1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Odkrywajcie razem świat, czyli jak wspierać rozwój poznawczy dziecka?

Maluch poznaje swoje otoczenie z zapałem zdolnego naukowca, ćwiczy uwagę i pamięć, rozwiązuje zawiłe problemy. Warto pomóc dziecku w poznawaniu świata. Jakie aktywności wspierające rozwój poznawczy zaproponować dziecku w zależności od jego wieku?

Na naszej grafice (poniżej) podpowiadamy w co i jak bawić się z dzieckiem,
aby pomóc mu zrozumieć, poznać i oswoić świat.

grafika: AGJak wspierać rozwój poznawczy dziecka?

Roczne dziecko

W tym wieku dzieci bardzo lubią książeczki z grubymi stronami. Wspólne
studiowanie ilustracji przedstawiających np. różne zwierzęta to świetna okazja
do poznawania ich nazw. Wszelkie przedmioty do zabawy w trakcie kąpieli dają nieograniczone możliwości eksperymentowania i poznawania właściwości wody.
Bardzo wciągająca jest też zabawa we wrzucanie mniejszych przedmiotów do
pudełka lub koszyka by następnie wszystkie je wysypać. Roczne dzieci uwielbiają badać każdą dostępną rzecz wszystkimi zmysłami i analizować jej ewentualne zastosowania. Klocki w różnych kształtach i kolorach stymulują i pozwalają na bezpieczne manipulowanie poszczególnym i elementami i ich ruchomymi częściami na wszelkie możliwe sposoby.

Dwulatek

Maluch zaczyna w zabawach naśladować czynności podpatrzone u dorosłych -
kroi plastikowe warzywa na zupę lub kręci zabawkową kierownicą samochodową. Nie zapominajmy, że cały czas jesteśmy obserwowani przez dziecko i starajmy się dawać mu jak najlepsze wzorce w różnych codziennych sytuacjach np. pokazując jak sami starannie myjemy ręce po spacerze - to dużo skuteczniejsza metoda nauki niż instruowanie.


Do wspólnego czytania najlepsze będą książeczki z bardziej złożonymi
obrazkami i wierszykami. Dwulatki lubią wszystko to, co jest mobilne: zabawki ciągane na sznurku, samochodziki do przewożenia różnych ładunków, wózki dla lalek i pluszaków. Ich chęć tworzenia przejawia się we wznoszeniu pierwszych konstrukcji np. wież z klocków, czy babek z piasku. Mają też ogromny pęd do destrukcji - dużo
radości daje im cięcie i burzenie swoich dzieł. Z zainteresowaniem dopasowują
kształty do otworów w zabawkach.

Trzylatek

Rączki trzylatka są cały czas zajęte rysowaniem, lepieniem, majsterkowaniem -
z lubością kręcą różnymi gałkami i śrubkami. Wspaniałym miejscem do zabaw
staje się kuchnia. Budowle z klocków stają się coraz bardziej skomplikowane i rozpoczynają się zabawy tematyczne np. w farmę, czy w sklep. Dziecko chce też odgrywać role np. wcielić się w policjanta albo lekarza. Trzylatki podejmują próby porozumienia się z rówieśnikami, dzielenia się zabawkami i wspólnej zabawy - na początku to bardzo trudne zadania, więc pomoc kogoś starszego w charakterze animatora i rozjemcy jest nieoceniona.

Czterolatek

Przedszkolaki potrafią bawić się w grupie. Lubią gry i zabawy pozwalające
ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość, jak domino obrazkowe, czy memory.
W dziecięcych zabawach fabuła staje się coraz bardziej rozbudowana. Figurki
mają wiele skomplikowanych przygód - dziecięca wyobraźnia nie ma przecież
granic. Wspólna zabawa może być okazją by obudzić w sobie drzemiące
dziecko i zanurzyć się w świat fikcji.
Czterolatki dużo mówią podczas zabawy - nawet do siebie i przedmiotów.
Rozmowa w trakcie zabaw tematycznych jest świetną okazją do poruszenia
mniej codziennych tematów i poszerzenia słownictwa malucha.

Pięciolatki

Pięciolatki nieco mniej skupiają się na fikcji, a konstruując starają się jak
najwierniej odwzorować rzeczywistość. Mogą też zainteresować się liczeniem i
poznawaniem literek. Dzieci zadają mnóstwo pytań - to czas na poważniejsze rozmowy i cierpliwe tłumaczenie nawet z pozoru błahych zagadnień, czyli po prostu na dzielenie się z dzieckiem wiedzą o świecie.

MATERIAŁ PARTNERA:

LEGO DUPLOLEGO DUPLO

Zapisz