reguł daje oparcie

Choć dzieci nieustannie testują granice wyznaczane im przez dorosłych, to w gruncie rzeczy wcale nie chodzi im o złamanie zakazów, ale o zrozumienie czego właściwie nie wolno. To bardzo ważne, by ustalić reguły, być konsekwentnym w ich stosowaniu i cierpliwie tłumaczyć je dziecku, aby jego świat przestał być nieprzewidywalny i chaotyczny. To buduje jego poczucie bezpieczeństwa.

  • Miłości i przyjaźni też trzeba się nauczyć

Warto dbać o dobre stosunki w bliższej i dalszej rodzinie oraz z naszymi przyjaciółmi, w ten sposób dajemy dziecku wzorzec, jak budować pozytywne relacje z innymi ludźmi i wzmacniamy jego naturalną potrzebę kontaktów społecznych.


Do zbudowania kręgu przyjaciół wśród rówieśników dochodzi się małymi kroczkami. Na początku ważne jest zachęcanie dziecka do wspólnej zabawy i stwarzanie okazji do interakcji. Bardzo pomocne są też konkretne wskazówki dorosłych - w jaki sposób maluch może się przedstawić i zaproponować jakąś wspólna aktywność innemu dziecku, jak razem korzystać z zabawek. Rolą rodzica jest też pokazywanie, że we wspólnych zabawach zawsze obowiązują jakieś reguły i są one bardzo potrzebne.

MATERIAŁ PARTNERA:

LEGO DUPLOLEGO DUPLO