Szlaczki dla dzieci - zygzaki czy literopodobne? Jakie mają zalety?

Szlaczki to świetna zabawa połączona z nauką. Wielu rodziców szuka pomysłu na to, w jaki sposób nauczyć dziecko pisać. Jest na to prosta i skuteczna metoda - szlaczki literopodobne.

Szlaczki - po co i dlaczego?

Rysowanie szlaczków jest znane od wielu lat. Wykonywali je nasi dziadkowie, rodzice, my sami i uczymy tego także nasze dzieci. Stanowi nie tylko doskonały trening manualny, zapewniający ćwiczenie rączki.

To również świetny sposób na przygotowanie najmłodszych do nauki pisania i oswojenia ich z przyborami piśmiennymi. Maluch trenuje podczas rysowania szlaczków trzymanie ołówka, wyrabia precyzję i płynność ruchu dłoni niezbędną podczas pisania. Rysując szlaczki odwzorowuje linie, koła, zygzaki i szlaczki przypominające prawdziwe litery.

Za pomocą takiej zabawy dziecko uczy się koncentracji, skupienia i cierpliwości. A także tego, że powtarzając jakąś czynność nabiera się wprawy. Szlaczki literopodobne to pewnego rodzaju forma przejściowa między rysowaniem a nauką pisania. Szlaczki mają kształty podobne do prawdziwych liter, choć są o wiele łatwiejsze. W Internecie można je znaleźć w gotowej wersji do druku.

Zobacz wideo

Szlaczki dla dzieci - kiedy najlepiej rozpocząć naukę?

Naukę rysowania szlaczków powinno się rozpocząć około 4 roku życia dziecka. Niekiedy opiekunowie podejmują wcześniej próbę takiej zabawy z dziećmi i zdarzają się maluchy, którym ta czynność przypadnie do gustu. Nie każde dziecko jednak zareaguje entuzjastycznie. Warto zatem obserwować dziecko, przyglądać się temu, co lubi robić i próbować, a w razie braku zainteresowania nie naciskać.

Szlaczki - jakie najlepsze dla najmłodszych?

Rysowanie szlaczków ma być dla dziecka w równym stopniu nauką, jak i zabawą. Jakie warunki powinna spełniać ta "zabawa", by zachęcić młodego człowieka do zaangażowania?

Przede wszystkim szlaczki dla małych dzieci muszą być dopasowane do potrzeb i umiejętności małego odbiorcy. Muszą być niezbyt trudne, nieskomplikowane, a jednocześnie ciekawe. Nie może być ich także zbyt dużo; zbyt duża ilość może dziecko znużyć i rozproszyć - małe dzieci szybko tracą zainteresowanie wykonywaną czynnością. Jeśli widzimy, że proponowane szlaczki przestają być dla dziecka ciekawym wyzwaniem, to zawsze można podnieść poprzeczkę i zaoferować dziecku coś trudniejszego. Szlaczki to jeden z podstawowych kroków rozpoczynających proces nauki pisania. Dziecko, które ma 4 lata, zazwyczaj jest już gotowe i chętne do rysowania. 

Szlaczki - jak je urozmaicić?

Staranne i dokładne odwzorowywanie szlaczków w linijkach może niekiedy bywać nudne i monotonne. Dlatego trzeba poszukać sposobów, by ta "zabawa" stała się bardziej atrakcyjna. Czy są na to jakieś sposoby? Oczywiście, że tak - wystarczy tylko wykazać się odrobiną kreatywności.

Szlaczki mogą być na przykład kolorowe - wtedy gdy do ich wykonania użyje się różnorodnych, kolorowych długopisów lub cienkopisów. Szlaczkowe zabawy urozmaici również użycie naklejek. Zdecydowanie więcej przyjemności sprawi maluchom rysowanie kolorowych wzorków, dorysowywanie elementów, połączone z szukaniem właściwej drogi w labiryncie. Można również urządzić zawody w rysowaniu szlaczków.

Szlaczki - jak powinna wyglądać nauka rysowania?

Choć dziecko powinno wykonywać szlaczki samodzielnie, to podstawą jest lekcja pokazowa, przeprowadzona przez "nauczyciela". Nie musi być to oczywiście wykwalifikowany pracownik oświaty, równie dobrze za przykład może posłużyć któryś z rodziców, babcia lub ciocia. Ważne, by pokazać maluchowi, jak należy trzymać w dłoni mazak. Podstawę stanowi odpowiednie ułożenie mazaka czy kredki w dłoni. Kredkę powinno się trzymać między trzema palcami - kciukiem, palcem wskazującym oraz palcem środkowym.

Kolejna rzecz, na która trzeba zwrócić uwagę, to ułożenie palców dłoni dziecka. Palce trzymające mazak nie powinny spoczywać na papierowej kartce, lecz być mniej więcej 2 cm nad nią. Istotna jest także siła, z jaką dziecko stara się prowadzić linię - mięśnie u ręki nie powinny być zbyt napięte, ponieważ wtedy dłoń szybko się zmęczy, a dziecko zniechęci do podejmowania takiej aktywności. Mazak powinien lekko sunąć po kartce, delikatnie trzymany pomiędzy palcami.

Więcej o:
Copyright © Agora SA