1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Problemy z gryzieniem

Synek ma rok i 9 miesięcy. W pierwszym roku życia karmiłam go tylko piersią. Po pierwszych urodzinach zaczęłam mu podawać zmiksowane zupki, owocowe musy, biszkopty i chrupki. Nie tolerował twardych produktów. Nawet małe kawałki wywoływały u niego odruch wymiotny. Gdy podaję mu coś mniej papkowatego, pluje lub trzyma jedzenie w buzi, aż będzie miękkie. Jaś mówi zaledwie kilka słów. Czy może to mieć coś wspólnego ze sposobem jedzenia? Pediatra wykluczył choroby układu pokarmowego i zalecił konsultację neurologopedycz-ną. Jak może nam pomóc ten neurologopeda? Anna
Sposób karmienia dziecka ma duży wpływ na rozwój mowy. Jama ustna i narząd mowy stanowią jeden aparat. Bez sprawnego jedzenia, w tym także gryzienia, nie ma swobodnego mówienia.

W nauce jedzenia pierwszym etapem jest ssanie, potem zbieranie pokarmu z łyżeczki. Jeśli umiejętność jedzenia rozwija się prawidłowo, to już dziewięciomiesięczne dziecko jest w stanie gryźć niektóre pokarmy, a od 12.-15. miesiąca żuć i połykać nawet twarde jedzenie. Jeżeli tak się nie dzieje, warto udać się do neurologopedy. Sprawdzi on, jak maluch ściąga jedzenie z łyżeczki, pije z kubka, odgryza kawałki biszkoptów. Przyjrzy się, jak dziecko porusza wargami i językiem (ważne, by potrafiło ruszać nimi na boki). Oceni napięcie mięśni w okolicy jamy ustnej oraz ustawienie i aktywność żuchwy. Czasem wystarczy zadbać o odpowiednią pozycję malca podczas jedzenia. Pomóc może też wkładanie pokarmu wprost na zęby trzonowe (po obu stronach buzi).

Nie należy zmuszać dziecka do jedzenia. Warto pozwolić mu dotykać różnych produktów i wybierać te, na które ma ochotę. Pamiętajmy: maluch nie włoży do ust niczego, czego najpierw nie weźmie do ręki!

Dzięki terapii logopedycznej dziecko zdobędzie kolejne umiejętności, zacznie próbować nowych konsystencji. To podstawa do rozwoju mowy.