1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Smarowanie podniebienia?

Podobno dobrym ćwiczeniem na seplenienie jest smarowanie podniebienia dziecka kremem czekoladowym lub miodem, bo wtedy maluch zlizując je, odpowiednio ćwiczy język. Czy ta metoda nie szkodzi zębom dziecka?
Można spróbować takiej formy stymulacji języka. Radzę jednak zachować umiar w podawaniu słodkości. A po zakończeniu ćwiczeń umyć dziecku zęby. U trzylatków najczęściej występuje seplenienie międzyzębowe, przy którym dziecko wysuwa język między zęby. Innym rodzajem seplenienia jest tzw. paraseplenienie. Głoski szumiące ("sz", "ż", "cz", "dż") są trudne do wymówienia, nic więc dziwnego, że malec ma z nimi problemy. Mówi więc "capka" zamiast "czapka" i "safa" zamiast "szafa". Mieści się to w granicach normy językowej. Najczęstszą przyczyną jest mniejsza sprawność języka. Można pomóc dziecku, ćwicząc właśnie unoszenie języka. Oprócz smarowania miejsca za górnymi zębami słodkościami lub podawania lizaka, tak żeby liżąc go, dziecko musiało unieść język ku górze, warto zachęcić je do innych zabaw. Można na przykład pozwolić dziecku wylizać talerz po smacznym posiłku. A podczas mycia zębów prosić, by językiem powitało każdy ząbek, dotykając go. Można też nauczyć malca kląskania. Dzieciom zwykle podobają się także takie zabawy, jak "winda" (język porusza się do góry i do dołu) czy "młotek" (język uderza o dziąsła tuż za górnymi zębami).