1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ćwiczenia dla dzieci, ogólnorozwojowe, na basenie

Ćwiczenia dla dzieci zaleca się od najmłodszych lat. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza dla małych dzieci i co jest w niej najważniejsze?

Aktywność fizyczna niemowlaka

Obecnie można zaobserwować, że rodzice starają się już od kołyski robić wiele, by pobudzić intelekt swojego dziecka. Często jednak nie doceniają dbałości o rozwój fizyczny, niezwykle ważną sferę rozwoju, o którą trzeba dbać już od pierwszych dni po urodzeniu. Oczywiście, w granicach rozsądku i dobierając aktywności do wieku dziecka. Inne ćwiczenia zalecane będą dla czteromiesięcznego dziecka, a inne dla 1,5 rocznego dziecka, które już biega, skacze i wchodzi po schodach.

Jeśli chodzi o ćwiczenia dla niemowlaka, to pożądane będzie zachęcanie dziecka do siedzenia lub stania, kiedy maluch będzie dawał znaki, że jest na to gotowy (nie róbmy jednak nic na siłę - próba przyspieszenia osiągnięcia kolejnych umiejętności może przynieść więcej szkody niż pożytku). Innym ćwiczeniem będzie przenoszenie rączek dziecka nad głowę w spokojnym tempie, rytmiczne przyginanie kolanek do łokci lub podtrzymywanie dziecka w taki sposób, by zginało ramiona oraz nogi.

Warto pamiętać, że niemowlę zazwyczaj gimnastykuje się samo, jeśli nikt mu nie przeszkadza. Robi to wtedy, kiedy ma na to ochotę i tyle, ile potrzebuje. Jeśli jednak dziecku potrzebne jest wsparcie rehabilitanta, można skorzystać z prywatnej wizyty u specjalisty. Czasami zaleca się zajęcia rehabilitacyjne organizowane w grupie, jeśli zaistnieje konieczność wykonywania ćwiczeń, które nie są możliwe do zrobienia w warunkach domowych.

Przy wszelkich rodzajach aktywności podstawą jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa. Zobacz, na co należy zwrócić uwagę nad wodą:

Ćwiczenia dla dzieci na basenie

Dla 3-miesięcznych i starszych dzieci bardzo polecane są zajęcia w wodzie. Baby swimming, inaczej pływanie dla niemowląt, doskonale rozwija dzieci pod kątem fizycznym w każdym wieku. Wśród największych zalet zajęć tego typu wymienia się zwiększanie odporności i oswajanie maluchów z wodą. Dzieci, które już od najmłodszych lat polubią wodę, nie będą miały w przyszłości żadnej blokady i chętnie podejmą naukę pływania. Takie dzieci często chcą spędzać w przyszłości swój wolny czas na basenie. Dodatkowo, ogromną korzyścią wynikającą z podejmowania takiej aktywności od małego jest to, że kontakt z wodą wpływa na maluchy uspokajająco, relaksująco, podnosi ich poczucie bezpieczeństwa, ponieważ kojarzy się im z warunkami, jakie znają z brzucha matki.

Przed wybraniem się na zajęcia na basenie dobrze jest zasięgnąć opinii lekarza. Może on wydać pisemne oświadczenie, że u danego dziecka nie ma przeciwwskazań do udziału w zajęciach. Niektóre szkoły pływania nie przyjmą dziecka do grupy bez otrzymania takiego dokumentu.

Lekcje pływania

Starsze dziecko, które nie boi się wody, warto zapisać na naukę pływania. Lekcje pływania prowadzi się najczęściej w dwóch grupach wiekowych. Pierwsza jest zazwyczaj dla dzieci w wieku 3-5 lat, druga dla dzieci od 5-8 lat (przedziały wiekowe mogą się różnić w zależności od wybranego ośrodka sportowego).

Nauka pływania przebiega w trzech etapach. Na początku maluch oswaja się z wodą, uczy się podstawowych ruchów w wodzie - leżenie na brzuchu, leżenie na grzbiecie, robienia poślizgów i skoków do wody z dopasowanej do jego możliwości wysokości. Może również spróbować nurkowania. Nie brakuje także zabaw z przyrządami, takimi jak deski, piłki czy makarony.

W drugim, a także trzecim etapie, odbywa się nauka określonych stylów pływackich. Maluchy najpierw szkolą się w zdobyciu umiejętności pływania kraulem, uczą się nurkowania i właściwego oddychania, synchronizacji ruchów wraz z oddechem, a gdy to opanują, zachęca się je do pokonywania dłuższych dystansów.

Ćwiczenia dla dzieci na brzuch 

Od najmłodszych lat warto zachęcać dzieci do wykonywania ćwiczeń na mięśnie brzucha. U dzieci mięśnie brzucha są bardzo często osłabione, rozciągnięte, a ze względu na dużą elastyczność kręgosłupa wpływa to na zbyt niepochylenie miednicy do przodu. Z tego powodu często przyczynia się to do powstawania wad postawy, np. wklęsłych pleców albo wystąpienia wad kończyn dolnych, takich jak np. kolan koślawych, płaskostopia, czy przeprostów w stawach kolanowych.

Jeśli zaś chodzi o ćwiczenia korekcyjne, które mają prowadzić do zmiany postawy, to rodzic - decydując się na wykonywanie ich przez swoje dziecko - powinien mieć wiedzę na temat zdiagnozowanej przez specjalistę wady postawy. Lekarz ocenia także, które grupy mięśni powinno się wzmacniać, a które w danym przypadku należy rozciągać. Zazwyczaj zaleca się, by ćwiczenia wykonywać 4-7 razy w ciągu tygodnia, najlepiej przez około 15-20 minut. Gimnastykę należy zacząć od krótkiej rozgrzewki, a dopiero po niej przechodzi się do ćwiczeń o charakterze wzmacniającym. Na koniec zostawia się ćwiczenia rozciągające.

Gimnastyka dla przyjemności

Niezależnie od tego, jakie ćwiczenia wykonuje się z dzieckiem należy pamiętać, że gimnastyka powinna być dla niego dobrą zabawą, nie powinna być nieprzyjemnym obowiązkiem. Dziecko musi dobrze czuć się z tym, że ćwiczy, ma to być dla niego miłe doświadczenie, a najlepiej jeśli ćwiczy razem z rodzicami - wtedy jest to wspólna zabawa. 

Rozmawiaj z dzieckiem, ćwicz, upewniaj się, że lubi aktywność fizyczną.

Więcej o: